Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-10-10

1 200-procentig storsegrare från Lund: ”Ska fortsätta”

wysiwyg_image

Zlatko Rihter anser att Cellavision har en ställning i särklass på marknaden.

Överlägsen börsvinnare senaste fem åren:
Skånska blodanalysbolaget Cellavision.
– Vi har en unik lösning som skapar kundvärde, säger vd Zlatko Rihter.

Gjorde du en investering i Cellavision under 2014 och har behållit dina aktier sedan dess? 

I så fall är det bara att gratulera. Cellavisions aktie är nämligen upp nära 1 200 procent och Stockholmsbörsens klara vinnare de senaste fem åren, enligt Dagens Industri.

– Det handlar både om förhoppningar och om fundamenta. Vi har en disruptiv teknologi, är fokuserat på digitala lösningar och har en 100-procentig marknadsandel i vår digitala nisch. Det skapar ett stort kundvärde att installera vår maskin och kunna göra en bättre diagnostik och samtidigt spara pengar. Det är en attraktiv lösning och ger oss möjligheten att kunna växa, säger vd Zlatko Rihter till Aktiespararen.

MISSA INTE: Kursklättrare på nya höjder i Öresund: "Helt rätt"

Cellavisions affärsmodell går ut på att erbjuda digital mikroskopering till laboratorier för att på ett effektivt sätt snabbare kunna säkerställa vilken typ av sjukdom som en patient har, vilket ökar möjligheten till att hitta rätt typ av behandling till den drabbade.

Totalt utgör digital mikroskopering 18 procent av marknaden för mikroskopering i hematologilaboratorier. Cellavision är ensamt om sin lösning, betonar Zlatko Rihter.

– Vi har hittat en egen nisch. Det finns 17 000 möjliga labb för oss att nå ut till. De behöver göra mer än 130 blodprov om dagen. Vi har nått ut till runt 3 000 labb i nuläget. Det finns mycket mer att göra. Vi har nyligen också lanserat ett mindre system som adresserar de 100 000 mindre labben med färre än 130 blodprov om dagen.

Zlatko Rihter framhåller att den stora utmaningen för Cellavision, vars nuvarande totalmarknad uppgår till cirka 4 miljarder kronor, ligger i att förändra en konservativ, trögrörlig bransch.

– Traditionell mikroskopering står fortsatt för 82 procent av marknaden. Många äldre labbchefer kan vara tveksamma till förändring. Det är en kamp för oss att komma in på nya marknader och sälja in vår produkt. Det krävs även långa regulatoriska godkännandeprocesser med myndigheter så som FDA (amerikanska hälsovårdsmyndigheten).

Cellavisions teknik består av tre olika nyckelkomponenter. Precisionsmekanik, som plockar, flyttar över och lägger blodprovet rätt, kamerateknologin, som ger en tydlig bild, och bildanalysen som känner igen olika typer av blodceller och kan utgöra underlag för en diagnos.

– Det är inte lätt att få ihop alla tre. Det gör att det blir väldigt svårt att kopiera det vi gör.

LÄS OCKSÅ: Het avkastning på iskall marknad: "Finns överallt"

Du räds inte konkurrens från nya aktörer?

– Inte inom den närmaste tiden. Jag ser ingen som riktigt kan utmana oss de närmaste åren, betonar Zlatko Rihter.

Zlatko Rihter berättar att det snarare handlar om att exekvera på den strategi som är lagd.

– Vi behöver tugga på och se till att finnas där för våra kunder. Vi är närvarande på flera olika marknader och det betyder mycket att vi kan utveckla affärer ständigt. När efterfrågan stiger måste vi kunna höja snabbheten och få ut fler av våra maskiner. Vi jobbar intensivt på hela hematologimarknaden.

Zlatko Rihter konstaterar att Cellavisions målsättning är att växa 15 procent organiskt per år. 2018 växte omsättningen med 18 procent, till 365 miljoner kronor, rörelseresultatet med 22,8 procent, till 112 miljoner kronor, och rörelse-
marginalen noterades till 30,6 procent.

Koncernchefen, som är uppvuxen i Malmö och har erfarenhet från framträdande roller på storbolag som Getinge och Gambro, understryker att det är viktigt att inte titta alldeles för mycket på enskilda kvartal och kortare tidsperioder.

– Det kan vara slagigt från kvartal till kvartal. Vi har en volatil affär. Steg för steg ska vi bibehålla en hög tillväxt och se till att införskaffa oss en stabil lönsamhet.

Hur ska ni utvecklas vidare?

– Vi ska fortsätta göra det som vi är bra på. Vi har en plan. Det viktigaste är att ha en bra produkt och att vara duktiga på att göra den bättre och, i sällskap av partners, öka försäljningen, säger Zlatko Rihter, som inte vill ge någon specifik siffra på hur många labb Cellavision ska nå.

– Väldigt många fler får räcka (skratt). Sedan jobbar vi även på att i framtiden kunna adressera många av de hundra tusen mindre labb som finns.

SE ÄVEN: Det talar för fortsatta börsframgångar

wysiwyg_image

Cellavisions aktie är upp över 7 000 procent sedan noteringen.

FAKTA

Det här är Cellavision

Blodanalysbolaget Cellavision är grundat 1994 och har sitt huvudkontor i Lund. 

2018 växte omsättningen med 18 procent, till 365 miljoner kronor, rörelseresultatet med 22,8 procent, till 112 miljoner kronor, och rörelsemarginalen noterades till 30,6 procent. 

54 procent av försäljningen hämtas från Nord- och Sydamerika, 26 procent från Europa och Mellanöstern och Afrika och 20 procent från Asien och Australien/övriga Oceanien. 

Sedan börsnoteringen i februari 2006 är Cellavision, som för ett par år sedan tog steget in på Stockholmsbörsens small cap-lista, upp över 7 000 procent. Den nästintill 1 200-procentiga uppgången de senaste fem åren gör aktien till Stockholmsbörsens överlägsna vinnare under perioden.

Fotnot: Siffror hämtade den 9 september 2019.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.