Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-03-27

Umida Group AB (publ): Umida: VD-brev mars 2020

Det är med blandade känslor som jag skriver mitt första VD-brev till
aktieägarna i Umida Group AB.

Vi är just nu inne i en av de svåraste ekonomiska kriser som det
moderna samhället har upplevt, kanske den svåraste genom alla tider.
Allt detta orsakat av ett hemskt coronavirus, Covid-19, som redan
kostat många människors liv och påverkat än fler människors vardag
genom arbetslöshet.

De flesta företag påverkas av denna kris på ett eller annat sätt och
jag vill försäkra er om att vi följer utvecklingen och dess effekter
på vår verksamhet väldigt noga. Vi har agerat för att förbereda oss
på ännu tuffare tider.

Vi har under mars månad inte sett någon stor påverkan på vår
försäljning med anledning av Covid-19, men när det gäller framtiden
har vi justerat våra prognoser. Det är främst inom vårt
storkökssortiment som vi ser en påverkan. Den privata sektorn där
restauranger drabbats kraftigt av färre besökare har en klart minskad
efterfrågan hos oss, medan vi ser en stabil efterfrågan från den
offentliga sektorns storkök. Vi bedömer att vår totala försäljning av
storkökssortimentet kommer att minska under det andra kvartalet.
Samtidigt är det här vi i genomsnitt har våra lägsta marginaler
vilket gör att det på sista raden inte påverkar vårt resultat lika
mycket.

Vi ser också att vi till kunder inom travel retail och
bordershop-segmenten har fått en snabbt avstannad försäljning. På de
europeiska marknaderna är situationen tuff med restauranger, barer
och butiker som har fått stänga med anledning av de restriktioner och
karantäner som införts. Detta påverkar vår exportförsäljning av
produkterna i Brands For fans-portföljen. Vi ser att
online-försäljningen ute i Europa inte påverkats negativt av Covid-19
vilket är positivt för oss.

Samtidigt ser vi sedan några veckor tillbaka en ökad försäljning till
vår största kund, Systembolaget, och samma mönster i vårt grannland
Finland där ALKO likt Systembolaget går bättre än våra prognoser.
Fler konsumenter som stannar hemma driver på försäljningen av mat och
dryck och där har våra volymer dragits med, vilket hittills
kompenserat för de minskade internationella volymerna.

Som en konsekvens av den omedelbara påverkan på vår verksamhet och
osäkerheten kring framtiden har vi arbetat med att se över våra
kortsiktiga kostnader. Detta för att säkerställa att vi leverera
enligt våra finansiella mål samt för att vända företaget från förlust
till vinst på sista raden.

Det är ett allvarligt läge för många människor och för många företag i
näringslivet. Men jag vill ingjuta lugn till er alla om att Umida
aldrig tidigare varit bättre rustat.

Vi har lägre operationella kostnader genom att vi sålt vår fastighet,
lagt ner vår produktion och vi kan snabbt sänka våra kostnader
ytterligare om behovet uppstår.

Vi jobbar aktivt med att säkerställa stabil varuförsörjning för hela
vår nuvarande portfölj samt till nya projekt.

Vi har konstaterat att vi kommer att tappa omsättning inom vissa
affärsområden men det kommer vi att kunna parera med sänkta
kostnader.

Vi arbetar hårt för att denna externa kris inte ska stoppa oss från
att fortsätta vår turnaround och göra Umida Group till ett
vinstgenererade företag under 2020.

Vi har fått några frågor om när Le Petit Beret kommer att finnas till
försäljning på Systembolaget. Eftersom alkoholfria produkter inte
säljs via beställningssortimentet hos Systembolaget utan endast säljs
från hyllorna så krävs att en produkt får en så kallad fast listning.
Systembolaget har fyra årliga fönster för listning av nya alkoholfria
produkter. Vi har fört en dialog med Systembolaget gällande Le Petit
Berets sortiment sedan våren 2019. Som vi redan kommunicerat kommer
vi att lansera två produkter nu till sommaren. Dessa två produkter är
dels ett vitt alkoholfritt vin gjort på druvan Chardonnay och dels
ett rosévin i klassiskt provencalsk stil. Från den 1 juni kommer de
här två produkterna att finnas på hyllan i ca 250 av Systembolagets
butiker, något som känns väldigt roligt. I tillägg vill jag även
berätta att vi har vunnit en mindre upphandling av alkoholfritt rosé
på det finska monopolet ALKO. Det innebär att vi under april kommer
att lansera Le Petit Beret rosé med en begränsad butikstäckning,
inledningsvis i ca 35 butiker, men min förhoppning är att
distributionen ska komma att växa i takt med att de finländska
konsumenterna upptäcker vinet. Vi fortsätter att jobba nära vår
partner Magnus Hedman och vi har en överenskommelse om att Magnus
sköter försäljningen till dagligvaruhandeln så att vi fullt ut kan
fokusera på monopolkunderna.

Vi har under mars månad lanserat den nya romprodukten Jaguara, ett av
våra egenutvecklade varumärken. Försäljningen av Jaguara har startat
bra och vi ligger just nu över vår initiala försäljningsprognos. Det
är strategiskt viktigt att vi framgångsrikt växer portföljen av egna
varumärken. Vi hoppas att Jaguara ska finnas med på många påskfirares
bord under kommande högtid. Månadens andra lansering av Sweden Rock
Whisky 2020 i begränsad upplaga har också fått snabb respons så där
uppmanar jag de aktieägare som vill smaka på produkten att inte vänta
för länge med sin beställning.

Vi har även under mars fortsatt vårt arbete med offerter mot de
nordiska monopolen. Det är högsäsong för glögg just nu och under den
gånga veckan har det gått iväg totalt 83st flaskor glögg till finska
monopolet ALKO. I Finland har även vi en ny partner som bearbetar
dagligvaruhandeln där vi tidigare haft en begränsad närvaro. Vår nya
parterna heter Evoke OY och vi har stora förhoppningar på detta nya
samarbete. Vi har slutfört designarbetet för vår nya cider och vi ser
mycket framemot att se vår nya cider i händerna på konsumenter till
sommaren.

Vi fortsätter också som tidigare kommunicerar dialoger med nya
samarbetspartners inom affärsområdet Brands for fans, samt dialoger
med nuvarande partners om nya produkter.

Den kommunicerade fastighetsförsäljningen har genomförts enligt plan
under mars månad. Den nya fastighetsägaren har tagit över fastigheten
och vi hyr nu endast en liten del i fastigheten där vi har ett lager
ännu en tid.

Jag vill avsluta med att igen understryka att jag är lättad över att
vi nu i dessa oroliga tider inte längre har någon verksamhet kvar i
Götene, vår kostnadsmassa är betydligt lägre än tidigare, vi har
kraftigt minskat vår belåning och vår största kund har ökad
efterfrågan.

Stockholm 27 mars 2020

Filip Lundquist

VD Umida Group AB (publ)

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/umida--vd-brev-mars-2...

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.