Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-28

WeAreQiiwi Interactive AB: Match-3-spelet Hell's Kitchen inleder global mjuklansering

Qiiwi meddelar idag att det nya match-3-spelet under det
internationella välkända varumärket Hell's Kitchen inlett sin globala
mjuklansering. Spelet finns nu tillgängligt för nedladdning i
samtliga länder på plattformarna Apple App Store, Google Play och
Amazon App Store. Speltiteln har tidigare enbart varit tillgänglig i
Australien, Kanada och Nya Zealand och där uppvisat starka
nyckeltalsresultat vilket öppnat upp för att nu inleda den globala
mjuklanseringen. Speltiteln är den första som Qiiwi skapar inom sitt
verksamhetsområde "Branded Games" och det första tillsammans med ITV
Studios Global Entertainment. Realityserien Hell's Kitchen har
lanserats i över 20 länder så som Australien, Bulgarien, Danmark,
Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA. Den amerikanska
versionen är såld över hela världen och har hittills producerats i 18
säsonger i USA.

Match-3-spelet Hell's Kitchen inleder global mjuklansering:

Qiiwi meddelar idag att match-3-spelet Hell's Kitchen inleder sin
globala mjuklansering och numera finns tillgängligt för nedladdning i
samtliga länder på plattformarna App Store, Google Play och Amazon
App Store. Speltiteln har tidigare enbart varit tillgänglig i
Australien, Kanada och Nya Zealand och där uppvisat starka
nyckeltalsresultat vilket öppnat upp för att nu inleda den globala
mjuklanseringen. Qiiwi och ITV Studios Global Entertainment väljer nu
att aktivera speltiteln i samtliga länder för att kunna genomföra
marknadsföringsinsatser och utvärderingar på fler marknader.

Utvärdering på kritiska marknader:

Genom att nu öppna upp speltiteln för samtliga länder skapas möjlighet
att genomföra marknadsföringsinsatser och få god insikt kring
speltitelns mottagande på kritiska marknader vilket i sin tur är
mycket värdefullt för att ytterligare kunna optimera speltiteln och
framgent nå bästa möjliga resultat.

Marknadsföringsaktiviteter:

Qiiwi kommer tillsammans med ITV att genomföra marknadsföringsinsatser
för speltiteln under december som till en början sker via tv-reklam
fokuserad i Storbritannien samt understödjande
användarförvärvskampanjer. Utöver detta kommer speltiteln att
marknadsföras via de officiella sociala kanalerna för Hell's Kitchen
(YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, Hell's Kitchen Amazon Shop
etc.) för att bygga upp speltitelns spelarbas och community. Det
välkända internationella varumärket Hell's Kitchen bedöms även bidra
med organisk/viral trafik.

Framgent är planen att genomföra ytterligare
marknadsföringsaktiviteter och en kontrollerad uppskalning av
speltiteln på kritiska marknader med start vid inledningen av 2020.
Huvudfokus under 2020 kommer vara att växa speltiteln mot
nyckelmarknaden USA vilken är hemlandet för Hell's Kitchen. Qiiwi och
ITV ser även stor potential i ett flertal andra länder som t ex
Tyskland, Ryssland, Brasilien, Storbritannien och Kanada varav
speltiteln kommer att bli lokaliserad och översatt till respektive
språk för bästa mottagande.

VD Erik Dale Rundberg kommenterar:

"Sedan vi inledde mjuklanseringen för Hell's Kitchen har vi utvärderat
och genomfört optimeringar kring speltiteln vilket följer vår
naturliga hantering och lanseringsstrategi. Efter att vi sett starka
nyckeltal från testmarknaderna Australien, Kanada och Nya Zealand
väljer vi nu tillsammans med ITV att ta nästa steg i resan för Hell's
Kitchen och aktivera det på en global nivå i samtliga länder för att
kunna starta fler marknadsföringsinsatser och snabbare nå värdefulla
insikter och en större spelarbas.

I Hell's Kitchen väver vi samman de goda insikter vi tar med oss från
framgångarna vi nått med Wordington avseende intäkter via
belöningsannonser vilket i paritet med en förväntad starkare
IAP-drivande speltyp (match-3) ger oss goda möjligheter att skapa
goda resultat från speltiteln.

