Du är här

2018-07-19

ALIBABA: GER 20 MILJARDER KRONOR FÖR DEL I UTOMHUSANNONSBOLAG

STOCKHOLM (Direkt) E-handlaren Alibaba betalar 2,23 miljarder dollar,
motsvarande nästan 20 miljarder kronor, för en ägarandel i Shanghaibaserade
Focus Media. Focus Media är verksamt inom digital utomhusannonsering i Kina,
Singapore och Hongkong, skriver sajten Techcrunch.

Affären består av flera delar. Dels köper Alibaba en andel på 6,6 procent
direkt i Focus Media, dels köper man 10 procent av ett bolag som kontrollerar
23,3 procent av Focus. Utöver detta köper en Alibabarelaterad fond 1,37
procent i annonsbolaget, medan Alibaba på egen hand kan utnyttja en option på
att köpa ytterligare 5 procent av Focus inom tolv månader.

Alibabas syfte med affären är enligt bedömare att komplettera den starka
onlinekanal man redan har till konsumenterna med att öka närvaron offline.
Focus Media hävdar att man når 200 miljoner medelklasskonsumenter i 300
kinesiska städer med sin utomhusplattform, som bland annat inkluderar
digitala skärmar på gator, i tunnelbanor och i hissar. Bolagets eget mål är
att öka sin räckvidd till 500 miljoner människor i 500 städer.

---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.