Bli medlem
Bli medlem

Du är här

Annons
Publicerat: 2020-12-01

Nästa generations handelshus i Kina

Hela denna sida är en annons FRÅN Prorector
Med alla tillstånd på plats erbjuder nu Prorector AB (publ.) skandinaviska varumärken tillgång till den kinesiska marknaden och hjälper även kinesiska produkter ut på Amazon i Europa. Med de anrika handelshusen som förebild är siktet inställt på en miljardomsättning inom några år.

I kölvattnet av Kinas ”Belt and road”-initiativ för att stärka Kinas handelsrelationer både västerut och österut har svenska Prorector nu efter fem års arbete etablerat sitt e-handelshus Scandinavian House för att marknadsföra utvalda nischer av skandinaviska produkter till Kinas 1,4 miljarder konsumenter.

- Vi har valt att fokusera på områdena sport, hälsa, livsmedel, barn och design där vi kan erbjuda högkvalitativa, skandinaviska premiumprodukter som också åtnjuter ett särskilt gott anseende bland kinesiska konsumenter, säger Tommy Sundqvist, vd på Prorector.

Vis från egna erfarenheter, bland annat som tidigare vd för internationella bolag, har Tommy Sundqvist valt att gå hela den långa vägen med alla nödvändiga tillstånd och certifikat för att få marknadsföra produkterna på den kinesiska marknaden.

wysiwyg_image

- Det tar minst ett år att få en produktkategori hela vägen genom systemet by the book och till dyra kostnader för att få börja sälja i Kina. Men när det nu är gjort kan vi lätt expandera portföljen, växla över och satsa på de trender och produkter som funkar. Dessutom kan vi erbjuda andra svenska bolag ett kostnadseffektivt sätt att komma in under vår affärsplattform Scandinavian House både online och offline i Kina.

Parallellt med att vidareutveckla dubbelriktad handel mellan Kina och Europa via Prorectos egna varumärken eller som exklusiv distributör för andra varumärken så verkar dessutom Prorector som ombud för Amazon, som är portade från att verka i Kina, för att därmed nå ut med utvalda kinesiska produkter på Amazon. Det innebär att man i praktiken etablerar ett handelshus med den dubbelriktade handel som karakteriserade gamla tiders handelshus i Orienten.  

Importen till Europa för försäljning på Amazon sköts från Shanghai med England som första målmarknad, men där man även ligger i framkant för Amazons etablering i Sverige.

- Nu bearbetar vi HORECA-segmentet, med hotell, restauranger, catering och livsmedel, med vår handplockade organisation i Kina, samtidigt som vi fortsätter utvecklingen av egna varumärken och stärker vår säljorganisation, säger Tommy Sundqvist.

Runt hörnet väntar också godkännande för försäljning av ett antal nya produkter. Efter ett hack i kurvan från corona ökar omsättningen nu med 25-30 procent i månaden. På några års sikt räknar bolaget med att omsätta en miljard kr med en bruttomarginal över 20 procent. För att realisera sina planer siktar bolaget nu på att ta in cirka 20 mkr och stärka bolagets kapitalbas inför den förväntade starka expansionen i Kina och samtidigt uppnå en ägarspridning för att uppfylla kraven inför en planerad notering av bolagets aktie på svensk marknadsplats under 2021.

FAKTA

  • Emission: 20 MSEK
  • Teckningstid: 7 december 2020 till 15 januari 2021
  • Teckningskurs: 1,95 SEK per B aktie, minimipost 5 000 B-aktier
  • Listning: Bolaget har för avsikt att ansöka om listning efter denna spridningsemission på svensk marknadsplats under 2021
  • För mer information se www.prorector.se eller www.aqurat.se/prorector2020

    Annons
    Publicerat: 2020-12-01

    Tala om vad ni tycker

    Tala om vad ni tycker

    Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.