Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2013-06-01

Ulf Spendrup – att räkna med

Ulf Spendrup har vänt ett konkursmässigt bolag till att bli marknadsledande och starkt bidragit till utvecklingen av svenskt näringsliv. Är räkneförmågan en nyckel till framgång och hur gör man egentligen för att lyckas som entreprenör? Det här och lite till har Ulf delat med sig av i sitt samtal med Stock Magazine.

Både Ulfs far och farfar blev egenföretagare på grund av att de ogillade att styras av sina chefer. Det var från början inte planerat att Ulfs far skulle ta över familjens bryggeri, men han ville pröva sina vingar och upptäckte friheten att styra över sitt eget arbete.

Ulf Spendrup växte upp på landsbygden i Dalarna. Hårt arbete var i Grängesberg en av grundpelarna i samhället, eftersom det på den tiden inte var vanligt att alla barn fick en akademisk utbildning. Ulfs far var en av dem som inte fått tillräcklig utbildning och gjorde därför allt för att se till att hans egna barn skulle få det han själv inte fick.

Som barn befann sig Ulf ofta på bryggeriet tillsammans med sin far. När han var sju år började han jobba med att tvätta företagets bilar, både lastbilar och företagets enda personbil.

– Det handlade ursprungligen om att jag ville köra bilarna, nu fick jag i alla fall köra fram till tvättplatsen. De få metrarna var tillräckligt roliga för att motivera mig till fortsatt arbete, berättar Ulf.

På Lunds Universitet lärde han sig att företagsekonomi handlar om tre saker; priser, volymer och kostnader. Det är konkurrensen som avgör priser och volymer, och det enda man själv med säkerhet på kort sikt kan påverka är kostnaderna.

Från konkurs till framgång
När bröderna Ulf och Jens tog över Spendrups bryggeri år 1976 rådde krisläge. Trots krisläget ansåg de att det var bättre att ta hand om företaget själva istället för att tillsätta en extern vd. Från början var det tänkt att de skulle växla vd-rollen vart femte år, men Jens gjorde ett så bra jobb att han blev kvar på positionen. Under den här perioden skedde även en snabb strukturomvandling i branschen. Det dåvarande statliga Pripps köpte upp alla bryggerier och ägde sammanlagt sjuttio procent av marknaden jämfört med Spendrups två procent. Pripps hade betydligt lättare att få till låga kostnader och därmed en oöverträffad konkurrenskraft.

– Det fanns hundra bryggerier när pappa började år 1950, det fanns cirka fyrtio stycken kvar när jag och Jens tog över. Vi klarade oss, trots alla odds, ganska bra. Nu är vi inte längre nummer tjugotre i storleksordning, utan nummer ett eller två, säger Ulf.

För att lyckas vända företaget var bröderna tvungna att göra sig av med tio till tjugo procent av arbetskraften. Det var den största kostnaden som var direkt påverkbar. De minskade även etiketterna på sina flaskor och sänkte sockerandelen i läskedryckerna som de tillverkade.

Därefter upptäckte bröderna det tyska ölmärket Löwenbräu som de fick rätt att licenstillverka. Det innebar att de fick rätten att brygga ölsorten och sälja i utbyte mot att de betalade en licensavgift. Löwenbräu blev snabbt en ledande premiumöl som även hamnade på andra plats på Systembolagets försäljningslista. Med detta som inkomstkälla började de sakta men säkert påbörja sin egen framtid genom att skapa en kvalitetsprofil kring sin verksamhet. Folkölet Spendrups var den första skapelsen, därefter vatten, sockerdricka och andra läskedrycker.

Värt att beakta
– Som familjeföretag måste man iaktta större försiktighet och ibland ta mindre risker. Det är viktigt att ha en balansräkning och soliditet som gör att företaget kan överleva stora kriser, det går ju inte att ta in nytt kapital från aktieägare. Vissa andra små bryggerier har gått under när de tagit för stora risker, säger Ulf.

Spendrups ska inte göra som de små bryggerierna av vissa skäl och inte som stora Pripps av andra skäl. Som devis har Ulf ”lär av dina och andras misstag”. Detta gäller alltifrån investeringar till äktenskap - genom att ställa sig frågan varför man har misslyckats kan man ta med sig något från investeringen.

Att hålla ett företag inom familjen
När man äger och driver ett familjeföretag är det framför allt viktigt att familjen håller sams. Här har Ulf och Jens lyckats ganska bra.

– Det är viktigt att komma till insikt med att det ibland kan handla om gamla barnkammarfasoner. På arbetsplatsen krävs att eventuella konflikter lämnas hemma och att beslut fattas grundat på vad som verkligen är bäst för företaget, menar Ulf.

Alla Spendrups aktier är inlagda i en stiftelse för att undvika att kommande generationer ska sälja dem.

– Vi ärvde inte företaget för att sätta sprätt på det, utan för att göra något bättre med det i framtiden. Vi tror på familjen som ägare, understryker Ulf.

När det var dags för generationsskifte värdesattes att någon i familjen tog över. Fredrik Spendrup född 1968, nuvarande VD, var personen som ansågs kunna axla företaget och hade ledningsgruppens förtroende.

– Ett familjeföretag måste odla familjen för att det ska vara intressant att jobba inom det. Det är viktigt att förstå värdet av att jobba i sitt eget företag och skapa utrymme för det, säger Ulf.

Familjen Spendrup låter småttingarna springa runt på bryggeriet tillsammans med dem under midsommarveckan varje år för att väcka deras intresse, precis som de själva fick göra. Detta upprepas varje år för att barnen ska känna att bryggeriet är deras och inspirera dem till att i framtiden vilja jobba med Spendrups och ta över företaget.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.