Du är här

2017-02-03

AI eller VR – Amazon och Facebook trappar upp teknikkriget

Techkrönikan. För att bli framtidens techvinnare gäller det att satsa på rätt spår i rätt tid. Aktiespararens webbchef har granskat jättarna Amazon och Facebook och kikat på några intressanta svenska uppstickare.

 

De två hetaste trenderna i techvärlden just nu är artificiell intelligens, AI, och virtuell verklighet, VR. Vilken av trenderna kommer att bli den stora vinnaren och vilka företag har positionerat sig bäst?

Så sent som i höstas var VR den stora snackisen och Handelns utredningsinstitut, HUI, utsedde till och med VR-glasögonen till årets julklapp. HUI skriver i sin motivering: ” Efterfrågan har accelererat under året och en del butikshyllor gapar tomma i väntan på påfyllning.” När Sveriges största tekniktidning Ny Teknik i början av året utsåg årets hetaste tekniktrender (alla kategorier) var VR självklart med på listan. Tidningen skriver här som en kommentar till HUI:s utnämning: ”utvecklingen av VR-seten för spel och nöje gör det till en mer attraktiv present i år, eller kommande år – både utrustning och innehåll blir antagligen mer användarvänliga, intressanta och ekonomiskt tillgängliga.”

Virtuell verklighet innebär att du med hjälp av glasögon eller en speciell hjälm går in i en ny värld. Perfekt för spel och här ligger svenska börsnoterade tillväxtbolaget Tobii mycket bra till. Bolaget utnyttjar sin ögonspårningsteknik för att göra VR-upplevelsen bättre och mer verklighetstrogen. Tobii har bland annat ett samarbete med den taiwanesiska pc-tillverkaren Acer. I samband med världens största konsumentelektronikmässa CES i början av januari gick Tobii ut med att bolaget under 2017 kommer att satsa på utbredd användning av VR.

Många svenska spelbolag utvecklar samtidigt VR-spel. Ett uppmärksammat exempel är börsnoterade Starbreeze, som den 9 februari släpper VR- och pc-spelet John Wick.

Det stora bolag som gjort tydligast att det tror starkt på VR är Facebook. Ett exempel är Oculus, de senare årens allra mest omtalade VR-tillverkare. Bolaget grundades 2012 och är särskilt känt för Rift, en tidig VR-hjälm inriktad på datorspel. I mars 2014 gick Facebook överraskande ut med att det köper Oculus för 2,3 miljarder dollar.

Så sent som för knappt två veckor sedan stod det klart att Facebook rekryterat tech-stjärnskottet Hugo Barra för att leda Facebooks VR-verksamhet. Hugo Barra har närmast arbetat som internationell försäljningschef för hajpade och snabbväxande kinesiska smarttelefontillverkaren Xiaomi. Tidigare var han chef för Android på Google. Den här mannen tycks ha magkänsla för vad som snart kommer att bli stort och verkar samtidigt bra på att få saker gjorda.

Mark Zuckerberg tror att VR kommer att bli nästa stora grej efter mobiler och han vill att Facebook ska äga det området. Särskilt verkar han tro på VR för mobiler och har delat upp Oculus i två affärsområden, där det ena riktar in sig specifikt på mobiler.

AR, augmented reality, eller förstärkt verklighet, är ett närbesläktat område. Många, inklusive Facebook, tror att det kommer att ha minst lika stor effekt som VR. AR innebär att information läggs ovanpå det du verkligen ser. Omtalat är inte minst Googles Google Glass, dock en av senare års mest omtalade floppar. Microsoft är uppmärksammat för sitt Hololens, som fortfarande har en del att bevisa.

AR kan få bredare användning än VR och varianter används redan inom industrin, med till exempel manualer och ritningar som överlagras när teknikerna arbetar med konstruktioner.

Det allmänna sentimentet just nu är däremot mindre positivt än för ett halvår sedan. VR är fortfarande omoget och man har svårt att klara långa stunder utan att bli illamående. Det ger dessutom inte något helt uppenbart extravärde.

Om man tittar på techvärldens storbolag tror jag därför att Amazon är mer rätt ute just nu med sin tydliga inriktning mot AI.

E-handelsjätten har nästan lite för många skilda verksamheter och det är svårt att hänga med i allt företaget gör, med allt från shopping online till plattformar för molnbaserad teknik. Men det verkar gå bra. Ett exempel: 2011 hade Amazon 30 00 anställda i USA. 2016 var siffran 180 000. På 18 månader ska den siffran växa till 280 000 amerikaner. Annars ständigt missnöjde Donald Trump lär vara nöjd.

