Du är här

2016-11-18

Därför är techbolagen rädda för Trump

Silicon Valley verkar avsky Donald Trump. Och även den svenska techsektorn är klart oroad. Är det verkligen befogat?

Innan valet verkade allt nattsvart om Trump skulle vinna. Nu ser man många ekonomiska analytiker som är hyfsat positiva.

Börsen gick inledningsvis ned, men gick sedan upp igen. Kanske är det inte så farligt ändå?

Flera analytiker pratar om att en rad svenska bolag gynnas med Trumps politik, särskilt hans utlovade satsningar på infrastruktur där till exempel Skanska bör gynnas. Han har också pratat om handelshinder mot Kina vilket skulle missgynna Ericssons värsta konkurrent Huawei.

Men Silicon Valley är väldigt skeptiskt inställd till Donald Trump. Orsaken är bland annat att han vill motverka globaliseringen, närmare bestämt outsourcing av arbetskraft till låglöneländer. Det är något som många techbolag är beroende av. Donald Trump pekade under valrörelsen särskilt ut Apple, som har mycket produktion i Asien. Han har sagt att han vill tvinga Apple att flytta produktionen till USA.

En annan sak är att många it-bolag utnyttjar expertis från andra länder. Det gäller inte minst de stora konsultbolagen som ofta arbetar globalt, ofta med stora team i Indien och Östeuropa. Ett exempel är Accenture, som många ser som amerikanskt, men som har huvudkontoret på Irland och som har team av specialister över hela välden, som man också utnyttjar för att jobba effektivare över tidszoner. Det här är saker som Donald Trump verkar vilja motverka, bland annat genom inskränkningar i det amerikanska visumprogrammet.

Nu säger Donald Trump att han ska utvisa 2–3 miljoner människor från USA. Samtidigt är tongångarna något mjukare än före valet, då han pratade mer kategoriskt om grupper som mexikaner och muslimer, men nu specificerar mer att det handlar om kriminella och terrorister.

Ytterligare skäl för dyster stämning i techbranschen är att digitalisering och automatisering allt oftare pekas ut som ett skäl till att många människor framöver kommer att bli av med sina jobb, vilket ytterligare spär på aversionen bland ”vanligt folk” och gynnar politiker som Donald Trump. Å andra sidan gör nu mäktiga amerikanska techbolag vad de kan för att övertyga Donald Trump i det positiva med teknikutvecklingen. IBM:s vd Ginny Rometty har till exempel skrivit ett öppet brev till Donald Trump.

Den nya inriktningen på politiken är kanske dålig för Silicon Valley, men inte nödvändigtvis för svenska och europeiska it-bolag, som kan fortsätta som förut. Samtidigt verkar det som att Trump vill ha goda relationer med Sverige och Europa. De handelshinder han vill införa tycks vara särskilt riktade mot lågkostnadsländer. Än så länge avstår därför till exempel IT-analysföretaget IDC att uttala sig om vad Donald Trump innebär för techsektorn.

När det gäller digital övervakning och cybersäkerhet har Trump särskilt pekat ut hoten från Kina, Ryssland och IS. Misstanken om att Donald Trump kommer att förstärka den amerikanska cyberövervakningen och säkerhetsmyndigheten NSA har redan ökat intresset för integritetsfrämjande tjänster. Ett exempel är ett fördubblat intresse för den krypterade eposttjänsten Protonmail. Utvecklingen kan gynna svenska och europeiska molnbolag, när kunder blir mer skeptiska till att lagra sin affärskritiska information hos amerikanska företag. 

En viktig faktor när man pratar om Trump och digitalisering är sociala medier. De allra flesta analyser och opinionsundersökningar pekade på att Hillary Clinton skulle vinna. Men strax före valet kom rapporter om att Trump ledde sett till aktiviteten på sociala medier. Ett exempel är analysfirman 4C Insights. Företagets analys visade att Trump hade större stöd än Clinton på Facebook och Twitter.

I efterhand har både Googles och Facebooks sätt att välja ut nyheter med algoritmer blivit anklagat för att gynna Donald Trump och särskilt för att sprida falska nyheter. Facebooks vd Mark Zuckerberg förnekar kategoriskt att det skulle vara så. Enligt Zuckerberg är 99 procent av vad folk kan se korrekt information och det är extremt osannolikt att bluffar på Facebook skulle ha påverkat valet. Samtidigt kommer rapporter om att anställda på Facebook inte håller med och nyligen har Facebook gått ut med att de gör vissa åtgärder för att komma tillrätta med falska nyheter. Samma sak med Google, som mer öppet erkänt att det har misslyckats i vissa fall när falska nyheter har hamnat högt upp i sökresultaten.

Faktum kvarstår ändå att även sök- och de sociala mediebolagen på senare tid tillhör de techbolag som har fått det kämpigare i opinionen. Så länge det gynnar Donald Trump har han säkert inga problem med den här typen av bolag, men det är bara att jämföra med hur det ser ut i icke-demokratiska stater som Kina, där staten kontrollerar internet. Generellt ser läget klart osäkrare ut nu för både Google och Facebook än tidigare och aktiekurserna har sjunkit, vilket förstås också hänger ihop med osäkerheten för tech totalt.

Många inom webb- och startupmiljön uppmanar nu till eftertanke och ökat fokus på medmänsklighet och ”nyttiga” tjänster. Det går i linje med de senaste årens ökade företagsfokus på hållbarhet och de bolag som har extra fokus på samhällsnytta bör ha vind i seglen. Ytterligare ett exempel är Salesforce vd Mark Benioff som säger att företag tydligare måste visa var de står i viktiga samhällsfrågor.

Men även om techbolagen just nu ser svarta moln på himlen kommer de oundvikligen att gynnas på längre sikt. Digitalisering och automation är en mycket stark trend och historien har visat att tekniken vinner över politiken.

Sverker Brundin

Författare Sverker Brundin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.