Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-01-09

APPLE: IPHONE-FÖRSÄLJNINGEN 19% UPP I KINA MED NYA MODELLEN -BN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Apple har under en period tampats med hårdnande
konkurrens i stormarknaden Kina, där ett flertal lokala lågpriskonkurrenter
fajtat till sig andelar. Den senaste modellen Iphone 11 har dock sålt klart
bättre i landet än föregångarna och i december ökade Iphone-försäljningen med
19 procent, enligt Bloomberg News.

Omkring 3,2 miljoner Iphone-enheter såldes i Kina i december, rapporterar
nyhetsbyrån, som genomfört beräkningar baserade på statlig kinesisk data och
ett genomsnitt baserat på leveranser av konkurrerande Androidmodeller.

Trots att tillverkare som Huawei utökat marknadsandelen kraftigt (i oktober 42
procent enligt Canalys) trots sanktionerna från USA mot bolaget och att
lågprisutmanare som Vivo, Xiaomi och Oppo accelererat snabbt förbi Apple i
konkurrensen så är Kina den näst största marknaden för Iphone näst efter USA
- trots att marknaden i helhet bromsade in med 14 procent i december 2010
jämfört med samma månad 2018.

Iphone 11, som lanserades i september, har även i det stora hela överträffat
sin föregångare, men av flera skäl finns det anledning att ta Kinaökningen
med en nypa salt.

"Apples frånvaro av 5G-klar utrustning och misslyckandet med att få hela
sortimentet av onlinetjänster förbi den kinesiska censuren kommer nog medföra
att det blir besvärligt att försvara den här initiala ökningen", skriver
Bloomberg News.

Nyheten gav dock ett lyft för flera europeiska chiptillverkare som AMS,
Infineon, STMicroelectronics och Dialog Semiconductor, alla leverantörer till
Apple.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.