Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-04

Adverty AB: Adverty utser tidigare GroupM Chief Digital Product and Partnership Officer Kenny Spångberg som Chief Revenue O...

Adverty AB (publ), en teknikledande plattform för sömlösa
reklamlösningar inom spel och esport, är hedrade att tillkännage
utnämningen av Kenny Spångberg till Chief Revenue Officer från och
med 4 november 2019. Kenny ansluter från GroupM, där han tidigare
tjänstgjort som chef för digitala produkter och partnerskap. Hos
Adverty kommer Kenny att ansvara för inkomsttillväxt samt leda
arbetet med etablering av internationella säljteam. Rekryteringen
ingår som del i den underliggande strategin inom ramen för den
nyligen tillkännagivna emissionen om 48,5 miljoner SEK.

Marknaden för digital annonsering förväntas enligt eMarketer att uppgå
till över 341 miljarder dollar år 2020 och Mary Meekers senaste
Internetrapport visar att användare av smartphones nu spenderar 89%
av användartiden i mobilappar och spel och endast 11% på den mobila
webben. Advertys innovativa plattform för sömlös reklam realiserar
ett alternativ till dagens påträngande annonser och erbjuder istället
mediebyråer och varumärken att rikta sina budskap till ideala
målgrupper i diskreta, mätbara och varumärkessäkra sammanhang.

Adverty har implementerat sin IAB Gold Standard-certifierade plattform
i mer än 25 speltitlar inom kategorier som sträcker sig från casual
till esport. Via dessa titlar kan över 30 miljoner dagliga aktiva
användare nås via programmatisk annonsering.

Efter en framgångsrik tillväxt av företagets publicistpartners utgör
nästa naturliga steg en fokuserad expansion av köpsidan, som består
av annonsörer och varumärken som budar och köper tillgängliga
annonsytor. En offensiv utökning av bolagets resurser inom detta
område är del i den underliggande strategin bakom nyligen
tillkännagiven företrädesemission. I linje med detta har Adverty nu
rekryterat Kenny Spångberg till Chief Revenue Officer, med fokus på
intäktsökning samt etablering av internationella säljteam i samband
med att plattformen rullas ut på de globala marknaderna.

Kenny ansluter sig till Adverty från GroupM, där han tidigare
tjänstgjort som chef för digitala produkter och partnerskap. Initialt
genom att leda Xaxis-enheten och senare genom att ta fullt ansvar
över alla digitala produkter. GroupM är känt för att vara världens
största annonsmediebolag, sett till faktureringsvolym. Bolaget
bildades 2003 av WPP och har sitt huvudkontor i New York City och
fler än 32 000 anställda i över 100 länder. GroupM är moderbolaget
till WPP:s mediebyråer, som inkluderar Mindshare, MediaCom,
Wavemaker, m/SIX och QUISMA för att nämna några.

Innan GroupM har Kenny en lång internationell karriär bakom sig med
ledande roller inom mediebranschen, till exempel nordisk direktör på
Google DoubleClick, medgrundare av Smartclip Nordics, europeisk
direktör på Spongecell och chef för programmatic för Widespace.

"Vi är mer än glada över att ha Kenny ombord när vi når ut med vår
innovativa lösning till kunder globalt. Med Kenny's kunskap,
kontaktnät och erfarenhet inom mediebranschen är Adverty positionerad
att ingå samarbeten med ledande annonsörer och mediebyråer",
förklarar Niklas Bakos, VD och grundare på Adverty.

"När Adverty kontaktade mig gällande rollen blev jag omedelbart
intresserad då jag känt till bolaget sedan tidigare. Jag brinner för
adtech och har inte observerat någon aktör som sömlöst placerar
annonser i spelmiljöer på det sätt Adverty gör. Jag ser det som
otroligt viktigt att annonsörer ska kunna synas på alla plattformar
där deras målgrupp befinner sig och där ser jag bolaget spela en stor
roll framöver på den globala marknaden", kommenterar Kenny Spångberg.

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 4 november 2019.

Mangold Fondkommission AB, tel. nr. +46 8 5030 1550, är bolagets
mentor och likviditetsgarant på NGM Nordic MTF.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niklas Bakos, VD
Telefon: +46 703 66 96 46
E-post: nb@adverty.com

Om Adverty
Adverty, grundat 2016, är ett annonsteknikbolag som sammanför
varumärken med dess konsumenter på rätt tid och plats, genom sin
banbrytande plattform för immersiva VR, AR och mobila upplevelser.
Tekniken skapar en ny lättanvänd inkomstkälla för apputvecklare genom
icke-påträngande, sömlös annonsering. Mer information på
www.adverty.com.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/adverty-ab/r/adverty-utser-tidigare-groupm-ch...
https://mb.cision.com/Main/17527/2952795/1135066.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.