Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-29

Umida Group AB (publ): Umida: VD-brev 29 maj 2020

Under de senaste månaderna har det varit högtryck i glögglaboratoriet.
Vår kreativa masterblender Daniel har skapat drygt 30 nya unika
glöggar under de senaste månaderna. Proverna har sedan skickats till
de olika monopolen samt till dagligvaruhandeln. Positiva nyheter från
Systerbolaget är att vår halvflaska med äppelglögg sålde så bra i sin
kategori under säsongen 2019 att den inte bara får en återlistning
till denna säsong utan även utökad distribution. Vinfabrikens
Äppelglögg 10% 375ml kommer från 1 november att finnas i ca 370
Systembolagsbutiker. Systembolaget efterfrågade färre antal nya
glöggprodukter denna säsong och vi lyckades tyvärr inte vinna någon
av offerterna. På ALKO lyckades vi vinna en upphandling för en
ekologisk 10% vitvinsglögg som vi kommer att sälja via vår nya
partner Solera OY. Oturligt nog prickade vi in 2st andraplatser med
vårt varumärke G-Glögi. Detta är en del av monopolens offertsystem
och det är små marginaler som avgör vinnare från andraplatsen, som
tyvärr inte ger någon försäljningen. Glädjande är att G-Glögi kommer
få ett större utrymme i dagligvaruhandeln i Finland. Vår nya partner
Evoke OY har framgångsrikt utökat våra listningar för både
Vinfabriken och G-Glögi. Under glöggsäsongen 2019 hade vi endast två
produkter från G-Glögi listade på K-Group. Under kommande glöggsäsong
kommer vi att finnas med totalt 4 produkter från både Vinfabriken och
G-Glögi på både K-Group och S-Group. Detta kommer att väga upp tappet
från förgående säsongs försäljning till ALKO. Vi bearbetar även
dagligvaruhandeln i Sverige och har förhoppning om att få Pluras
alkoholfria glögg listad även under denna säsong för att fortsätta
växa volymerna. Utöver Sverige och Finland har vi en stabil partner i
Tyskland som säljer Vinfabriken glögg samt nytillskottet med ALDI i
Australien. Glöggen är en central del av vårt affärsområde med egna
varumärken och vi jobbar kontinuerligt med att utöka våra kanaler för
glögg vilket sprider vår risk samt ökar möjligheterna till tillväxt.
Just i dessa tider känns det skönt att redan nu säkrat volymer och
snart påbörjar vi inköp och produktioner.

Vi har ett långt och framgångsrikt samarbete med Sweden Rock-festival
där vi under årens lopp lanserat över 10 produkter tillsammans. 2020
är ett speciellt år även för Sweden Rock då festivalen ställs in för
första gången sedan starten 1991. Vår limiterade utgåva Sweden Rock
whisky 2020 sålde slut i rekordfart och jag hoppas att ni lyckades få
tag på någon flaska. Vi för nu diskussionen med festivalen om hur vi
kan hjälpa till och supportera deras fans ytterligare när årets
höjdpunkt uteblir. I slutet av 2019 lanserade vi Sweden Rock Gin i
den extremt konkurrensutsatta ginkategorin. Fansen älskade produkten
och den lyckades redan under sin första utvärderingsperiod säkra en
listning i 29 butiker från första september 2020 till sista februari
2021. Vi är superglada och imponerade över de framgångar som vår nya
gurkgin har. Vi har även fått fina omdömen från några av Sveriges
främsta spritkonnässörer. Vår Sweden Rock gin blev utsedd till den
bästa ginen i ett stort gin&tonic test där majoriteten av
Systembolagets listade gin-produkter fanns med. Att vi tar en
förstaplats före varumärken som Bombay, Hernö, Stockholm Bränneri,
Gordon's, m.f. är mycket hedrande och visar att vår ledstjärna med
högkvalitativa produkter lyster starkt. Önskar ni läsa fulla tester
finns det att tillgå via denna länk,
https://spiritsnews.se/gin-tonic-2020-april/

Vår rom Motörhead Premium Dark rum blev även den tilldelad en hedrande
tredjeplats i samma digitala tidskrift. Detta i konkurrens med
Systembolagets 15 bäst säljanden mörk rom-produkter. Även här står
sig vår produktkvalitet högre än de internationellt erkända
varumärkena som Ron Zacapa, Diplomático, m.f. Mer finns att läsa via
denna länk, https://spiritsnews.se/rom-test-bastsaljarna/

Erkännande för den kvalité som vi har i Motörhead Premium Dark rom är
exceptionellt. Att vi prisas och uppmärksammas både lokalt och
internationellt kommer att driva på vår försäljning av Motörhead
Premium Dark Rom framåt.

Vi har under maj skickat ut vårt första nyhetsbrev från Brands For
Fans. Antal prenumeranter är idag endast ca 900 och vi har en
ambition att med råge öka detta antal. Jag vill gärna att ni alla
aktieägare blir prenumeranter och sprider budskapet om våra produkter
till era nätverk. Temat för det första nyhetsbrevet var gin och
gindrinkar. Vi har en förhoppning om att i framtiden kunna generera
märkbar försäljning på Systembolaget via utskick av nyhetsbrevet. För
att bli prenumeranter behöver ni bara anmäla er på denna länk,
https://landning.brandsforfans.se/

Vi har tre spännande nylanseringar nu under juni på Systembolaget. Vad
gäller Le Petit Béret så börjar det fyllas för fullt ute i butikerna.
Vi kommer under sommaren börja kommunicera och aktivera produkterna
främst via Magnus Hedmans kanaler och hans stora nätverk. Produkterna
kommer att sticka ut på Systembolaget som de första produkterna som
är 100% utan spår av alkohol, ekologiska, veganvänliga,
halal-certifierade och med låga sockernivåer. Gällande vår tredje
nyhet Elin ekologisk cider har vi fått produktionsförseningar på
grund av Covid-19. Vår samarbetspartner som ska fylla burkarna har
saknat material som varit fast i Italien sedan deras lockdown i mars.
Detta har gjort att vi inte kunnat fylla burkarna som planerat nu
under maj. Vi ämnar fortfarande ha produkter på hyllan under juni
månad med det kommer troligen att bli till slutet av juni. Detta är
den första produktionsstörningen som vi har fått med anledning av
Covid-19. Denna försening innebär tappad försäljning under maj samt
delar av juni. För Elin ekologisk cider som kommer att finnas på
Systembolaget under minst de garanterade 12 månaderna uppskattar vi
försäljningstappet till ca 10% mot ursprunglig prognos. Vi hoppas nu
på riktigt bra försäljning under sommaren och hösten så att Elin
fortsätter att stå på Systembolagets hyllor även efter juni 2021. Vi
har inlett positiva dialoger med kunder i Spanien, Danmark och
Tyskland och hoppas att kommande exportförsäljning ska kunna väga upp
det initiala tappet från Systembolaget.

Vi har under de senaste dagarna börjat få positivare feedback från
våra exportkunder runt om i Europa. De länder som har börjat släppa
på sina lockdowns har också börjat få efterfrågan från konsumenter.
Vi ser med tillförsikt på dessa första signaler och hoppas att vår
exportförsäljning ska börja komma tillbaka redan under slutet av Q2.

Jag önskar er alla en fridfull pingst med välsmakande dryck i glasen.
Själv kommer jag under helgen förgylla min gin&tonic med Sweden Rock
Gin.

Stockholm 29 maj 2020

Filip Lundquist
VD Umida Group AB (publ)

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/umida--vd-brev-29-maj...

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.