Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-03-16

Boliden - lågt värderad vinst.

Boliden vänder upp igen, efter att ha varit nere på 140 kr per aktie.
Huruvida det blir en stödnivå att räkna med, som stabil bottennivå återstår att se. Men just nu är det så. Köparna har lyft kursen upp till första motståndsnivån, 160 kr. Därovanför finns motståndet på 170 kr.

Eftersom att vinsten är 21,6 kr per aktie, så handlas Boliden för närvarande på till ett fantastiskt lågt pris: 6,68 gånger vinsten. (P/E=6,68). Utdelningen beräknas bli 7 kr per aktie, eller nästan fem procent av aktiepriset.

Marknaden som helhet reser sig, men eftersom att skälet till att kurserna gick ned: Oron för coronaviruset består, så kan det komma nytt säljtryck framöver. Hotet finns så länge som smittspridningen fortsätter. Hela samhällen går i stå. Butiker och skolor stängs. Resor ställs in. Flygbolag hotas av konkurs.

Boliden säljer råvaror, och om efterfrågan på dessa minskar, kan prispressen på aktien komma att visa sig på nytt.

Kina importerar en hel del koppar och zink.

Sextio procent av världens kopparkonsumsion finns i Kina. För övriga metaller gäller att Kina efterfrågar ungefär hälften av det som produceras. I ett sunt marknadsläge är potentialen på koppar stor:

En amerikanska genomsnittsvilla innehåller 220 kg koppar medan genomsnittslägenheten i Kina innehåller 40-50 kg av den röda metallen.

Kopparpriset befinner sig strax ovanför 5555 dollar per ton.
Zinkpriset ligger strax under 2000 dollar per ton.

Det som talar till förmån för Boliden, är att lönen för att smälta malm, och producera ädelmetall, stiger. Nittio procent av de smältverk som finns i Kina är lokaliserade i det virusdrabbade området. Även om de kinesiska smältverken återigen börjar omvandla metallkoncentrat till färdiga metaller, så finns andra flaskhalsar i den kinesiska produktionen. Svavelsyran som är en biprodukt som används vid ståltillverkning och konsgödelfabriker, kan inte säljas till fullt pris, förrän dessa fabriker återigen öppnar. Sammantaget talar det för några gynnsamma månader för Boliden, i takt med att smältlönerna stiger, och förutsatt att smältverket fungerar klanderfritt.

I ett längre perspektiv har inte efterfrågan på industrimetaller förändrats. Den totala efterfrågan är större än tillgången. Elektrifiering, förnybar energi och elbilar gör att behovet kommer att öka markant, vilket väntas leda till ett underskott på koppar, även om tidpunkten på grund av virusoron skjuts framåt. Själva aktien följer metallpriserna som en jojo.

Vinsttillväxten i Boliden ligger för närvarande på ca 4 procent. Det är den som hotas, om Kinas marknad börjar hacka.

Tyvärr saknas starka ägare i bolaget. Norges Bank investment, Blackrock samt Swedbank Robur fonder äger 5 procent vardera. Totalt femton procent. Med tanke på att gruvinvesteringar måste göras på lång sikt, är det egentligen ganska skrämmande. Vem tar egentligen ansvar? Tydligen vill ingen binda sina pengar i gruvnäringen. Boliden kan lätt värderas upp en hundralapp utan att anses vara dyr.

Att halva omsättningen kommer från smältverken, bör betraktas som en stabiliserande fördel. Boliden ligger dessutom i framkant, både beträffande teknikutveckling och automatisering. Den svaga kronan och den starka dollarn, talar även de för fortsatta vinster.

Slutsatsen blir att Boliden måste anses köpvärd på nuvarande nivå.

 

Ola Öhman, Umeå.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.