Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-12

ANGLER GAMING: DET HÄR ÄR EN VETTIG MARGINAL - VD (R)

(Rättar till: Sverige är en av bolagets största marknader, i fjärde stycket)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Angler Gaming ökade intäkterna med 55 procent i
det första kvartalet samtidigt som marginalen hoppade upp 10 procentenheter
till cirka 30 procent. Frågan är om den nya nivån är hållbar för
kasinospecialisten?

"Vi går inte ut med några prognoser, men vi tycker att det här är en vettig
marginal", säger Angler Gaming vd Thomas Kalita till Nyhetsbyrån Direkt efter
tisdagens delårsrapport.

Angler Gaming noterades på Spotlight under 2012 när bolaget knoppades av från
Betsson, men har sedan dess varit lite av en doldis bland de noterade
spelbolagen. Det senaste året har dock bolaget klättrat i börsvärde med en
kursuppgång på mer än 130 procent. Det Maltabaserade företaget har nu ett
aktiemarknadsvärde på en miljard kronor. Det kan jämföras med Catena Media,
som förvisso gått i helt motsatt riktning, med ett börsvärde på knappt 1,2
miljarder.

I det första kvartalet stod dotterbolaget Premiergaming för en stor del av
Angler Gamings omsättningstillväxt på 55 procent. Detta trots att Sverige,
där många spelbolag kämpat efter omregleringen, är en av koncernens största
marknader. Rörelseresultatet steg betydligt mer, vilket resulterade i att
rörelsemarginalen steg till drygt 39 procent (19,3).

Enligt Thomas Kalita är det framförallt skalbarhet i modellen som ger stöd
till marginalerna även under hög tillväxt.

"Vi är väldigt affiliatedrivna i försäljningen, vilket ger en låg risk, och
när intäkterna ökar, så ökar kostnaderna motsvarande", säger han och
tillägger att bolaget investerade kraftigt under den svenska omregleringen
2019 men att fokus nu till viss del åter har skiftat till lönsamhet.

Gällande framtida tillväxtambitioner är Thomas Kalita också försiktig med att
ge några ambitioner och utsikter, utan han konstaterar bara att bolaget
historiskt "har legat ungefär på de här tillväxtsiffrorna".

En viktig del i strategin för Angler Gaming är förvärv, där de köpta bolagen
integreras i den egna plattformen, och arbetet med att hitta objekt har
intensifierats inför 2020, även om Thomas Kalitas anser att prislapparna på
bolag fortsatt är höga, trots att det varit stökigt på många marknader de
senaste åren.

"Vårt perfekta förvärv är att köpa över kunddatabas och varumärke och inte ta
över personal. Det kan låta lite hårt men så har vi gjort historiskt och det
har fungerat väldigt bra", säger Angler Gaming-chefen som ser möjliga
uppköpskandidater såväl vertikalt som horisontellt.

Inför 2020 hade bolaget planerat att lansera en sportbok. När coronaviruset
slog till och sportevenemang släcktes ner på många håll i världen kom Angler
Gaming undan med blotta förskräckelsen. Förarbetet var gjort men inget hade
ännu sjösatts och när eventen började ställas in lade bolaget om fokus till
andra marknader och produkter.

"Vi hade lagt ner analyskostnader, och har därför en analys klar för sportbok.
Nu kan vi vara ganska snabba och det kommer att ta oss ungefär två månader
att lansera en sportbok när vi bestämmer oss för att implementera en", säger
Thomas Kalita som fortfarande menar att en sportbok är viktig att ha på
längre sikt.

Tisdagens kvartalsrapport togs emot väl och aktien var vid lunchtid upp drygt
5 procent. Hittills i år har aktien klättrat närmare 60 procent.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.