Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-26

AFFILIATE: XL MEDIA BYTER STRATEGI, SPÅR LÄGRE INTÄKTER 2019

STOCKHOLM (Direkt) Det Londonnoterade affiliate-bolaget XL Media, som till
delar har liknande verksamhet som Catena Media, räknar med att intäkter och
lönsamhet kommer att minska under 2019 som ett resultat av bolagets nya
strategi.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolaget består i dag av de tre divisionerna Publishing, Media Buying och
Partner Network. Enligt pressmeddelandet har bolaget nu beslutat att
"proaktivt" avsluta mycket av bolagets existerande media-aktiviteter, som har
lägre marginaler och osäkra intäkter, ett strategiskt val som enligt bolaget
innebär att intäkterna kommer att minska med cirka 30 miljoner dollar under
2019.

Förutom intäktsbortfallet kommer skiftet att innebära engångsposter mellan 11
till 13 miljoner som kommer att belasta 2018 års resultat.

Samtidigt kommer investeringarna inom det lönsammare "publishing" att ökas,
vilket i sin tur medför en minskning av ebitda-resultatet med
uppskattningsvis 6 till 7 miljoner dollar.

"På medellång sikt förväntas dessa förändringar leverera högre vinstmarginaler
och bättre kvalitet i intäkterna", skriver bolaget i pressmeddelandet.

XL Medias aktie föll med över 30 procent på Londonbörsen på tisdagen. I mitten
av juni vinstvarnade bolaget och sedan den 1 juni har aktien backat med
närmare 70 procent.

I pressmeddelande skriver bolaget att året har inletts i linje med
förväntningarna men att ledningen fortsatt ser en "operationell- och
regulatorisk motvind". Enligt en presentation till investerare från september
2018 kommer 35 procent av bolagets intäkter, som uppgår till cirka 138
miljoner dollar, från den skandinaviska marknaden och cirka 11 procent från
Storbritannien.

Ett affiliate-bolag levererar trafik av potentiella kunder, exempelvis inom
onlinebetting eller finansiella nättjänster. I gengäld får då bolaget del av
den intäkt som slutkunden genererar till speloperatören eller finansaktören.

Förutom Catena Media så finns Raketech och Better Collective bland de
Stockholomsnoterade affiliate-bolagen.

Catena Medias resultat för det fjärde kvartalet nådde inte upp till
förväntningarna. Bolagets vd Per Hellberg var inte nöjda med kvartalet och
han pekade bland annat på den brittiska marknaden och regelförändringar där.
Aktien i Catena Media sjunkit med 37 procent de tre senaste månaderna.

---------------------------------------
Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7910

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.