Du är här

2015-04-29

Lämna svårmodet hämta vårmodet

Stämmoordföranden Sven Unger öppnade Hennes & Mauritz stämma genom att uppmana stämmopubliken att lämna svårmodet och hämta vårmodet.

Glatt humör saknades inte på H&Ms årsstämma, men så mycket tal om mode blev det inte. VD Karl-Johan Perssons tal handlade mer om expansion än om modesatsningar och koncept.

VD uppehöll sig också vid frågor rörande medarbetare och företagskultur. Att H&M arbetar för sociala förbättringar och minskad miljöpåverkan var något han gärna framhöll.

Frågor till VD om hållbarhet kom från institutionellt ägarhåll, medan Aktiespararna ställde frågor rörande affärsmodellen och den globala marknadsexpansionen.

Aktiespararnas ombud, Albin Rännar, ställde inledningsvis frågan: Varför H&M säljer dubbelt så mycket per butik i Tyskland som i USA? Persson svarade att även om affärmodellen är likadan i alla världens hörn så förekommer det variation i försäljning per butik länderna emellan. H&M har funnits länge i Tyskland. Där har man haft en bra försäljning länge, konstaterade Persson.

I USA har H&M gjort en snabb expansion på grund av att ledningen tror mycket på USA. Ledningen är också mycket nöjd med de amerikanska butikerna som har en bra lönsamhet, sade Persson.

Albin Rännar undrade om det fanns systematiska skillnader marknader emellan och om H&M historiskt valt ut de mest lukrativa marknaderna att expandera på och därmed uttömt de allra bästa tillväxtchanserna,  ”plockat russinen ur kakan”? Även om vi får mångfalt fler butiker, ska vi väl inte räkna med att butikerna i utvecklingsländerna, under överskådlig tid, kommer att generera lika mycket i form av försäljning per butik som exempelvis de tyska butikerna, resonerade Rännar.

Karl-Johan Persson gav Rännar ett tudelat svar: Han inledde med att säga: ”H&M har fortsatt mycket att göra! H&M satsar i år nytt genom att gå in i Indien, Peru, Macao och Sydafrika”. Men, självklart, konstaterade Persson sedan, är exempelvis Tyskland en mer utvecklad ekonomi. Tyskarna spenderar mer på kläder och har en bättre ekonomi än andra folk i världen, var hans konklusion.

Aktiespararna undrade varför H&M fram till nu har undvikit den indiska marknaden. Har ni skytt Indien för att inte drabbas av växtvärk? VD tillstod att Indien är en spännande marknad. Han erkände för stämman att H&M har tittat på den indiska marknaden länge.

Karl-Johan Persson avslöjade också att introduktionen i Indien inneburit flera utmaningar. Bland annat har det tagit lång tid innan H&M fått de tillstånd man behövde. Nu har emellertid H&M lagt dylik pappersexercis bakom sig och är klara att starta upp butiksförsäljning i Indien under innevarande år.

De butiker som H&M öppnar i Indien har god kvalitet, enligt Persson. ”Det som H&M har ansett vara det viktigaste vid inträdet i Indien har varit att hitta sådana medarbetare som passar in i H&M:s företagskultur”, sade han vidare.

Karl-Johan Persson berättade också för stämman att det finns betydande synergier på den asiatiska marknaden inom ramen för såväl produktion som transport och att H&M därför har stora möjligheter att skapa en hög lönsamhet i såväl Asien som helhet och i Indien specifikt.

Vad gäller den spirande onlineförsäljningen så vittnade Persson om att ”onlinehandeln ökar kraftigt” och att ”online går bra”. Även om försäljningen via nätet i viss utsträckning konkurrerar med butiksförsäljningen, så var VD av uppfattningen att dessa båda kanaler kompletterar varandra. 2015 ska H&M starta onlinebutiker i inte mindre än 9 länder.

Vad gäller konkurrensen från sportbutikerna så bekräftade Karl-Johan Persson att konkurrensen på klädmarknaden hårdnar hela tiden delvis beroende på konkurrensen från sporthandeln.

Samtidigt dementerade han att den ökande konkurrensen från sportbutikerna skulle vara anledningen till varför H&M gjort en sportklädessatsning. H&M har sett en potential i sportmarknaden och ansett att man kunde bidra för att man ”stack ut”, sade Persson.

Någon risk för att H&M genom satsningar på sportkläder och heminredning skulle späda ut det egna varumärket, det ansåg inte Karl-Johan Persson fanns.

Författare Åsa Wesshagen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.