Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-11-19

ABB och Catena Media förlorare

wysiwyg_image

Stockholmsbörsen sjönk under torsdagens inledande handel, i linje med utvecklingen i övriga Europa. Sentimentet präglas av oro för stigande dödstal till följd av covid-19.

Marknaden gav tummen ned till Catena Medias rapport och nya mål. Även ABB var en förlorare i öppningen efter att ha släppt nya mål inför torsdagens kapitalmarknadsdag.

Vid 10-tiden hade Stockholmsbörsens OMXS30-index gått ned 0,7 procent till 1.909. Aktier för drygt 3,5 miljarder var då omsatta på Stockholmsbörsen. På de europeiska börserna hade Frankfurt backat 0,9 procent och Paris var ned 0,7 procent.

ABB låg i botten i storbolagsindex, med en nedgång på 2,9 procent, efter att ha släppt nya mål. Bolaget guidar nu för en årlig genomsnittlig intäktstillväxt på 3-5 procent över en konjunkturcykel. Tidigare har ABB uppgett att målet på medellång sikt var 3-6 procent i årlig intäktstillväxt. För ABB:s operativa ebita-marginal är guidningen 13-16 procent, vilket är samma nivå som bolaget haft tidigare.

En annan förlorare i OMXS30 indexet var H&M, som backade 2,2 procent. Klädjätten har i dagsläget cirka 1.200 tillfälligt stängda butiker globalt på grund av coronapandemin, uppgav pressavdelningen för Nyhetsbyrån Direkt på onsdagskvällen.

SSAB och Boliden sjönk med 1,8 respektive 1,6 procent.

Astra Zeneca fanns däremot bland vinnarna, med en uppgång på 0,5 procent. Det vaccin mot covid-19 som oxforduniversitetet utvecklar tillsammans med Astra Zeneca har producerat starka immunreaktioner i äldre vuxna i en tidig studie.

Catena Media föll 11,7 procent. Kvartalsrapporten innehöll ett resultat och intäkter som inte nådde upp till analytikernas förväntningar, enligt Infronts sammanställning. De nya målen för bolaget är att den lönsamma organiska tillväxten ska vara tvåsiffrig. Nettokassflödet under målperioden väntas uppgå till totalt 300-370 miljoner euro och detta ska användas till utdelning, och/eller återköp såväl som strategiska förvärv.

Embracer handlades ned 2 procent, i en rekyl efter onsdagens rapportdrivna uppgång på 6,1 procent.

Pricer gick upp 8,1 procent. Bolaget har blivit utnämnd till "föredragen leverantör" av den befintliga kunder Carrefour som avser att utrusta cirka 500 butiker med det svenska bolagets prisinformationssystem före slutet av 2022.

Mycronic stärktes 0,7 procent efter att bolaget fått en order värd 12-14 miljoner dollar och Immunicum gick upp 2,5 procent efter att ha köpt DC Prime genom en apportemission.

Eastnine handlades däremot ned 2 procent till 118:80 kronor. Inför öppningen meddelade bolaget att priset blev 115 kronor per aktie i den försäljning av 1 miljon återköpta aktier som aviserades efter stängning på onsdagen.

Två bolag gjorde lyckade debuter på First North. Det Göteborgsbaserade röntgenteknikföretaget Luxbright steg 9 procent inledningsvis och fastighetsbolaget Fortinova, verksamma främst inom hyresbostäder, gick upp 4,5 procent till 46 kronor.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.