Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-09

ahaWorld: Första kvartalet 2016 - Fortsatt tillväxt

· Koncernens spelöverskott ökade med 41% och uppgick till 4 543 KSEK
(3 222).

· EBITDA uppgick till -1 545 KSEK (- 516). EBIT uppgick till -2 090
KSEK (-1 122).

· Resultatet efter skatt uppgick till -1 944 KSEK (-1 816).

· Antalet nyregistrerade kunder ökade med 393% till 8 252 (1 672).

Väsentliga händelser under perioden

· Intäktsrekord under mars månad.

· MoboCasino.com lanseras i Norge.

· ahaBingo.com lanseras i Norge.

· Swedencasino.com lanserar spel från spelleverantören Betsoft.

· Rekrytering av Nordic Marketing Manager.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

· Nordic Marketing Manager tillträder.

· Förslag till ny styrelse.

· Mobocasino lanserat i Finland.

· Start på lösenperiod för teckningsoption aha World TO 1.

· Fortsatt stark tillväxt i april, intäkterna ökade med 72% jämfört med föregående år till 1 707 KSEK (989) och kundtillströmningen ökade med 2 612% till 10 471 nyregistrerade kunder (386).

VD kommenterar första kvartalet

Första kvartalet har handlat om fortsatt tillväxt både på befintlig
marknad samt nya marknader. Vi ser nu på riktigt att vår "multi
brand" strategi visar resultat och att våra marknadssatsningar
fortsätter att leverera. Med vår nytillträdde Nordic Marketing
Manager på plats och våra marknads-resurser bedömer vi att
kund-tillströmningen kommer att intensifieras ytterligare framåt.

Under Q1 har vi tagit mycket kostnader

som är direkt knutna till vår tillväxt, allt enligt vår tillväxtplan.
Viktigt att under-stryka är att vi bygger kunddatabaser för
framtiden, och de kunder vi knyter till oss nu kommer med vår
effektiva kundvård förhoppningsvis kunna hållas aktiva under lång tid
framöver och skapa intäkt för bolaget. Nu anser vi att
produktportföljen har en strategiskt bra placering i flera
marknadskanaler som ska kunna leverera bra tillväxt framåt. Samtidigt
jobbar vi ständigt med att attrahera nya kunder från nya marknader,
så som Norge och Finland. Vi jobbar aktivt på att förbättra våra
processer för att konvertera och behålla den stora mängd nya kunder
bolaget har fått under året. Vi har starkt förtroende för vår
kundvårdsorganisation och även om den kraftigt ökade
kundtillströmningen har krävt viss omstrukturering i rutinerna, ser
vi ändå att allt löper väldigt smidigt och effektivt, och att vi har
många nöjda kunder över samtliga våra varumärken.

MoboCasino är vårt just nu snabbast växande varumärke, både på
befintlig marknad och nya marknader. Strategin

med att erbjuda en avskalad mobil-anpassad produkt till marknaden har
visat sig vara ett bra beslut, den är enkel att anpassa med nya språk
och kan framåt öka vår utrullningstakt på nya marknader. Utöver
MoboCasino har vi även en väldigt god kundtillströmning till övriga
varumärken, vi attraherar en väldigt bred målgrupp med vår produktmix
som håller en hög kvalité.

Med pågående optionsinlösen som startade den 2 maj och avslutas den 16
maj kommer bolaget att tillföras ytterligare ca 9 Mkr. Med dessa
pengar kan vi öka tillväxttakten och mer aktivt utvärdera nya och
kommande förvärvsmöjligheter.

Konsolideringen i branschen fortsätter och vi avser som vi tidigare
har kommunicerat att vara en del av den. Vi utvärderar kontinuerligt
olika förvärvsmöjligheter inom teknik-, operatör- och
affiliate-segmentet.

2015 var ett viktigt år för oss då flera strategiska pusselbitar
hamnade på plats, vilket har skapat förutsättningarna som nu skapar
vår tillväxt. Vi står inför ett spännande 2016 som har startat bra
och vi

ser inga tecken på att tillväxten kommer avta under året. Som tydligt
framgår av diagrammen på föregående sida, så har vi tagit ett
ordentligt kliv vad gäller både spelöverskott och kundinsättningar
och håller nu en intäktstakt på årsbasis som vi ser som väldigt
lovande. Med den nya förslagna styrelsen som har en bred kompetens
inom spel på nätet, teknik-företag och tillväxtbolag känner vi oss
trygga att ta ahaWorld till en ny nivå.

Jag vill slutligen passa på att tacka alla aktieägare för det
fortsatta förtroendet för oss och vår verksamhet. Vi utmanar ständigt
oss själva och hela branschen i syfte att på ett effektivt och
innovativt sätt fortsätta växa. Branschen vi verkar inom är fortsatt
väldigt konkurrensutsatt, men trots det har vi med vår envishet och
vilja att lyckas skapat en bra tillväxt. Med vår starka
produktportfölj som består av unika

koncept och vårt lösningsorienterade team är jag övertygad om att vi
kan bygga ett snabbväxande bolag med bra lönsamhet.

Goran Ristic

VD

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ahaworld/r/forsta-kvartalet-2016---fortsatt-ti...
http://mb.cision.com/Main/11632/2004686/512731.pdf

Författare ATORG

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.