Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-25

ahaWorld: Delårsrapport 3, 2016

Tredje kvartalet 2016 - Rekord i spelomsättning och kundtillströmning

· Rekord gällande spelomsättning (bets) som uppgick till 147 428
KSEK (55 092).

· Antalet nyregistrerade kunder ökade med 99% till 7 479 (3 767).
· Kundinsättningarna ökade med 40% och uppgick till 13 386 KSEK (7
915).

· Koncernens spelöverskott ökade med 5% och uppgick till 3 579 KSEK
(3 407).

· EBITDA uppgick till -2 823 KSEK (479). EBIT uppgick till -3 463
KSEK (-13).

· Resultatet efter skatt uppgick till -2 825 KSEK (768).
· Marknadsföringskostnaderna för perioden uppgick till ca 2,5 MKR
(0,2). Resultatet exkluderat marknadsföringskostnaderna uppgick till
- 0,3 MKR (0,5).

Delårsperioden 1 januari - 30 september 2016 - Vi investerar för
fortsatt och långsiktig tillväxt

· Koncernens spelöverskott ökade med 39% och uppgick till 13 313
KSEK (9 571).

· Antalet nyregistrerade kunder uppgick till 38 984 (8 166).
· EBITDA uppgick till -6 195 KSEK (- 152). EBIT uppgick till -8 070
KSEK (- 1 905).

· Resultatet efter skatt uppgick till -6 442 KSEK (- 2 214).
· Marknadsföringskostnaderna för perioden uppgick till ca 7,3 MKR
(1,156). Resultatet exkluderat marknadsföringskostnaderna uppgick
till 0,883 MKR (-1,06).

Väsentliga händelser under perioden

· Kraftfulla marknadssatsningar och investeringar i uppbyggnad av
Aha Partner affiliateprogram.

· Marknadssatsning mot finskspråkiga och norsktalande kunder.
· Avtal tecknat med spelleverantören NYX Gaming Group.
· Goran Ristic avgår som VD för ahaWorld AB.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

· Krister Bergström tillträder som ny VD för ahaWorld AB.
· Tecknat avtal om live casino med Evolution Gaming.
· Avtal om kraftig marknadssatsning under handbolls-EM i TV och
online.

VD kommenterar tredje kvartalet

Först vill jag hälsa mig själv välkommen till aha World och
aha-upplevelser i världs-klass. Efter ett par års frånvaro ska det
bli kul och utmanande att åter vara tillbaka i spelindustrin.

Att aha-upplevelsen har en plats inom spelindustrin är självklart och
vår spelar-bas samt den ökningstakt vi har idag bevisar att vi är på
rätt väg. Dock är det så att tillväxt i en konsoliderande marknad
måste ske snabbare och effektivare.

Det viktigaste är att vi har fokus på tillväxt och utvecklar vårt
aktiepris positivt samt skapar lönsamhet över tid. Att fortsätta med
tekniksatsningar inom mobilt spelande för att därigenom vara en
naturlig del av spelarens vardag är affärs-mässigt kritiskt för oss.
Det är också viktigt att investera inom intressanta områden av teknik
och produktutveckling, att satsa på datadriven marknadsföring samt
långsiktig kundutveckling.

Tredje kvartalet kan summeras med fortsatt stark tillväxt enligt plan.
De ökade insatserna på mediainvesteringar och investeringarna på
affiliates ger stor effekt på kundanskaffningen som ökat med 99% mot
föregående år och antal lagda spel som ökar kraftigt.
Bets/spelomsättning Q3 2016 ökade med 163% och uppgick till över 147
Mkr jämfört med samma period föregående år (56 Mkr). Ökade bets
volymer är en förutsättning för ökade intäkter och vi fortsätter att
ha en kraftig utveckling.

Under Q3 2016 har vår Casino verksamhet på grund av stora
spelar-vinster haft en mycket hög återbetalning vilket medför att
återbetalningsprocenten ökade, Bingon inkluderad, till 96% (91%).

Spelöverskottet ökade för perioden med 5% jämfört med samma period
föregående år. För 9-månadersperioden ökade spelö verskottet med 39%
jämfört med samma period föregående år. De långsiktiga effekterna
kommer att skapa bra intäktsförutsättningar i framtiden.

Den stora mängden nya spelare och all ny affiliatetrafik har krävt
kalibrering av registreringsbonusar och kunderbjudande. Kombinationen
av höga bonuskostnader i och med ökat antal spelare via affiliates
samt stora vinster har kraftigt påverkat resultatet för perioden.
Inför Q4 har vi nått balans i bonus och affiliatekostnaden i takt med
vår ökade tillväxt.

Under tredje kvartalet har fortsatta satsningar för Mobocasino gjorts
mot den finska och norska marknaden med tillväxt under kvartalet. Vi
ser fortsatt att Mobocasino är en framgång och i vår expansion kommer
den mobila satsningen vara en mycket viktig strategi att verkställa
kommande kvartal och under 2017.

Avtalet med NYX Gaming Group kommer ge ytterligare styrka i vårt
erbjudande på marknaden. NYX är en av världens främsta leverantörer
av spel inom casino, bingo, lotterier, poker och social gaming med
över 600 speltitlar i portföljen. Med satsningen på livecasino via
världsledande Evolution Gaming ger vi våra spelare ytterligare
kvalitet i portföljen och skapar en bra grund för stärka intäkter.

Som ny VD och aktieägare i aha World ser jag effekterna av att vår
tillväxtstrategi skapar nu tydliga resultat och en stabilare grund
som kan ta oss till ytterligare tillväxtmål. Med bra resurser och en
starkare organisation vågar jag påstå att vi står starkt rustade
inför framtiden för att utvecklas till en nätspel-aktör att räkna
med. Slutligen ser jag framåt en spännande och intensiv framtid
tillmötes med aha World och alla dess spännande möjligheter som finns
framför oss.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ahaworld/r/delarsrapport-3--2016,c2130663
http://mb.cision.com/Main/11632/2130663/595237.pdf

Författare ATORG

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.