Bli medlem
Bli medlem

Du är här

Betalt samarbete
Publicerat: 2019-09-25

Medvind i ryggen

Analysguiden har träffat Martin Irding, Vd på Frisq Holding för en intervju. Vi går igenom de senaste händelserna i bolaget och vägen framåt för att driva tillväxt på en potentiell miljardmarknad.

FRISQ utvecklar digitala verktyg  för kommunikation mellan olika aktörer i vårdkedjan, som till exempel patienter, journalsystem och vårdteam. Bolagets lösningar är avsedda som stöd för personal och ger patienter en möjlighet att bli mer engagerade i sin egen vård. Via tjänster anpassade för både läsplatta, mobil och dator får patienten samlad information om pågående behandling, läkemedel och vårdhistorik.

Hur skulle du beskriva läget i Frisq efter kvartal 2?

– Läget för Frisq är fortsatt väldigt gott när vi summerar det första halvåret av 2019. Vi får allt fler kunder som använder vår produkt och feedbacken  från dessa är generellt mycket positiv. Utöver detta så har vi under det första halvåret intensifierat arbetet med att integreras i större projekt och upphandlingar kopplat till vårdplaneringssystem. Vårt strategiska fokus på större upphandlingar och potentiella affärer har också inneburit ett något mindre fokus på mindre affärer. Sist men inte minst, så har vi fortsatt våra planer för att expandera till USA. 

Skulle du kunna beskriva vad Alliance for innovative Care är för samarbete och vad det innebär för er?

– Alliance for innovative Care är ett samarbete mellan Frisq och fyra andra stora bolag inom sektorn, där tre av dessa är större journalsystemsleverantörer. Samarbetet har etablerats för att skapa den bästa möjliga helhetslösningen för hälso- och sjukvårdsystem, till exempel för stora landsting. Det man kan konstatera genom Frisqs närvaro i ett sådant samarbete, är att vi har en unik produkt som stora kunder efterfrågar och som de stora journalsystemsleverantörerna ser som ett bra komplement till sina egna lösningar. 

Region Stockholm genomför för tillfället den största upphandlingen för vårdinformationssystem hittills, skulle du kunna berättat lite mer om denna upphandling? 

– Region Stockholm håller i dagsläget på med en upphandling av en kombination av journalsystem och vårdplanslösning – likt det Frisq erbjuder. Det visar tydligt att man efterfrågar en lösning som går hand i hand med det Frisq erbjuder. Det är en stor – miljardupphandling – med över 50 000 potentiella vårdpersonalsanvändare och över 2,3 miljoner patienter. 

Läs mer om Frisq här. 

Den naturliga frågan blir då självklart, deltar ni i upphandlingen?

– Vid offentliga upphandlingar får man inte svara om man deltar eller inte, så det kan jag dessvärre inte svara på.

Skulle du säga att marknaden börjar förstå hur stor inverkan er lösning har för vårdsystem inom vården? 

– Ja, jag vill nog mena att vi närmar oss det. Vi har en helt ny typ av lösning, med en hög innovationskraft och som kan bidra till en ökad effektivitet inom vården och minska stora kostnader. Vi ser också att den feedback och bekräftelse vi får genom de stora samarbetena är ett kvitto på att vår produkt blir mer och mer explicit efterfrågad. 

Se intervjun med Analysguiden här. 

Vad skulle du säga är era största utmaningar för tillfället?

– Utmaningen med att erbjuda en ny produkt inom detta segment är att vård- och hälsomarknaden kan vara konservativ, delvis av god skäl, vilket innebär att ledtiden för att bli en etablerad part på marknaden kan ta lång tid. Men när man väl är inne så är avtalen oftast både långa, och fördelen med ett mjukvarubolag av vårt slag är att marginalen ökar med skalan.  

Vart skulle du säga att Frisq Holding befinner sig år 2022?

– Då tror jag att vi har nått ut brett i Sverige, och finns i åtminstone de tre största landstingen. Jag ser också att vi är aktiva i USA på ett antal platser, samt ett antal geografiska områden till. Marknader i Asien och viktiga marknader i Europa ses då som attraktiva steg framåt. 

Läs Analysguiden senaste analys här.

 

Frisq
wysiwyg_image

FRISQ utvecklar digitala verktyg  för kommunikation mellan olika aktörer i vårdkedjan, som till exempel patienter, journalsystem och vårdteam. Bolagets lösningar är avsedda som stöd för personal och ger patienter en möjlighet att bli mer engagerade i sin egen vård. Via tjänster anpassade för både läsplatta, mobil och dator får patienten samlad information om pågående behandling, läkemedel och vårdhistorik.

Läs mer om Frisq här. 

Läs Analysguiden senaste analys här.

Se intervjun med Analysguiden här. 

Betalt samarbete
Publicerat: 2019-09-25

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.