Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-20

AIK Fotboll: AIK Fotbolls tröjsuccé - sålde slut på sekunder

Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll har redan
skördat årets första seger då klubbens försäsongströja sålde slut i
rekordfart.

När AIK klev ut till årets första träningsmatch i en helsvart tröja
med 1891 över bröstet lät reaktionerna inte vänta på sig. I media och
kommentarsfält östes beröm över den stilrena hyllningen till klubbens
rötter. Och när tröjan släpptes till försäljning på aikshop.se hängde
tusentals supportrar från hela världen redan på låset och sidan gick
ner då trycket vid lanseringen var oerhört högt. Bara sekunder efter
att sidan kom upp igen var tröjan slutsåld.

- Det var ett fantastiskt tryck. Jag har aldrig varit med om något
liknande, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef på AIK Fotboll.

Den helsvarta designen gjordes möjlig av att klubbens huvudsponsorer
Notar, Stadium, Svea Ekonomi och Volkswagen Stockholm upplåtit sina
exponeringsytor på tröjan. Försäljningen innebär 140 800 kr till AIK
Fotbolls mentorprogram som är en del av klubbens arbete med AIK i
samhället.

- Vi vill tacka våra huvudsponsorer som gör det möjligt för oss att
starta säsongen i helsvart. Ett särskilt tack till Nike som både
tagit fram tröjan och avstått från betalning, så att så mycket pengar
som möjligt kan gå till en verksamhet som vi tror starkt på, säger
Stefan Jonasson.

Hyllningen till 1891 är inte en nostalgisk tillbakablick. Tvärtom,
menar Stefan Jonasson.

- 1891 är en viktig påminnelse om att våra största ögonblick alltid
ligger framför oss. Vi är aldrig framme, klara eller nöjda. 2019 blir
vad vi gör det till, men vi måste först se till att göra jobbet, både
hemma och i Europa.

I fjol gjorde AIK Fotboll och Nike ett liknande samarbete under
försäsongen. Då var tröjorna en hyllning till de tröjor som klubben
bar i 1900-talets början, då AIK för första gången blev svenska
mästare. De stilrena matchställen blev en global nyhet i
fotbollsvärlden, med rubriker från England till Asien och Sydamerika.
Därför släpps ytterligare 128 exemplar av 1891 Black Edition till
global försäljning via Pro:Direct med start måndagen den 21 januari
2019, kl 17:00.

- Förra året visade vi att AIK som kultur är globalt relevant. Och med
1891 Black Edition tar vi det till nästa nivå. Hittills har jag inte
sett någon annan klubb i världen använda blanksvarta tryck på en
mattsvart matchtröja. Det finns en efterfrågan långt utanför
supporterkärnan. Det märks verkligen att Nike brinner för samarbetet
med AIK Fotboll, och det har varit extremt kul att få jobba så nära
och direkt med båda parter i framtagandet av tröjan, säger designern
Alexander Norrthon.

Årets försäsongströja markerar starten på ett mer ingående samarbete
mellan AIK Fotboll och Nike kring 1891. En hel kollektion väntas
släppas under året.

- Det är ett väldigt spännande samarbete. 1891 är en unik symbol. Den
är ikonisk för AIK:are, men subtil för utomstående, vilket gör den
idealisk för just supporterkläder, säger Alexander Norrthon.

För mer information, kontakta:
Stefan Jonasson, kommersiell chef AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 57
E-post: stefan.jonasson@aikfotboll.se
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/aik-fotboll/r/aik-fotbolls-trojsucce---salde-s...
https://mb.cision.com/Main/14964/2721966/979125.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.