Så sent som i tisdags gick Amazon vidare med sin satsning på ett gigantiskt logistiknätverk, som slår direkt mot jättar som UPS och Fedex. Företaget anställer 2 000 i Kentucky som ska jobba med frakt via flygplan.

Men det är ändå småpotatis sett till potentialen på den enligt mig klart intressantaste techtrenden: artificiell intelligens. Här går Amazon från klarhet till klarhet. Inte minst uppenbart på tidigare nämnda CES i Las Vegas, världens största hemelektronikmässa och numera också en av världens viktigast mässor för biltillverkare och telekomleverantörer. Amazon slog i år fullständig knock på konkurrenterna och de omkring 170 000 besökarna.

Artificiell intelligens och närbesläktade maskininlärning är ett vitt begrepp. På 60-talet skulle dagens datorer och mobiltelefoner har betraktats som skrämmande avancerad artificiell intelligens. En algoritm för att sortera en lista på olika sätt är en form av artificiell intelligens. Numera brukar man prata om system som lär sig själva och efter hand blir allt mer avancerade och kunniga, utan att någon specifikt måste sitta och mata systemet. Det hittills mest uppmärksammade exemplet är Googles översättningsmodul Translate. I december publicerade The New York Times en lång, insiktsfull och medryckande artikel om hur mycket smartare Google Translate håller på att bli med hjälp av AI.

Sedan kom alltså CES och Amazon visade alla var skåpet ska stå med sin AI-plattform Alexa. Från början är den anpassad för Amazons hemassistent Echo. Det är en cylinderformad skrivborshögtalare som svarar på frågor, spelar upp musik, lägger till påminnelser i kalandern och kan styra prylar i hemmet. Det påminner om till exempel Apples röstassistent Siri, men är mer användbar. Det finns flera konkurrenter, till exempel Google Home, men Alexa har helt klart störst hajpfaktor om man följer med i techbruset.

På CES lyfte Alexa och visade sig nu vara en generell AI-plattform för allt från kylskåp till bilar. Den har stor potential att bli nästa eras Android eller Windows, en basplatta för att styra väldigt många olika saker.

I kampen mellan AI och VR vinner så här långt AI, som en mycket mer användbar och flexibel teknik. Och just nu är det Amazon som har momentum. Facebook satsar liksom alla de stora techföretagen också på AI, men det är VR-satsningarna som sticker ut. Amazon i sin tur jobbar med flera VR-projekt, men ser det uppenbarligen inte som det stora huvudspåret.

Amazon är absurt högt värderat, med ett p/e-tal på 189. Som jämförelse har Facebook ett p/e-tal på 51, också väldigt högt. Det här diagrammet illustrerar den otroliga värderingen av Amazon, där bolaget är betydligt större än Walmart, Target, Macy’s, Kohl’s, Nordstrom, JCPenny och Sears – tillsammans.

Även om Aktien är dyr är potentialen för Amazon som företag fortfarande stor. Geografisk är verksamheten störst i Nordamerika och i övrigt framför allt i Storbritannien, Tyskland och Japan, om man undantar Amazon Web Services. Det senare har kontor i såväl Stockholm som Helsingfors. Men produkter som Echo och e-bokläsaren Kindle har inte slagit igenom i Sverige och många andra länder, eftersom de inte är lokalt lanserade. Det är inte heller Amazons stora onlineaffär. Det betyder att företaget har stor chans att fortsätta växa globalt. Och om Alexa blir nästa stora operativsystem, som många faktiskt tror, kommer företaget snart att tjäna stora nya pengar.

Vill du haka på de heta tekniktrenderna är de mindre svenska bolagen betydligt billigare, som tidigare nämnda Tobii och Starbreeze, om du tror på VR.

När det gäller AI är svenska Unomaly ett av de mest hajpade, med en tjänst som hjälper företag att upptäcka problem i sina it-system. Men det är inte börsnoterat. Det är däremot kamerövervakningsföretaget Minmancer, som använder artificiell intelligens för att detektera vad som rör sig framför kameran.

I vasen lurar som vanligt Google, Microsoft, IBM och i viss mån Samsung.

Sverker Brundin

Författare Sverker Brundin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.