Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-01

ALIBABA: VITTNAR OM URSTARK KINAKONSUMTION TROTS AVMATTNING

STOCKHOLM (Direkt) Den kinesiska näthandelsjätten Alibaba redovisade på
fredagen siffror som var starkare än väntat på samtliga rader i
resultaträkningen - ett faktum som vittnar om att konsumtionen håller sig
stark trots den märkbara makroekonomiska avmattningen i ett Kina tyngt av
handelskrig med USA.

Alibabas omsättning växte med 40 procent till 119 miljarder yuan i delåret som
avslutades sista september. Analytikerna hade enligt Bloomberg News
konsensusestimat räknat med 117 miljarder yuan. Det kan ställas i ljuset av
att industrisiffror varslat om att lågkonjunkturen rycker allt närmare
alltmedan en lösning i den handelspolitiska striden med USA sett ut att ligga
allt längre fjärran.

Konsumenterna har dock visat motståndskraft, givet att Alibaba stod för runt
hälften av hela den kinesiska detaljhandelskonsumtionen i fjol, en konsumtion
som i allt högre grad flyttat ut på internet.

Alibabas tillväxt är av allt att döma fortsatt blixtsnabb, dessutom med ett
kvartal i vardande där en av de viktigaste handelsdagarna väntar -
shoppingjippot "Singles day" - som år efter år slagit rekord för en enskild
handelsdag.

Dessutom ser november ut att bli tidpunkten för en sekundär börsnotering av
bolagets aktier på Hongkongbörsen. Likviden som inhämtas därifrån ska nyttjas
för nya satsningar på att nå ut ännu bredare i Kina och på ny innovation.

E-handeln är dock inte enda benet Alibaba står på. Bolaget, som fyllde 20 år i
september, genomför fortsatt kraftiga investeringar i molntjänster.
Datacenterintäkterna steg till motsvarande 13 miljarder kronor - också det
ett kvartalsrekord.

Hittills i år är Alibabas aktie upp med 29 procent på New York-börsen, inför
fredagens öppning, klart mer än närmaste rivalen Tencent som stigit blott 2
procent trots en global börshausse. Alibabas aktie steg knappt 1,5 procent i
den tidiga förhandeln.

Resultatökningen fick stöd av "lyckade satsningar inom dagligvarusegmentet och
en tjänst för personliga shoppingrekommendationer till konsumenter",
framhåller Alibaba i delårsrapporten.

Alibabas justerade resultat per aktie kom in på 13:10 yuan i kvartalet.
Analytikernas förväntningar var ett resultat på 10:66 yuan per aktie, enligt
Bloomberg News snittprognos.

Försäljningen uppgick till 119 miljarder yuan. Väntat var en försäljning på
knappt 117 miljarder yuan, enligt Bloombergs prognossammanställning.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.