Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-07-31

ABB: ABB säkrar driften i Boliden Garpenberg

ABB har tillsammans med Boliden tagit fram ett helt nytt koncept när
det gäller serviceavtal, och ett nytt tekniköverskridande avtal har
nu tecknats för gruvan i Garpenberg. Fokus i det nya avtalet ligger
på att jobba med förebyggande och tillståndsbaserat underhåll.

2014-07-31 - Efter ett lyckat koncept och samarbete med Boliden i
Aitik, skriver nu ABB ett nytt serviceavtal med Boliden även för
gruvan i Garpenberg.

"I det stora hela handlar det ju om att kunna upprätthålla vår
tillgänglighet och hålla anläggningen i bra skick med hjälp av ABB.
Vi använder ju ABB i ganska stor utsträckning även när det gäller
utrustningen, så det är viktigt för oss att ha ett bra serviceavtal
och en bra relation med ABB. De är duktiga på gruvnäringen", säger
Roger Blomqvist, elansvarig på Boliden Garpenberg.

Hur viktigt är underhållet för er?

"Det är a och o för oss. Har vi inte ett bra underhåll med rätt
förutsättningar så har vi en maskinpark med en tillgänglighet som
inte är det den borde vara. Vi har en mycket underhållskrävande
produktion och då krävs det att rätt åtgärder görs vid rätt tillfälle
och att det är kostnadseffektivt. Avtalet ihop med ABB är en av många
viktiga delar för att leva upp till våra krav på ett underhåll i
världsklass", säger Roger Blomqvist.

Lyckat koncept

Grunden för det nya avtalet är det lyckade samarbetet mellan ABB och
Boliden i gruvan i Aitik.

Vad är det som har fungerat så bra i Aitik?

"Ja, egentligen allt. Det har varit väldigt hög tillgänglighet i
anläggningen, med väldigt få oplanerade stopp. Vi har fått till en
bra process för att jobba med ständiga förbättringar. Vi kan
identifiera problem tidigt och har en process för att åtgärda dem.
Och kunden upplever att vi är smidiga att ha att göra med i och med
att vi har en tydlig kontaktperson i avtalsledaren", säger Lars
Brännström, account manager på ABB Business Center i Umeå.

Att ha en avtalsledare som håller ihop alla frågor för de olika
teknikerna är unikt för konceptet. I tidigare avtal har man haft en
ansvarig per teknik och tjänst.

"Nu har vi en kontaktperson in i ABB, och inte många kontaktytor. Det
tror jag kommer att fungera jättebra. ABB:s avtalsledare hos oss, Per
Olov Persson, hjälper oss att hålla koll på avtalet och vad det är
som ska göras varje år. Sedan om vi har något problem eller frågor så
vet Per Olov vilken kontakt han ska gå vidare till. Det blir enklare
för oss helt enkelt och alla ledtider blir mycket kortare", säger
Roger Blomqvist.

Ny serviceplattform

Det nya avtalet löper på tre år och är ett omfattande avtal, där flera
olika tekniker och tjänster ingår.

"Bland annat så är det ju beredskap och avhjälpande av akuta problem,
försörjning av reservdelar och rent traditionellt förebyggande
underhåll, som att man byter olja på en bil. Men sedan har vi ju även
det som är tillståndsbaserat med avancerade tjänster som exempelvis
drivsystemsanalyser som syftar till att man ska kunna upptäcka fel
innan de inträffar och kunna åtgärda det vid planerade stopp", säger
Lars Brännström.

I avtalet med Boliden är det också första gången i Sverige som ABB
säljer en så kallad ServicePort som en del av serviceavtalet. Det är
en serviceplattform som övervakar styrsystemet, och som syftar till
att just upptäcka avvikelser i god tid innan det blir ett större fel
och stopp i produktionen. Bland annat finns det realtidsövervakning
av de båda gruvspelen.

För ABB innebär det nya avtalet att man nu också kan fortsätta att
vidareutveckla tjänsterna för tillståndsbaserat underhåll.

"Det här avtalet visar att vi kan hantera den här typen av situationer
när det gäller drifttillgänglighet hos våra kunder. Och det visar att
det är framgångsrikt att jobba med tillståndsbaserat underhåll",
avslutar Lars Brännström.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra
lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för
energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring
100 länder och har runt 150 000 medarbetare.

Mer fakta

Boliden Garpenberg i Hedemora kommun är en av världens modernaste
gruvor. Gruvan i Garpenberg har varit igång sedan 1200-talet, och det
är Sveriges äldsta gruvområde som fortfarande är i drift. I dag bryts
zink, silver, bly, koppar och guld i gruvan.

ServicePort™ är en avancerad plattform som kan användas för
kontinuerlig datainsamling och analys för att omvandla rådata till
värdefull information. ServicePort™ gör det möjligt att hämta
information från ett stort antal mätpunkter, däribland
gruvspelsmotorer, hydraulik och bromsar och hjälper även till att
diagnostisera och identifiera problemens grundorsak.

Mer information om ABB Service tjänster för styrsystem.

http://www.abb.se/product/se/9AAC158914.aspx?country=SE

För mer information, kontakta:
ABB Sverige
Lars Brännström
Account manager, ABB Business Center
Tel: 070 666 96 50
lars.c.brannström@se.abb.com

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef
Tel: 021-32 32 32
press@se.abb.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/abb/r/abb-sakrar-driften-i-boliden-garpenberg,...
http://mb.cision.com/Main/417/9622470/270884.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.