Du är här

2018-08-07

Aktiespararens råd: ”Avvakta med aktien”

wysiwyg_image

Denna analys framgår ur Aktiespararen nummer 6–7 2018, publicerad i tidningen i mitten av juni.

wysiwyg_image

Om någon större uppvärdering av Mekonomen skall komma i fråga måste det komma ur ett internt arbete, anser Aktiespararens expert.

Det kan låta som en udda utgångspunkt för en företagsanalys i Aktiespararen, men undertecknad publicerade i juni 2005 en finans­thriller vars handling utspelade sig i och omkring Mekonomen.

Varför just detta bolag? Valet var den gången enkelt: till just denna thrillerhandling behövdes ett företag som i aktiemarknadens ögon helt enkelt inte kunde göra någonting fel, och som därför var högt värderat och känsligt för sabotageliknande störningar. Halvtannat decennium senare är bilden av bolaget nästan den motsatta.

LÄS OCKSÅ: Aktiespararens analys: "5 000-procentaren har mer att ge – köp aktien"

Kursen har sedan toppvärderingen under år 2011 nästan halverats och bolaget värderas idag till p/e 12 och lämnar en direkt­avkastning på knappt 5 procent. Det låter mer som ett bolag som inte kan göra någonting rätt.

Kanske väntar en ljusning? För några veckor sedan flaggade den väl ansedda fondförvaltaren Didner & Gerge upp ett innehav i bolaget motsvarande 7,5 procent av aktierna. Marknaden reagerade inte särskilt kraftigt på nyheten och frågan är nu: vad ligger i korten för det tidigare så välskötta bilreservdels- och reparationsföretaget?

Den huvudsakliga frågan är: har villkoren för bilägande – mycket brett definierade – förändrats så snabbt att Mekonomens själva affärsidé blivit akterseglad?

SE ÄVEN: Analytikern: "Rabatt och utdelning lockar – köp Investor"

För ett företag som har 75 procent av sin försäljning från anslutna verkstäder och annan business-to-business, 19 procent från konsumenter och resterande från samarbetsbutiker är det naturligtvis oerhört viktigt att följa med i trenderna. Det svenska bilägandet blir alltmer opersonligt i takt med att fler och fler skaffar sig tjänstebilar, privatleasar eller deltar i bilpooler. Det gynnar märkesverkstäder på bekostnad av fristående kedjor som Mekonomen.

Våra bilar blir alltmer komplicerade till sin uppbyggnad, vilket höjer kraven på de anställda samtidigt som det skruvar upp personalkostnaderna. Därtill driver de allt mindre hemma-mekanikervänliga bilkonstruktionerna (när öppnade du själv en motorhuv senast för någonting annat än spolarvätskepåfyllning?) hobbyköparna från reservdelsbutikerna – oavsett om det handlar om näthandel eller fysiska butiker.

MISSA INTE: Analytikern: "Cash is king – köp välskötta bolaget"

En ökad elektrifiering av bilparken – om än från väldigt låga nivåer jämfört med den fossildrivna ”installerade basen” som rullar på vägarna idag – skapar ytterligare behov av ny kunskap i verkstäderna.

Uppkopplade fordon – vem kommunicerar din bil med om den känner sig skraltig? Märkesleverantören eller närmaste Mekonomenalternativ?

Man kan nog lugnt konstatera att det är många megatrender som talar emot Mekonomen i dagsläget. Men någon form av reservdelshandel och reparationer måste vi väl ha även i framtiden?

Även här går trenderna åt ett tydligt håll: större och större enheter, med större volymer att slå ut de oundvikliga kostnaderna för specialisering och utveckling på, samtidigt som kostnaderna för inköp och administration sänks i relativa termer.

Mekonomen har vuxit kraftigt under åren, både organiskt och via förvärv och med det ovan förda resonemanget i åtanke, kommer det inte som en överraskning att koncernledningen signalerat att fler företagsköp är att vänta. Det finns bara en väg att gå, vad storleken anbelangar.

Den senaste kvartalsrapporten bar inga positiva nyheter kring marknaden som beskrevs som fortsatt utmanande.

Lägg till detta att Mekonomen haft sin beskärda del av interna problem. Operativa missgrepp för några år sedan ledde till ett skifte i företagsledningen och om man nu skärskådar vad den nytillträdde (oktober 2017) verkställande direktören Pehr Oscarsson har på sin att-göra-lista ter den sig onekligen väl tilltagen:

• Fortsatt expansion via förvärv

• Återtagande av förlorade marknadsandelar i Sverige efter tidigare missgrepp

• Effektivisering av verksamheten och flytt till nytt svenskt centrallager i Strängnäs för både Mekonomen och Meca-verksamheterna

• Rekrytering av kunnig personal i takt med expansionen

YTTERLIGARE LÄSNING: Analytikern: "Premie med substans – köp investmentbolaget"

Om man skall sammanfatta läget så här långt komna i resonemanget, framstår Mekonomen som ett fungerande bolag som förvisso inte befinner sig i någon akut kris, men med stora utmaningar inför framtiden. Lönsamheten är inte svag, kassaflödet inger inga farhågor och det finns ingen anledning att trycka på säljknappen.

Värderingen – p/e 11,5 på vår prognos för 2018 och en direktavkast­ning på 6 procent – är knappast utmanande. Men frågan är: var finns ”triggern” – vad skulle få marknaden att värdera upp bolaget från nuvarande nivåer?

Ett uppköp, menar flera på aktiemarknaden. Mekonomens största ägare med närmare 27 procent av kapital och röster är idag den amerikanska reservdelsjätten LKQ. Ur Aktiespararens synvinkel framstår detta mer än någonting annat som ett ”golv”-resonemang; skulle kursen falla ytterligare på nyheter utanför bolagets resultaträkning, kan ju frestelsen för huvudägaren bli för stor.

Men kommer då stora svenska institutioner som Fjärde AP-fonden och ovannämnda Didner & Gerge att vilja sälja?

Nej, om någon större uppvärdering av Mekonomen skall komma i fråga, måste det komma ur ett internt arbete. Om den pågående expansionen och effektiviseringen bär frukt, något vi rimligen behöver ytterligare minst ett par kvartal för att urskilja, kan bolaget framstå som intressant.

Den som litar på ledningen och tror på reservdelsmarknaderna i Sverige och Norge ser förmodligen aktien som billig, men i väntan på mer påtagliga tecken på marknadstillväxt och intern leverans, ser Aktiespararen många mer intressanta aktier.

TITTA HIT: Analys: "Aktien fortsatt köpvärd"

Författare Hans-Olov Öberg

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.