Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-03-27

Umida Group AB (publ): UMIDA: Uppdaterar om påverkan av Covid-19

Umida Group AB (publ) har genomfört en första analys av den påverkan
som Covid-19 har och förväntas ha på bolagets försäljning. Umida har
inte konstaterat någon negativ påverkan under mars månad. Umida
bedömer att försäljningen av produkter i storkökssortimentet liksom
exportförsäljningen av Brands For Fans-portföljen kommer att påverkas
under andra kvartalet.

Umida Group AB (publ) har de senaste veckorna gjort en kontinuerlig
och noggrann uppföljning av försäljning och orderläget för bolagets
hela produktportfölj på samtliga marknader och kundsegment. Under
mars månad när Covid-19 fått en accelererande påverkan på hela
samhället har Umida inte sett någon påverkan på bolagets försäljning.
För april och de kommande månaderna är dock orderläget märkbart
förändrat för delar av produktsortimentet. Umida följer utvecklingen
och dess effekter på verksamheten och har agerat för att förbereda
bolaget på ännu tuffare tider.

"Även om vi under mars månad inte sett någon negativ effekt på vår
försäljning så har vi justerat våra prognoser för framtiden. Vi
bedömer dels att vår försäljning inom storkökssortimentet kommer att
minska under det andra kvartalet, givet den extremt utmanande
situationen för restaurangbranschen. Dessutom bedömer vi att
exportförsäljningen av Brands For Fans-portföljen kommer att minska
betydligt de kommande månaderna. Vi fick dessa signaler från vår kund
i Japan redan under januari och har haft tid att förbereda oss. Som
en konsekvens har vi sett över våra kortsiktiga kostnader i syfte att
fortsätta kunna leverera på vårt kommunicerade EBITDA-mål för året."
säger Filip Lundquist, VD för Umida Group AB (publ)

Umidas försäljning av storkökssortimentet till offentlig sektor har
inte påverkats på samma sätt som andelen till privata kunder.
Fördelningen för storkökssortimentet är 30% privata kunder och 70%
offentlig sektor. Eftersom storköksprodukterna är det sortiment med
lägst marginaler bedömer Umida att resultatpåverkan från detta område
kommer att bli begränsad. Försäljningen till kunder inom travel
retail- och bordershop-segmenten har snabbt stannat av, och till de
europeiska marknader där restauranger, barer och butiker stängt på
grund av restriktioner och karantäner har exportförsäljningen av
produkterna i Brands For fans-portföljen minskat betydligt.

Samtidigt ser Umida sedan några veckor tillbaka en ökad försäljning
till bolagets största kund, Systembolaget, liksom till ALKO i
Finland. Båda dessa kunder har klart högre volymer än tidigare
prognoser, vilket hittills kompenserat för de minskade
internationella volymerna. Tillsammans med bolagets lägre
operationella kostnader efter omställningsarbetet 2019 samt
försäljningen av den tidigare produktionsfastigheten gör detta att
Umida är väl förberett om ytterligare kostnadsbesparingar behöver
införas. Bolaget kommer att återkomma när det finns mer information
om försäljningsutvecklingen och effekten av kostnadsbesparingarna.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ) Telefon: +46 (0)769 42 41 21

Denna information är sådan information som Umida Group AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 27 mars 2020.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/umida--uppdaterar-om-...

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.