Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-11-04

Acast bygger internationellt team med fokus på expansion

Acast har utsett Megan Davies till Managing Director, International med speciellt ansvar för Acasts fortsatta expansion till länder som ännu inte är en egen affärsentitet hos Acast.

Acast, världens ledande oberoende podcastföretag, tillkännager idag utnämningen av Megan Davies som Managing Director, International för att leda bolagets nya internationella team. Fokus kommer att vara att analysera olika länders efterfrågan på de tjänster Acast erbjuder i synnerhet på de länder runtomkring i världen där Acast ännu inte har egen personal på plats. 

Acast har nu team i tolv länder, efter att ha etablerats på nya marknader som Mexiko och Kanada förra året. Davies och hennes team kommer undersöka efterfrågan på podcast-annonsering från varumärken i andra länder där podcasts växer som media, samt marknader där Acasts podcasts redan har en etablerad publik eller potential att växa.   

Arbetet har redan påbörjats genom för-lansering på marknader som Nederländerna, Italien och Singapore där Acast har en etablerad bas av lyssnare och goda möjligheter att tillmötesgå annonsörernas efterfrågan.

"Vi lägger ännu mer fokus på tillväxt på nya marknader i Europa, Sydamerika och Asien. Syftet är för det första att tillgodose den ökande efterfrågan från annonsörer i dessa länder, och för det andra att öka antalet lyssnare i dessa områden för vårt nätverk av podcasters, vilket i sin tur gör dem mer attraktiva för lokala varumärken”, säger Megan Davies, Managing Director, International på Acast.

"Vi arbetar redan med många annonsörer som vill att deras kampanjer ska nå lyssnare på flera marknader och vi är värd för tusentals podcasts med stor, etablerad publik utanför deras hemländer. Att introducera vårt internationella team ger oss stora möjligheter att stärka vår position globalt och för att driva vår tillväxt.”

”Genom den här satsningen blir vi som bolag mer snabbfotade och det öppnar upp för möjligheter över hela världen. Ser vi en efterfrågan ska vi helt enkelt möta den. Med vårt internationella team som leds av Megan Davies kommer vi stärka möjligheten att sprida kunskapen om Acast och vår marknadsplats över hela världen,” säger Ross Adams, vd för Acast.

Megan Davies har tidigare varit försäljningschef på Acast och har gedigen erfarenhet från teknik, internationell försäljning och media.

För mer information


Sarah Jackson, Global PR Director
Tel: +44 7306 256 148
Email: sarah.jackson@acast.com

Om Acast


Acast grundades 2014 och är en av de mest framstående podcast-plattformarna och är en pionjär inom det öppna ekosystemet för podcasts som sammanför alla aktörer till en gemensam infrastruktur. Genom sin infrastruktur låter Acast annonsörer effektivt rikta sig till en engagerad publik av lyssnare genom dynamisk annonspublicering medan poddkreatörer ges tillgång till flera olika intäktsmöjligheter och nödvändiga verktyg för att expandera sin lyssnarbas. Acast har en global närvaro i över tolv länder och under 2020 uppgick antalet lyssningar på Acast-anslutna podcasts till cirka 3 miljarder och idag har Acast fler än 30,000 shower anslutna till sin plattform. Acasts huvudkontor ligger i Stockholm och Bolaget har nio lokala dotterbolag i Storbritannien, USA, Australien, Norge, Frankrike, Tyskland, Irland, Mexiko och Kanada.
 
De senaste åren har Acast befunnit sig i en expansionsfas med fortsatt stark tillväxt, med en nettoomsättning som ökade från 180 MSEK 2018 till 592 MSEK 2020. Som ett resultat av Acasts tillväxtinitiativ har antalet lyssningar vuxit från omkring 1 miljard (2018) till 3 miljarder (2020). Under andra kvartalet 2021 hade Acast 880 miljoner lyssningar och en organisk nettoomsättningstillväxt på 130%.

Acast medgrundades av Johan Billgren, nuvarande Chief Innovation Officer och är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

Bifogade filer


Acast bygger internationellt team med fokus på expansion

Författare MFN