Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-26

VÄTGAS: VOLVOPARTNERN DAIMLER SKA UTVECKLA MED ROLLS-ROYCE - HB

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Volvos tyska vätgaspartner och
fordonskonkurrent, Daimler, har ingått avtal med motorutvecklaren Rolls-Royce
för att driva utvecklingen framåt med det gröna drivmedlet i en ännu bredare
användning än som enbart fordonsbränsle, rapporterar Handelsblatt.

Daimler har för avsikt att möjliggöra att bränsleceller med vätgas ska bli
framtidens bränsle och ersätta dieselmotorer även inom andra verksamheter än
fordonsindustrin, enligt uttalanden från lastbilsdivisionens ordförande
Martin Daum.

"Om man vill bli klimatneutral så kan man inte gå på diesel. Där kan vi bidra
i framtiden", sade Martin Daum, som bland annat varit involverad i att sluta
avtalet med AB Volvo om samarbete inom storskalig produktion av bränsleceller
i ett samriskbolag.

"Avsikten är att utveckla, producera och kommersialisera bränslecellssystem
för tunga fordon och andra användningsområden", skrev Volvo i ett
pressmeddelande i april.

Daimlers mål är nu att teckna ett nytt avtal med Rolls-Royce, som främst
utvecklar flyg- och skeppsmotorer och således "har tillgång till krävande
bränslesystem", enligt Rolls-Royce-vd:n Andreas Schell.

Han hyser höga tankar om vätgasteknikens framtid.

"Ingen annan teknologi ger lika hög tillförlitlighet, skalbarhet och samtidigt
alla fördelar inom förnybara energier utan att vara beroende av den
konventionella energimarknaden", sade Andreas Schnell.

Daimler-chefen Martin Daum exemplifierar med andra kategorier av aggregat som
nyttjas för reservgeneratorer för sjukhus och annan samhällskritisk
verksamhet, som i dag drivs av diesel. Denna typ av stationära
bränslecellsmoduler är dock lika otjänliga som fordon i nuläget, givet
bristen på tankstationer.

Tusentals behöver byggas upp, enligt Martin Daum, vilket också är en politisk
fråga med ökat varsel både inom EU och runtom i världen när nu ekonomier ska
återuppbyggas hållbart från coronakrisen.

"Marknaden kan växa sig enorm, men i nuläget finns inte infrastrukturen.
Dieseln når ut till de mest avlägsna delarna av världen, men jag kan bara
komma på en enda tankstation i Stuttgart (Daimlers hemstad reds anm) med
tillgång till vätgas", sade han.

Även här avser Daimler och Rolls-Royce att bli vägledande, med moduler som ska
tillverkas baserat på bränslecellmoduler från bilproduktionen i
Friedrichshafen.

Flera nordiska börsbolag finns med i bilden kring vätgasens framtid, bland
annat Volvo-avknoppningen Powercell, som varit en av de senaste årens främsta
börsraketer. Hit kan även den norska sektorkollegan och småspararfavoriten
Nel räknas, liksom svenska Metacon, Cell Impact, Impact Coatings och Myfc.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.