Du är här

2013-02-26

Alcatel-Lucent: Är störst hos Sprint och CMCC 2013 - markn chef

(SIX) BARCELONA (SIX) Alcatel-Lucent betecknar sin ställning
på marknaden för telekomutrustning som stark i framförallt
Nordamerika och Kina. "Vi har den största andelen av den totala
utrullningen hos Sprint och CMCC (China Mobile, SIX anmärkning)
2013 av samtliga tillverkare räknat i värde", hävdar Tom Gruba,
chef för mobil marknadsföring på Alcatel-Lucent, i en intervju
med SIX vid telekom-mässan Mobile World Congress på tisdagen.

Gruba har sin bas i Chicago i USA och har en bakgrund hos
flera kända bolag som Motorola och AT&T.

CDMA backar kraftigt och Ericssons Networks-chef Johan
Wibergh sade vid MWC att teknologin i värsta fall är död redan
om några år. "2G kommer hänga med länge till", säger Tom Gruba.

Ericsson-konkurrenten hävdar vidare att LTE, även kallat 4G,
är mycket kostnadseffektivt för operatören. "LTE är 30 procent
mer kostnadseffektivt än 3G" säger han.

Bolaget uppskattar sin marknadsandel på LTE ackumulerat sedan
starten till knappt 19 procent. För 2012 bedöms andelen ha varit
"in the teens", alltså någonstans från 10 till 19 procent.

Trots att bolaget tappat kraftigt de senaste åren gentemot
konkurrenter som Ericsson och Huawei och även i viss mån Nokia
Siemens så finns det optimism kvar. "Vi ska vara ledare i
industrin", säger Tom Gruba.

Liksom en del av sina konkurrenter talar bolaget om ett bra
momentum i Latinamerika och Mellanöstern. "Vi spenderar också
mycket tid i östeuropa även om det ännu inte lett till några
affärer ännu", säger telekomchefen till SIX.

Den brittiska regulatorn Ofcom auktionerade nyligen ut mer
spektrum. "Det är en möjlighet framöver och det här kommer
sprida sig till fler länder", säger Tom Gruba.

Ett nytt kontrakt har tillkännagetts vid MWC, och då från
kundens, alltså operatörens sida. Etisalat i Sri Lanka meddelade
en uppgradering på 3G samt order på LTE där Alcatel-Lucent hade
en bit av kakan.

Tom Gruba är kritisk till bolag som Nokia Siemens som
fokuserar enbart på vissa delar, i NSN:s fall mobila nät. "Du
måste ha alla delar. Fasta och mobila nät hänger ihop", säger
han.

Han bedömer att bolaget kan rulla ut 500 basstationer per dag
vid en stor order utan problem. "Verizon har vi hjälpt att få
upp totalt 24.000 basstationer utan någon negativ påverkan på
deras verksamhet", säger han.

Joakim Johansson, tel +46 31-350 64 84
joakim.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.