Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-03-29

ABB: ABB tar hem genombrottsorder på transformatorer för hållbar tågtrafik i Österrike

2017-03-29 - Bombardier använder ABB:s innovativa
Effilight®-traktionstransformatorer för att sänka energiförbrukningen
och utvidga järnvägsnätet

ABB har fått en order från Bombardier Transportation på 42
takmonterade Effilight® -traktionstransformatorer till sin TALENT
3-plattform för elmotorvagnar (heter det så?). Ordern är den första
internationella kommersiella framgången för den nyligen lanserade
Effilight-transformatorn och ingår i ett ramavtal om leverans av upp
till 600 motorvagnar för 300 tågsätt till slutet av 2024.
Transformatorerna kommer att installeras i 21 tågsätt som ska
förbinda landsbygd och städer i Vorarlbergregionen i Österrike och
även ansluta till grannländerna för att erbjuda ytterligare
passagerarkapacitet och minska trafiken på vägarna.
Traktionstransformatorerna matar ström vid säkra spänningstal till
viktiga tågfunktioner, som drivning, bromsar, belysning, värme och
ventilation, samt till passagerarinformation, signalering och
kommunikation.

Urbaniseringen och den ekonomiska utvecklingen driver på behovet av
effektiva persontransporter i takt med att ett ökande antal människor
förlitar sig på lokala och regionala pendlingssystem som ansluter
städer till omgivande förorter och övriga delar av regionen.

I genomsnitt reser varje österrikisk medborgare omkring 1 425
kilometer med tåg varje år, vilket är den tredje högsta siffran i
världen när det gäller tågresor efter Japan och Schweiz. Landet har
en vision om att transportera 500 miljoner passagerare per år och 150
miljoner ton gods över nästan 5 000 kilometer spår till år 2020. Den
planerade utökningen till järnvägsnätet kommer att vara en viktig
hörnsten i förverkligandet av denna vision.

Effilight är nästa generations traktionstransformator från ABB. Den
använder en patenterad högteknologisk cellkonstruktion som kan minska
den mängd olja som krävs med upp till 70 procent utan att kompromissa
med funktionaliteten. Denna besparing i oljevolym kompenserar för det
tillskott i koppar som introducerades för att minska förlusterna och
förbättra energieffektiviteten. För att klara kraven på högre
energieffektivitet har ABB optimerat designen för en minskad
belastningsförlust med 25 procent jämfört med en klassisk
transformator med samma vikt.

"Bombardier och ABB har mycket goda erfarenheter av samarbete, och den
här senaste framgången bekräftar vår position som leverantör och
tillförlitlig långsiktig teknikpartner", säger Claudio Facchin, chef
för ABB:s division Power Grids."Effilight är en innovativ teknik som
fungerar som ett stöd för vår strategi att utveckla lösningar för
hållbara resor åt miljontals pendlare, och vi är glada över att få
genomföra vår första kommersiella installation för den österrikiska
järnvägen."

ABB:s traktionstransformatorer används av järnvägsbolag över hela
världen. De är konstruerade och tillverkade enligt hårda krav som ger
högsta tillgänglighet och tillförlitlighet för en avbrottsfri
tågtrafik som fyller ett viktigt behov i samhället i form av hållbara
transporter.

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom
elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell
automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri
samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av
innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering
samt driver energiomställningen och den fjärde industriella
revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000
medarbetare. www.abb.com (http://www.abb.com/%5Ch)

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Tel: +41 43 317 7111
media.relations@ch.abb.com

ABB Ltd
Affolternstrasse 44
8050 Zurich
Switzerland

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/abb/r/abb-tar-hem-genombrottsorder-pa-transfor...
http://mb.cision.com/Main/417/2225427/649822.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.