Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-15

Aerowash marginal per såld enhet väsentligt bättre nästa år då lönsamhet ska nås - vd

Flygplanstvättbolaget Aerowash ska nå lönsamhet nästa år, detta efter att
tunga utvecklingskostnader fallit bort. Det säger bolagets vd Niklas Adler
vid en presentation hos Aktietorget på onsdagen.

Bolagets målsättning är att under första halvåret 2018 ha etablerade
försäljningskanaler på flertalet av de största marknaderna i Europa,
Mellanöstern, Asien samt Nordamerika. Målet är även att sälja 8-10 system
under 2018 med god lönsamhet.

Vd:n säger under presentation att bolaget tidigare tagit tunga kostnader
för utveckling och produktionsuppstart, men att dessa kostnader inte finns
kvar nästa år.

"Det betyder att vår marginal per såld enhet kommer att vara väsentligen
bättre", konstaterar vd:n. Tillsammans med att få upp försäljningen "till
de här inte allt för stora nivåerna så kommer vi att vara lönsamma, det är
ganska klart", tillägger han.

I rapporten för det tredje kvartalet, där bolaget visade på en fortsatt
förlust, uppgav vd:n att den första ordern på det nya systemet som erhölls
från Air Canada i augusti har gett ett stort gensvar i industrin, och
särskilt på den nordamerikanska marknaden.

Beställningen inbringade 8,5 miljoner kronor till Aerowash. Adler vill inte
säga vilken bruttomarginal det rör sig om men konstaterar att man är ett
nischbolag som jobbar med högteknologiprodukter, "så när alla
engångskostnader jag pratat om är tagna så ska vi ju ha en bra
bruttomarginal".

På en fråga om bruttomarginalen är på 40 eller snarare 60 procent säger han
att det rör sig om "runt det sistnämnda".

Angående konkurrensen säger vd:n att man har en svensk konkurrent som har
en semi-automatisk lösning i dag, men att Aerowash är unika gällande
automationsgrad och användarvänlighet.

"Hur det ser ut i framtiden, det vet jag inte. Det är därför bland annat vi
söker patent och fokuserar på att ta så många marknader som möjligt. För
jag är av den övertygelsen om att är man först på de här marknaderna så
kommer det bli svårt för tvåan att komma in där", fortsätter han.

Bolaget genomför just nu en nyemission som ska tillföra initialt 6,0
miljoner kronor samt upp till ytterligare 3,0 miljoner kronor om
teckningsoptionerna utnyttjas. Syftet är att få rörelsekapital inför
leveransen till ordern från Air Canada och för att kunna möta förmodade
leveranser under nästa år.

På en fråga om hur man ska se på att bolaget, efter att ha noterats
tidigare under året, gör en nyemission igen säger Adler:

"Vi gör en nyemission för att vi behöver stärka upp kapitalet, helt
enkelt". Han tillägger att kostnaderna för att få igång produktionen var
lite högre än vad man hade kalkylerat med från början.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.