Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-06-26

Almi Företagspartner: Internationellt intresse för svensk mobil garderob

Pressinformation från Almi Invest

Den mobila garderoben myClosetRoom är på väg att erövra världen. Idag
använder redan över 20 000 kvinnor över hela världen appen för att
organisera sin garderob och skapa egna klädkombinationer.
myClosetRoom har på kort tid lyckats skapa både en social plattform
och en handelsplats på nätet för klädintresserade kvinnor mellan
15-35 år. Almi Invest har investerat i företaget.

De två grundarna, Felicia Åkerlind och Josephine Eskilsson, båda 21
år, startade bolaget när de gick sitt sista år på gymnasiet.
Företaget och verksamheten fick en rivstart lyckades snabbt få 5000
användare. Idag ett år efter lansering av första betaversionen så
använder 23 000 kvinnor över hela världen appen.

- myClosetRoom ska båda vara en social upplevelse och ett praktiskt
verktyg för shopping, allt samlat i en och samma app. Här kan man
plocka ihop olika kläder, skor, smycken och para ihop dem och även
matcha sin egen befintliga garderob med nya kläder som man vill köpa,
säger Josephine Eskilsson, vd i myClosetRoom.

Virtuellt köpcenter på gång

Idag fungerar myClosetRoom som är mobil garderob i första hand. Nästa
version, som lanseras i oktober 2014, förvandlar appen till ett
virtuellt köpcenter där användaren också kan handla kläder direkt
över nätet från t.ex. från nätbutiker som t.ex. Nelly.com. Eftersom
myClosetRoom är helt baserad på en mobil plattform så kan egna idéer
enkelt delas med andra kompisar över nätet. Appen blir då också ett
verktyg för socialt nätverkande förutom att vara ett shoppingverktyg.
Generellt sett har den mobila handeln ökat med 100 % i Sverige mellan
2012 och 2013.

- Allt fler konsumenter vill handla via mobilen. Ökningen av den
mobila handeln styrs främst av innovationer, nya tjänster och bättre
utvecklade betallösningar för mobilen, här är myClosetroom ett
tydligt exempel på denna trend, säger Tarja zu dem Berge, Investment
Manager/Fund Manager, Almi Invest.

Många användare i USA

Genomsnittsanvändarna är modeintresserade kvinnor i åldern 15 - 35 år.
De är aktiva inom sociala medier samt också öppna för ny teknik som
underlättar vardagen. Hälften av användarna finns i USA. Därefter
kommer Norden, Brasilien och Australien bara för att nämna några
marknader. Kundföretagen består idag av etablerade e-handlare inom
mode som riktar sig till samma konsumentgrupp som myClosetRoom. Genom
myClosetRoom erbjuds företagen en ny kanal för att kunna expandera
sin konsumentgrupp och kan marknadsföra sig/synas globalt. I takt med
de kommersiella framgångarna har även myClosetRoom fått ta emot en
rad utmärkelser, bland annat en andra plats i tävlingen The
Serendipity Challenge 2014 som just avgjorts. Där korades Sveriges
bästa start ups och tillväxtföretag. Tidigare har företaget vunnit
"Framtidens innovatörer", en tävling som arrangeras av SKAPA och
genomförs i samarbete med Vinnova. MyClosetRoom rankades på 10:e
plats bland Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013. (Källa:
Internet World 2013-10-22. Sveriges hetaste digitala entreprenörer nr
10).

För ytterligare information kontakta:

Tarja zu dem Berge, Investment Manager/Fund Manager, Almi Invest +46
73-024 43 08 tarja.berge@almi.se

Josephine Eskilsson, vd My Closet Room +46 723 074 084
josephine@myclosetroom.com

Felicia Åkerlind, marknadschef, +46 708 160 806
felicia@myclosetroom.com

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10
maria.kessling@almi.se

Om Almi Invest

Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar,
med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa.
Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över
hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv.
Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher.
Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/almi-foretagspartner/r/internationellt-intress...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.