Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-20

ACCONEER: TROR BILSEKTORN BLIR VÅR STÖRSTA BRANSCH PÅ SIKT - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Radarsensorbolaget Acconeer, som är listat på
First North, märker av en stor aktivitet inom bilindustrin i sitt partnerskap
med Alps Alpine, efter att ha vunnit sina första design wins inom
bilindustrin i september.

"Det är det mest signifikanta samarbetet vi har. Alps Alpine bygger produkter
baserat på vår sensor och säljer produkterna på global basis", säger
Acconeers vd Lars Lindell till Nyhetsbyrån Direkt i samband med Redeye
Technology Day.

Han förklarar att det finns två produkter som Alps Alpine är ute och
marknadsför nu. Den ena är en kicksensor och den andra är en sensor för att
upptäcka passagerare i bilen, enkelt uttryckt "om man glömmer ett barn i
bilen ska man få ett larm".

"Vi har en bra sensor för det eftersom vår sensor är så känslig att den kan
detektera en puls och lätt kan upptäcka om det är en passagerare kvar i
bilen", säger Lars Lindell.

I bilindustrin tar det lång tid för införsäljnng och produktutveckling, men
Lars Lindell ser potential inom fordonssektorn.

"Det här kommer först innebära intäkter för oss 2022. Men när vi tittar på
volymerna som bilbranschen kan generera tror vi att det kommer att bli vår
största bransch på lång sikt", säger han.

Vidare har Imagimob i partnerskapmed Acconeer utvecklat en mjukvara för
geststyrning för hörlurar, i samband med att Google lanserat sin smartphone
Pixel 4 med geststyrning.

"Vi har en produkt som vi kommer att kunna visa upp för hörlurskunder på CES i
USA i januari. Om allting går bra blir det intäkter tidigast 2021", säger
Lars Lindell.

Lars Lindell påpekar att bolaget kan behöva dra upp kassaförbränningstakten
(burn rate) något nästa år.

"Vi håller en burn rate på 4-5 miljoner kronor per månad. Sedan tror jag att
vi kommer försöka höja burn rate nästa år och då ligga närmare 5 miljoner men
fortfarande vara i det bandet", säger han.

Orsaken till att Acconeer behöver öka kostnaderna något är det kundinflöde som
har skett. Bolaget har sålt omkring 1.200 utvärderingskit via Digikey och
andra distributörer och det behövs mer personal och kundsupport för att
hantera intresset.

"Ska vi växa behöver vi öka burn raten lite, men vi får ju in intäkter också
via kundlanseringar", säger Lars Lindell.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.