Bli medlem
Bli medlem

Du är här

Annons
Publicerat: 2020-09-10

Målet är att bli ”Afrikas Spotify”

Hela denna sida är en annons FRÅN Mdundo.com
Mdundo.com är en digital musiktjänst (liknande Spotify) skräddarsydd för den afrikanska marknaden. Tjänsten tillhandahålls av bolaget Mdundo, som har sitt huvudkontor i Köpenhamn. Mdundo genomförde precis en mycket framgångsrik emission av nya aktier till ett värde av 40 miljoner DKK. Emissionen annonserades endast i Danmark och övertecknades med 111 procent. Aktien Mdundo.com handlas nu på Nasdaq First North och är tillgängliga för svenska investerare med tickersymbolen MDUNDO.
wysiwyg_image

- Mdundo har 5 miljoner användare varje månad, men potentialen är mer än 30 gånger större. Med en brant tillväxtkurva och en mycket skalbar lösning siktar vi på att investera ytterligare i användartillväxt för att öka vår marknadstäckning i Afrika söder om Sahara, och inom cirka tre år vara den ledande panafrikanska musiktjänsten för konsumenter och musiker. Vi vill uppnå i Afrika vad Spotify har uppnått i väst och vad Tencent har uppnått i Asien, säger vd Martin Nielsen.

239 miljoner människor söder om Sahara i Afrika har tillgång till Internet via sina mobiltelefoner, ett antal som förväntas växa till 483 miljoner år 2025. Det motsvarar nära 40 procent av befolkningen i området. 30 procent av mobiltelefonanvändarna lyssnar på musik på sin mobiltelefon, men detta sker främst genom olagliga nedladdningar, liknande situationen i Europa och USA för 15 år sedan innan musiktjänster som iTunes och Spotify tog över marknaden. Flera faktorer bidrar till att utvecklingen i Afrika nu går i samma riktning som i väst, där musik i större utsträckning nås genom lagliga musiktjänster. Dessutom förväntas befolkningen i området fördubblas under de kommande 25-30 åren, med en massiv ökning av medelklassen.

Mdundo är en skräddarsydd tjänst för den afrikanska konsumenten, med en stark lokal afrikansk katalog, fokus på låg datakonsumtion och användning av alternativa betalningslösningar. Musiktjänsten kan nås online via webbplatsen www.mdundo.com och via en Android-app för mobiltelefoner. Mdundo har över 5 miljoner aktiva användare på både webbplatsen och via appen. Musiktjänsten är tillgänglig för användare över hela världen, men Mdundo har sitt fokus på 15 länder i Afrika söder om Sahara, inklusive Tanzania, Nigeria, Ghana, Uganda och Kenya, där Mdundo startade 2013.

- Mdundo har ett mycket starkt lokalt afrikanskt musikutbud, och eftersom 80 procent av musiken som konsumeras i Afrika är afrikansk musik ger det oss en stark konkurrensfördel jämfört med internationella spelare. Vanligtvis är afrikanska artister inte kopplade till något skivbolag, varför Mdundo för närvarande hanterar musikförvärv och royaltybetalningar direkt med över 80 000 artister direkt, säger Martin Nielsen.

Musiktjänster på nätet värderas vanligtvis utifrån antal aktiva användare varje månad och Mdundos finansiella rådgivare har kommit fram till andra aktörer på olika marknader värderades från 10 - 115 USD per aktiv användare per månad. Lägst värderades den indiska tjänsten JioSaavn, med 100 procent fokus på freemiumanvändare, som sålts för 1 miljard USD. Spotify och Tidal värderades till 100 - 115 USD per aktiv användare per månad. Med en aktiekurs på 10 DKK värderas Mdundo till ett värde av 2 USD per aktiv användare per månad eller 0,55 USD per förväntad aktiv användare per månad 2022.
 

Torsdagen den 17 september klockan 16.30-17.30 har Mdundo ett webbinarium där företaget berättar mer om Mdundo.com. Webbinariet är kostnadsfritt och du anmäler dig via länken nedan.

Klicka här för att anmäla dig till webbinariet

Annons
Publicerat: 2020-09-10

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.