Vi kommer nu tillsammans med ITV och deras nätverk inledningsvis
genomföra marknadsföringsinsatser primärt fokuserade mot
Storbritannien. Vår målsättning är sedan att vid inledningen av 2020
fortsätta med marknadsföringsaktiviteter i Hell's Kitchens hemland
USA vilket i sin tur förväntas leda till en kontrollerad uppskalning
av speltitelns spelarbas. Utöver huvudfokuset mot USA ser vi stor
potential på marknader som Brasilien, Tyskland, Spanien, Italien och
Ryssland där Hell's Kitchen nått stor popularitet och framgångar.
Speltiteln kommer således översättas och lokaliseras för att nå bästa
möjliga resultat på dessa marknader.

Vi ser nu mycket framemot nästa steg för Hell's Kitchen!"

Commercial Director - International and digital ITV David Christopher
comments:

"We believe that in Qiiwi we have found a partner that is able to
provide an entertaining, expansive and well-constructed Hell's
Kitchen Game. We believe Qiiwi's learnings from their current games
will create a great platform for this upcoming Hell's Kitchen game to
launch from.

We've been very pleased with the efforts of Qiwii's teams, their
attention to detail and the great relationship we have built
together. We now hope that HK fans and a brand-new audience will
enjoy the game and welcome it to App Stores internationally."

Om match-3-spelet Hell's Kitchen:

I match-3-spelet Hell's Kitchen följer spelaren karaktären Olivia som
alltid haft en dröm om att bli kock. Efter att ha vunnit TV-showen
Hell's Kitchen får hon möjligheten att förverkliga sin dröm genom att
skapa sin egen Hell's Kitchen-restaurang.

Representanter från Hell's Kitchen ger Olivia den ultimata utmaningen:
"Att förvandla ett förfallet restaurangområde till den glans som en
Hell's Kitchen-restaurang förtjänar!"

Ladda ner och spela match-3 spelet Hell's Kitchen nu genom att följa
länken: http://hellskitchen.qiiwi.com/

Metagaming-element:

Spelet väver på ett effektivt sätt in så kallade metagaming-element i
spelflödet. Spelarens framgång i match-3-nivåerna gör att spelaren
kan ta sig vidare i berättelsen vilket bland annat innebär att
renovera, dekorera och bygga sin egen Hell's Kitchen-restaurang.

Metagaming är en kraftigt växande trend inom mobilspelutveckling, som
visat att spelarengagemanget ökar ju fler dimensioner som finns i
spelupplevelsen. Qiiwi har sedan 2018 haft ett stort fokus på att
utveckla speltitlar med metagaming-element.

För ytterligare information:
Erik Dale Rundberg
VD, WeAreQiiwi Interactive AB
Telefon: 0709-260 697
E-post: erik@qiiwi.com

About ITV Studios Global Entertainment (ITVS GE):

ITV Studios Global Entertainment (ITVS GE) is one of the world's
leading international TV distribution, home entertainment,
publishing, merchandising and licensing businesses. ITVS GE
distributes more than 45,000 hours of celebrated content across all
genres from both its in-house production business, ITV Studios, and
in collaboration with leading producers from around the world. Part
of ITV PLC, which includes the UK's largest commercial broadcaster,
ITV Studios Global Entertainment has offices in London, Hong Kong,
Paris, Germany, Nordics, Los Angeles and Sydney.

About WeAreQiiwi Interactive AB

Qiiwi is a developer of games for mobile platforms such as iOS and
Android. The company's current operations started in 2012 and the
company is based in Alingsås, Sweden and Nicosia, Cyprus. Qiiwi
focuses on developing mobile games targeting "Casual Gamers" within
the genres Trivia, Match-3, Word/Puzzle and Arcade. The company's
slogan is "Adventures for Everyone".

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/weareqiiwi-interactive-ab/r/match-3-spelet-he...
https://mb.cision.com/Main/16264/2974989/1152004.pdf

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.