Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-12-05

Alvestaglass AB: Delårsrapport januari - september 2016 Alvestaglass AB

Alvestaglass ska genom sitt nytänkande kvalitativa glassutbud, höga
servicegrad med

egen distribution och rimliga priser tilltala den nordiska
glasskonsumenten.

Styrelsen och verkställande direktören för bolaget avger härmed
delårsrapport för tredje kvartalet 2016.

Juli - september (Q3)
Nettoomsättningen uppgick till 15 931 tkr (12 214), vilket motsvarar
en ökning om 30%.

Bolagets bruttomarginal för perioden uppgick till 53%.
Periodens resultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till
1 732 tkr (338), vilket

motsvarar en resultatförbättring om 412%. Resultat före skatt uppgick
till 1 246 tkr.

Januari - september 2016 (Q1-Q3)
Nettoomsättningen uppgick till 42 471 tkr (34 715), vilket motsvarar
en ökning om 22%.

Bolagets bruttomarginal för perioden uppgick till 58%.
Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till 4
690 tkr (2 221), vilket

motsvarar en resultatförbättring om 111%. Resultat före skatt uppgick
till 3 193 tkr (1 360).

Väsentliga händelser under tredje kvartalet
Försäljningen av styckglass i 20 testbutiker i Stockholm och Göteborg
har visat goda resultat.

Totalt har vi tagit ca 25% av styckglassförsäljningen i dessa butiker.
Samarbetet med Italienska gelatotillverkaren Sammontana har fördjupats
och förutom stycksaker

har vi börjat sälja deras superpremiumglass Barattolino 850 ml. Den
inledande försäljningen har gått

mycket bra och visar att det finns en stor utvecklingspotential för
italiensk preimumglass i Sverige.

Försäljningen av det ekologiska varumärket Järnaglass har påbörjats i
Göteborgdistriktet. Utvecklingen

under de inledande veckorna har varit mycket positiv.
Vid aviseringsfönstret i september lanserade vi en ny smak, Salted
Caramel, i både premium och laktosfritt.

(se resultat och balansräkning i bifogad pdf)

VD har ordet
Volymökningen har tagit fart under Q3. Vi kan konstatera en betydligt
större försäljningsökning under

Q3 än första halvåret 2016, i en jämförelse mot föregående år. En stor
del i försäljningsframgången

är att våra spec ialprodukter säljer mycket bra. Framförallt ser vi en
stor volymökning av vår proteinglass.

Alvestaglass har slutit avtal med det ekologiska varumärket Järnaglass
och en inledande försäljning i

Göteborg har gjorts med stor framgång. Järnaglass är ett bra tillskott
till vårt produktutbud och den gör

att vi får större platser i butikerna samt att den inte påverkar
försäljningen av vårt övriga sortiment i

någon större omfattning. För att uppnå våra tillväxtmål under 2017 så
kommer vi att ytterligare förstärka vår

organisation på marknadssidan under det kommande kvartalet.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/alvestaglass-ab/r/delarsrapport-januari---sept...
http://mb.cision.com/Main/14735/2137269/599638.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.