Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-08

ÅF: SKA BLI MER INTERNATIONELL OCH KLÄTTRA I VÄRDEKEDJA - VD

STOCKHOLM (Direkt) ÅF ska framöver internationalisera sig mer, och ambitionen
är att "klättra i värdekedjan" med fler helhetsåtaganden snarare än
konsulttimmeförsäljningar.

Det är det viktigaste att ta med sig från onsdagens kapitalmarknadsdag för
teknikkonsulten, enligt vad vd Jonas Gustavsson säger till Nyhetsbyrån
Direkt.

"Ökad internationalisering, och ökat fokus på att förändra affärsmodellen och
klättra upp i värdekedjan", sammanfattar han det viktigaste ur sitt budskap.

Han menar att förändringarna ÅF står inför är stora, om än inte av
helomvälvande och dramatisk karaktär eftersom ÅF faktiskt är ett
framgångsrikt och lönsamt företag. Riktningen framåt blir tydligare i flera
detaljer, säger han.

"Vi exporterar redan mycket av det vi 'tillverkar' i Sverige", utvecklar han
det förstnämnda, internationaliseringen, men ber att få återkomma om siffror
på hur stor del av omsättningen framöver som ska komma från länder utanför
dagens nordiska hemmamarknad. Under 2016 stod ÅF:s två största länder,
Sverige och Norge, för 78 respektive 10 procent av omsättningen.

På vilket sätt tror du att ni kommer att internationa
lisera er? Fler utländska förvärv?

"Ja, men vi kommer även att trycka hårdare på organisk tillväxt utomlands inom
fem för oss stora nischer: processindustri, papper/massa,
forskning/utveckling inom fordonssegmentet, livsmedel/läkemedel, och
tillverkningssystem."

Ett av ÅF:s senaste stora utländska förvärv, norska Reinertsen, har svag
lönsamhet och ÅF betraktar det som ett turnaroundcase. I senaste rapporten
var Reinertsen huvudsaklig lönsamhetsbroms.

"Vi har satt en tydlig plan för att vrida om det ganska snabbt. Det handlar om
att titta på både kostnads- och intäktssidan."

Under sin presentation deklarerade Jonas Gustavsson att han vill att ÅF ska
bli större än både Sweco och Rambøll. Swecom, som är störst, omsatte 34
procent mer än ÅF under Sweco under januari till september i år, men för
Direkt avfärdar ÅF-chefen att utfästelsen skulle vara ett utslag av
utopistiskt drömmande.

"Nej, jag tror inte att det är en utopi. Tittar man på Sweco såg de ju
annorlunda ut innan de gjorde sitt stora plattformsförvärv av Grontmij. Men
vi tittar på värdeskapande: topline och storlek är en sak, men vi vill skapa
värde för aktieägarna och växa lönsamt. Men det säger inte emot att man vill
bli stor: vi vill bli stora och lönsamma."

I övrigt talade Jonas Gustavsson under sin presentation mycket om större
projektfokus på ÅF framöver, och om att få in en digital dimension i
projekten.

Han ger ett par exempel:

"Vi levererar exempelvis digitala lösningar in i traditionella
vattenkraftverk, och vi har mer och mer digitaliseringsprojekt in i de stora
industrivertikalerna. Tittar du på de tillverkningsenheter vi levererar är de
allt mer uppkopplade, med sensorteknik och större möjligheter än tidigare att
dra ut data för analys. Nästan alla projekt vi levererar i dag har en ökad
andel digitalisering."

Ett av dessa projekt visades för finansmarknadsaktörer i våras: SKF
demonstrerade en automatiserad produktionslina för mellanstora rullager under
sin kapitalmarknadsdag i Göteborg. ÅFaviseradeordern i fråga förra våren.

Vilka kundsegment tror du kommer att stå för den starkaste tillväxten för er
framöver?

"Det är svårt att välja: jag tror att vi är väl positionerade för god tillväxt
i flera olika segment", säger Jonas Gustavsson efter att ha nämnt en del
underliggande starka trender: tillväxt inom livsmedel och läkemedel,
infrastrukturinvesteringar tack vare "smarta städer", och
digitaliseringstrenden.

Han sammanfattar därpå sin riktningsförändring av det bolag han nu varit vd
för ett drygt halvår:

"Vi betraktas i dag som ett traditionellt konsultföretag, men vi ser oss som
ett ingenjörs- och designföretag. Så sett är vi väldigt fokuserade på att
leverera komplettare lösningar. Det är inte fråga om något 'stort lappkast',
vilket jag tror vore fel - men vi vrider på alla rattar på ÅF."
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.