Du är här

2018-01-30

Analytikern: Riskabelt bottenfiske

wysiwyg_image

Denna analys publicerades ursprungligen i Aktiespararen nummer 7, 2017 med rekommendation avvakta (kurs 4 euro) och har uppdaterats 30 januari 2018

En bild säger som bekant mer än tusen ord. Likadant är det med kursgrafen i en aktie. Genom kursgrafen åskådliggörs historiska prestationer och kurstrenden ger på så vis en snabb fingervisning om vad marknaden förväntar sig av ett bolag.

När vi granskar de senaste årens kursutveckling i Rapala, vars aktie finns noterad på börsen i Finland, kan vi direkt konstatera att koncernen har utmaningar. Trenden i aktiekursen är tydligt nedåtriktad och mellan början på maj 2017 och slutet på oktober var kursen i princip cementererad runt 4 euro per aktie.

På finanssvenska kallas denna formation i Rapala-aktien för en konsolidering, vilket brukar inträffa innan ett utbrott ur en trendkanal. Ett utbrott har också inträffat sedan dess - men på nedsidan och aktien handlas nu kring 3,40 euro per aktie.

Är det dags för ett opportunistiskt bottenfiske i aktien?

Ett globalt fiskeutrustningsbolag växer fram

Grunden till det som i dag är Rapala-koncernen lades år 1936 när Lauri Rapala började tillverka fiskedrag i syfte att förbättra fiskelyckan.

Sedan dess har koncernen vuxit från att vara ett småskaligt finskt familjeföretag till att bli en av världens största producenter och distributörer av fiskerelaterad utrustning.

Sortimentet består i dag av allt som sportfiskaren kan tänkas drömma om: fiskedrag, spön, rullar, knivar, linor, isborrar och fiskekläder med mera.

I varumärkesportföljen finns flera välkända varumärken som till exempel Rapala, VMC, Sufix, Storm, Martiini och Mora Ice.

För att vara ett så pass litet bolag har Rapala en iögonfallande global profil.

Geografiskt är de försäljningsmässigt största marknaderna Nord­amerika (35 procent), Europa (31 procent), Norden (21 procent) och Övriga världen (13 procent) bestående av bland annat Syd­afrika, Kina, Sydkorea och Australien.

Enligt Rapalas uppskattning finns företagets produkter i nästan 50 000 butiker i fler än 120 länder. Koncernen har även etablerat ett mycket imponerande globalt distributionsnätverk och arbetar nära flera samarbetspartners, däribland japanska Shimano, i distributionsväg.

wysiwyg_image

Svag utveckling

Som kurstrenden antyder har resultatutevecklingen för koncernen varit svag. Bakom den negativa utvecklingen finns flera faktorer.

I ena vågskålen finns aspekter av övergående karaktär som ofördelaktigt väder som förkortade fiskesäsongen på nyckelmarknader. Även negativa valutafluktuationer och nedskrivningar har påverkat negativt.

I andra vågskålen finns aspekter av mer strukturell karaktär som till exempel ett förändrat konsumentbeteende och en generell prispress på högkvalitativa fiskeprodukter till följd av ökad konkurrens.

Det förändrade konsumentbeteendet syns tydligast på Rapalas största marknad i Nordamerika. I spåren av allt mindre trafik i fysiska sport- och outdoorbutiker går många av regionens återförsäljare på knäna och flera aktörer befinner sig på ruinens brant.

Butikerna är en värdefull försäljningskanal för Rapala och problemen inom detaljhandeln har smittat av sig på koncernen. Omställningen är dock påbörjad och sakta men säkert blir allt fler av Rapalas produkter tillgängliga på nätet via populära marknadsplatser som exempelvis Amazon.com.

Stor uppsida vid lyckad vändning

I februari 2017 aviserade även företagsledningen i Rapala ett ambitiöst åtgärdsprogram i syfte att vända de senaste årens dystra intäkts- och resultattrend. Treårsplanen innefattar flera områden, däribland en kostnadsöversyn.

Kostnader ska skäras med hjälp av uppsägningar och omlokalisering av koncernens produktionsenheter.

I programmet finns även en rad åtgärder för att öka koncernens kapitaleffektivitet. Planen är att lätta upp balansräkningen och förbättra såväl kassaflödet som lönsamheten genom att sälja av tillgångar och minska kapitalbindningen i lager och kundfordringar (rörelsekapital).

Samtidigt ska koncernen söka organisk tillväxt genom att utveckla sin varumärkesportfölj och lansera nya produkter.

Om ledningen klarar av att infria sitt åtgärdsprogram och lyckas återställa rörelsemarginalen till något som liknar de historiska genomsnitten för koncernen, finns en tydlig uppsida i aktien. Nyckelfrågan i caset är därför vilken marginalnivå som är rimlig att räkna med framöver.

Sett i backspegeln är medianen för rörelsemarginalen (EBIT) de senaste 5 åren 8,4 procent, medan medelvärdet för samma period ligger på runt på 7,4 procent. I ett optimistiskt scenario kan koncernen nå upp till forna glans­dagar med marginaler på runt 10 procent drivet av en fortsatt stark friluftstrend och god kostnadskontroll. Då handlas aktien för närvarande till ett p/e-tal på låga 7–8 gånger.

Men vi vågar varken räkna med någon snabb vändning eller några höga marginaler de kommande åren. I stället räknar vi med en långsam normalisering av marginalen i takt med att frukterna av åtgärdsprogrammet realiseras.

Estimaten är konservativa, men reflekterar samtidigt verkligheten som Rapala befinner sig i. Baserat på våra beräkningar handlas aktien till ett p/e-tal på 27 gånger för 2017 och omkring 13 gånger för 2018. 2017 bör betraktas som ett år av återhämtning, medan resultatet normaliseras nästa år och framåt.

wysiwyg_image

Konklusion

Sammantaget kan fiskeentusiasten hoppas på bottenkänning och köpa aktien redan nu, men innan vi slänger oss på köpknappen vill vi se bevis på en tydlig vändning.

Med denna strategi går vi miste om 20–30 procent av den potentiella uppsidan, men risken blir väsentligt lägre. Nu handlas aktien dock aktien under eget kapital (p/bv på 0,9x), vilket säger en hel del om marknadens låga förväntansbild på koncernen. 

För värdeinvesteraren låter läget onekligen lockande, men motvinden för Rapala är alltjämt stor. Rekommendationen blir därför att sätta aktien på bevakningslistan och fortsätta att avvakta.

Tålamod är som bekant aktie­fiskarens bäste vän och risken för bottennapp är fortsatt stor i Rapala. 

Christoffer Ahnemark

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.