Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-01-09

Analytikern: ”Tillväxt under locket”

wysiwyg_image

Denna analys framgår ur Aktiespararen nummer 9 2017.

Tillväxtambitioner och ljusa framtidsutsikter i samma förpackning. Värderingen av Huhtamäki är inte utmanade. Rekommendationen är köp.

Sannolikt har du aldrig hört talas om finländska Huhtamäki. Men chanserna är dock goda för att du flera gånger har hållit i en pappersmugg eller en äggkartong som tillverkats av koncernen. Faktum är att Huhtamäki är en av världens främsta producenter av just förpackningar för livsmedel och dryck.

Koncernen har anor som sträcker sig nästan 100 år tillbaka i tiden och bolaget grundades i finländska staden Kokkola år 1920. I likhet med andra industriella konglomerat har Huhtamäki bedrivit en rad olika verksamheter under årens gång, allt från att sälja damkläder till konfektionstillverkning.

LÄS MER: Analytikern: "Aktierna att lägga under granen"

År 1965 etablerades emellertid förpackningsdivisionen under varumärket Polarpak i bolaget. Sedan dess har Huhtamäki genomgått en betydande omstöpningsprocess i syfte att renodla verksamheten till förpackningslösningar som är koncernens inriktning i dag.

Till skillnad från det danska midcapbolaget och konkurrenten Brdr. Hartmann, som vi analyserade för ett år sedan i Aktiespararen, står Huhtamäki på fler än enbart ägg- och fruktkartongsbenet. Förutom dessa två produktgrenar finns också pappersmuggar, papperstallrikar, engångsbestick samt glass- och kakförpackningar, med mera, i sortimentet.

Kort sammanfattat erbjuder koncernen förpackningslösningar till det mesta i livsmedelsväg. Att kundlistan domineras av en rad globala och välkända konsumentbolag som Unilever, Nestlé och snabbmatskedjorna McDonalds, Subway och Burger King är därför inte speciellt förvånande.

Försäljningsmässigt har Huhta­mäki en global geografisk profil med verksamhet i sammanlagt 34 länder. Nordamerika är den klart största marknaden och svarar för 35 procent av den totala försäljningen.

Tyskland är näst störst med 14 procent, följt av Indien 10 procent, Storbritannien 7 procent och Kina 4 procent, medan övriga marknader utgör resterande del.

wysiwyg_image

För närvarande gör koncernen ett antal ambitiösa tillväxtinvesteringar där produktionskapaciteten byggs ut på nyckelmarknader i USA, Indien och Kina. I USA bygger koncernen en helt ny tillverknings- och distributionsanläggning i Good­year, Arizona, och investeringen förväntas slutföras inom kort.

Motsvarande 100 miljoner dollar har investerats i Arizona-enheten som är tänkt att tillhandahålla konsumentförpackningar och en­gångsbestick till konsumenter på den amerikanska västkusten.

Sedan år 2011 har bolaget investerat nära 400 miljoner dollar för att bredda produktmixen och förbättra marginalförutsättningarna i USA.

Den amerikanska marknaden är strategiskt viktig eftersom den utgör en betydande del av totalvärdet på den globala hämtmats- och dryckesmarknaden. Kommande år väntas den underliggande marknadstillväxten vara högre än amerikansk BNP, som expanderar med omkring 2–2,5 procent årligen. Marknaden är samtidigt mogen och tillväxtsiffrorna är kanske inte iögonfallande höga, men stabiliteten i marknadstillväxten är klart attraktiv.

Även på övriga marknader får den underliggande tillväxttakten stöd av ett antal positiva underströmmar som ett växande antal matleveranser och ett större online-inslag på restaurangmarknaden. En växande medelklass i Asien och en mer urban livsstil är andra faktorer som driver efter­frågan.

Baserat på våra beräkningar handlas aktien till ett p/e-tal på nära 20 gånger för innevarande och 18 gånger för nästa år. Ställer vi det skuldjusterade företagsvärdet mot det förväntade rörelseresultatet (EV/EBIT) blir multiplarna 16,8 gånger för 2017 respektive 15,3 gånger för 2018.

Värderingsnivån indikerar att det inte är något direkt fyndpris på aktien. Å andra sidan är det sällan extrapris på välskötta företag med ljusa framtidsutsikter.

Relativt storbolagsindexet i Helsingfors har dock Huhtamäki-aktien underpresterat i år och aktien är inte längre lika het som den tidigare har varit på börsen.

Vi ser därför denna eftersläpning som ett attraktivt ingångsläge i ett stabilt växande företag. Om vi mot förmodan går in i ett svagare börsklimat 2018 kan även aktiens mer defensiva karaktär, på en relativ basis, gynna prissättningen.

Allt som allt blir rekommendationen köp. Riktkursen är satt till 42 euro på tolv månaders sikt, men mer långsiktigt orienterade investerare kan med fördel köpa aktien och lägga den i byrålådan.  

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.