Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-29

WeAreQiiwi Interactive AB: Utvecklar och publicerar mobilspel under varumärket Coronation Street

Qiiwi Interactive (QIIWI) och ITV ("ITV PLC") offentliggör idag att
man ingått ett strategiskt samarbetsavtal avseende att utveckla och
agera publicist för ett ordspel under varumärket Coronation Street.
Coronation Street är den mest populära engelska såpoperan och har
visats på ITV sedan 1960, vilket gör den till den äldsta fortfarande
pågående såpoperan i världen. Såpan sänds normalt sett i sex avsnitt
varje vecka under prime time på ITV och lockar regelbundet en publik
på över sex miljoner tittare. Handlingen kretsar kring familjerna som
bor på Coronation Street, en gata i en fiktiv förort till Manchester.
Samarbetet är det andra mellan bolagen och inom Qiiwi's
verksamhetsområde "Branded Games".

[image]

Om Coronation Street:

Coronation Street är en brittisk såpopera som kontinuerligt visats på
ITV sedan december 1960. Såpoperan utspelas i den fiktiva staden
Weatherfield och kretsar kring gatan och människorna på Coronation
Street. Såpan sänds normalt sätt i sex avsnitt varje vecka på ITV i
Storbritannien (måndagar, onsdagar och fredagar) och lockar
regelbundet en publik på över sex miljoner tittare.

Serien lanserades initialt i 13 pilotavsnitt med start den 9 december
1960. Inom sex månader efter seriens första sändning hade serien
blivit det mest sedda programmet i brittisk television och är numera
en betydande del av den brittiska kulturen. Såpoperan sänds även
utanför Storbritannien med stor popularitet i länder som Kanada,
Australien, Nya Zeeland och USA.

Såpoperan firar 60-årsjubileum i december 2020.

Om avtalet mellan Qiiwi och ITV:

Bakgrund:
ITV är ett av världens ledande internationella företag inom
TV-distribution, hemunderhållning, utgivning, produktsamarbeten och
licensiering. ITV distribuerar mer än 45,000 timmar välkänt och
populärt TV-innehåll över alla möjliga genrer, både från sin egen
in-house produktionsverksamhet ITV Studios, och i samarbete med
ledande producenter världen över.

Som del av ITV PLC, som innefattar Storbritanniens största
kommersiella TV-operatör, har ITVS GE kontor i London, Hong Kong,
Paris, Tyskland, Norden, Los Angeles och Sydney.

Stor internationell potential i Coronation Street:
Coronation Street är ett varumärke där både Qiiwi och ITV ser en stor
internationell potential och där såpoperans målgrupp också förväntas
passa väl in i ett ordspel. Detta bedöms ge ett mycket bra
utgångsläge för att kostnadseffektivt kunna lyckas med att driva
stora mängder trafik till speltiteln.

Detta är en fortsättning på samarbetet mellan bolagen som sedan
tidigare handlat om match-3-spelet "Hell's Kitchen" som nu befinner
sig i global mjuklansering.

Detaljer:
Qiiwi ansvarar för att utveckla, publicera och underhålla speltiteln.
ITV ansvarar för marknadsföring inklusive tv-reklam i Storbritannien.
Bolagen har slutit ett flerårigt licensavtal med målsättningen att
lansera speltiteln globalt mot andra halvan av 2020.

VD Erik Dale Rundberg, Qiiwi Interactive, kommenterar:

"Det är glädjande och ärofyllt att vi får möjligheten att skapa ett
mobilspel för Coronation Street som är en så oerhört populär show i
Storbritannien. Det är dessutom glädjande att få möjlighet att
samarbeta med ITV inom ytterligare ett projekt. Detta följer vår
strategi och satsning inom vårt affärsområde "Branded Games" där vi
ser en stor potential i att lyckas skapa mobilspel som kan engagera
och underhålla den stora globala publik som välkända internationella
varumärken för med sig.

Fördelarna med att arbeta med starka internationella varumärken är
många, men en av de viktigaste aspekterna i dagens mobilspelsklimat
är möjligheten att på ett kostnadseffektivt vis lyckas växa en
speltitels spelarbas.

Med ITV:s tv-nätverk och marknadsföringsinsatser, samt andelen
organiska/virala installationer som vi bedömer kunna få med tanke på
varumärkets internationella kännedom och extrema popularitet mot en
passande målgrupp i Storbritannien, ser vi en mycket stor potential i
det här samarbetet. Vi ser nu fram emot att tillsammans med ITV
utveckla ett mycket underhållande och unikt ordspel!"

Denna information är sådan som WeAreQiiwi Interactive AB är skyldigt
att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR).
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg,
för offentliggörande den 29 november 2019.

För ytterligare information:
Erik Dale Rundberg
VD, WeAreQiiwi Interactive AB
Telefon: 0709-260 697
E-post: erik@qiiwi.com

Om WeAreQiiwi Interactive AB
Qiiwi är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och
Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har
spelstudios i Alingsås, Sverige och Nicosia, Cypern. Qiiwi fokuserar
på att utveckla mobilspel riktade mot "Casual Gamers" inom genrerna
Trivia, Match-3, Word/Puzzle och Arcade. Bolagets slogan är
"Adventures for Everyone".

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/weareqiiwi-interactive-ab/r/utvecklar-och-pub...
https://mb.cision.com/Main/16264/2975971/1152659.pdf

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.