Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-20

ADDTECH: MARIN TILLVÄXTOMRÅDE TROTS WÄRTSILÄ-VARNING - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Teknikhandelskoncernen Addtech, som under de
sensaste kvartalen uppvisat en rekordhög organisk tillväxt, upprepar sitt
tidigare budskap om att vissa konjunkturkänsliga segment upplever en
avtagande medvind. Någon acceleration av denna trend under hösten ser bolaget
dock inte.

"Vi märker en avtagande tillväxt på vissa håll, men vi har också flera
tillväxtområden som inte är särskilt konjunkturkänsliga. Läget är ungefär
detsamma som vid senaste kvartalsrapporten", säger vd Niklas Stenberg till
Nyhetsbyrån Direkt.

Oavsett konjunkturläge drar bolaget nytta av långsiktiga trender som ökad
elektrifiering, digitalisering och större fokus på hållbarhetsfrågor, menar
Niklas Stenberg, som nu innehaft vd-posten i drygt ett år.

Finländska Wärtsilä, en viktig kund för Addtech inom tillväxtsegmentet marin,
vinstvarnade tidigare i veckan med hänvisning bland annat till en
överraskande svag orderingång. Det innebär dock inte nödvändigtvis någon
större katastrof för Addtechs del.

"I en tillväxtmarknad som den för scrubbers (utrustning för rening av bland
annat fartygsavgaser) kan det komma nya aktörer som tar marknadsandelar, till
exempel från Kina. Att en enskild aktör möter utmaningar innebär därför inte
nödvändigtvis att marknaden viker", säger Niklas Stenberg.

Han fortsätter:

"Med det sagt, så har det varit något av en stilleståndsperiod i segmentet.
Antingen tar marknaden fart igen, eller så planar det ut på en hyfsat hög
nivå. Men vi ser segmentet som ett tillväxtområde på längre sikt."

Sedan Niklas Stenberg tog över vd-posten har en stor del av Addtechs ledning
bytts ut, dock utan att några utrensningar skett. En affärsområdeschef ville
ha andra uppgifter, samtidigt som Niklas Stenbergs AO-post blev ledig och ett
nytt affärsområde skapades.

"De flesta i ledningen har arbetat i bolaget 15-20 år, eller mer", konstaterar
vd:n.

I framtidsplanerna ligger - utöver "det vanliga gnetandet med att göra allt
lite bättre" - att fortsätta internationaliseringen och att öka andelen egna
produkter och tjänster.

På tio år har Sveriges andel av försäljningen minskat från 45 procent till 30
procent, medan såväl "Europa" som Norge ökat väsentligt.

"Vi har gått från att ha varit en nordisk spelare till att ha en stor andel
utanför Norden. Centraleuropa är i fokus för förvärv, men vi har också följt
med våra kunder till USA och Kina", säger Niklas Stenberg.

Andelen egna produkter och tjänster uppgår för närvarande till omkring 65
procent, och en ökning är att vänta även om bolaget också betonar vikten av
handelsprodukter.

"I takt med tekniksskiften och att vi kommer allt djupare in hos våra kunder
ökar kraven på vad vi erbjuder, och därmed på våra egna produkter", säger
Addtechchefen, som säger sig vara övertygad om att trenden fortsätter, dock
utan att ha ett specifikt mål för andelarna.

I Addtechs affärsidé ligger också att växa genom förvärv. Sedan 2010 har ett
90-tal bolag köpts, med räkenskapsåret 2018/2019 som något av ett rekordår
med 14 affärer. Niklas Stenberg betonar vikten av att ständigt leta
potentiella förvärvsobjekt.

"Av 100 bolag vi tittar på är kanske tio intressanta att gå vidare med - varav
ett leder till avslut", säger han.

En viktig del i processen är att utnyttja nätverket av över 130 bolag för att
att hitta intressanta kandidater. Upskattningsvis 80 procent av de bolag som
köps har introducerats via redan befintliga dotterbolag, men inkommande
samtal förekommer också på reguljär bas.

"Vi har ingen brist på förvärvskandidater", summerar Niklas Stenberg
möjligheterna.

Kriterierna på en bra kandidat är liksom tidigare att de ska vara nischbolag
med ledande marknadsposition, ha en entreprenöriell ledning, god lönsamhets-
och tillväxtpotential, samt ha en kultur som passar in i Addtech.

"De få gånger ett förvärv blir misslyckat beror det på att kulturerna inte går
ihop", säger Addtechs vd och betonar vikten av att ytterligare skärpa
noggrannheten i förvärsprocessen.

Addtech knoppade 2016 av sitt affärsområde Life Science under namnet Addlife,
vars aktiekurs sedan dess stigit från omkring 100 kronor till som högst 307
kronor. Därefter har affärsområdet Automation skapats.

Kan ni komma att knoppa av ytterligare något affärsområde?

"I dagsläget har vi inga sådana planer eller tankar. Addlife var något av en
naturlig avknoppning, då det skilde sig från övriga verksamheter på flera
sätt. Med det sagt, kan vi inte säga att det aldrig kommer att hända igen",
säger Niklas Stenberg.

Graf: Addtech kursutveckling 3 år

Källa: Infront

---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.