Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-16

AppSpotr AB: Delårsrapport

Första kvartalet 1 januari 2020 - 31 mars 2020

Väsentliga händelser för det första kvartalet

Koncernen:

· Omsättningen uppgick till 1 621 TSEK (2 399 TSEK)
· Resultatet uppgick till -5 401 TSEK (-5 649 TSEK)
· Resultat per aktie blev -0,10 SEK (-0,20 SEK)

Moderbolaget:

· Omsättningen uppgick till 0 TSEK (375 TSEK)
· Resultatet uppgick till -4 301 TSEK (-3 882 TSEK)
· Resultat per aktie blev -0,08 SEK (-0,14 SEK)
· I mars meddelar bolaget att man rekryterat första partnern Twire i
Sri Lanka till plattformen.

· I mars meddelar bolaget att man planerar att anställa mer
personal.

· I mars meddelar bolaget att man inleder en global värvningskampanj
av användare till version 3.

· I mars meddelar bolaget att de första apparna i version 3 är under
leverans.

· I mars meddelar bolaget att man kommer att utöka med fler digitala
tjänster i plattformen genom en planerad integration med
integrationsplattformen Zapier.

· I februari meddelar bolaget att man lanserar en kampanj mot
offentlig sektor med Hoodin.

· I februari meddelar bolaget att man integrerar Hoodins lösning i
sin plattform.

· I februari meddelar bolaget att försäljningen av 3.0 visar på ökad
betalningsvilja där snittintäkt per kund har ökat med 40%.

· I januari meddelar bolaget att man har utsett Mangold
Fondkommision till likviditetsgarant för bolagets aktie listade på
Spotlight Stock Market.

· I januari meddelar bolaget att man har ställt ut personaloptioner
som dock är villkorade av årsstämmans godkännande.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

· I april meddelar bolaget att man skrivit partneravtal med Cabbage
Apps som blir den andra partnern i Sri Lanka.

· I april meddelar bolaget att man skrivit partneravtal med
Effectsoft som blir den första svenska partnern i plattformen.

VD har ordet

Intensiva aktiviteter kring kommersialiseringen av plattformen skapar
energi i organisationen.

Kommersialiseringen av plattformen pågår för fullt. Appar är under
leverans till de första kunderna. Våra första partners är
rekryterade. Verkställande av befintliga och lansering av nya
kampanjer för onboarding av användare i plattformen pågår. Vi ser nu
att vårt mål att skapa ett ekosystem kring plattformen tagit ett
stort steg framåt.

Omställningen av vårt helägda dotterbolag Appsales att gå från
försäljning av app-som-en-tjänst till att bli ett renodlat säljbolag
av plattform-som-en-tjänst, går också enligt plan. Vi har ett
urstarkt team i Appsales som jobbar stenhårt och målinriktat för att
göra Appspotr 3 till den mest hyllade och framgångsrika low-code
plattformen på marknaden. Vi har aldrig haft ett sådant driv i
säljarbetet historiskt som nu.

Transformationen av app-som-en-tjänst till plattform-som-en-tjänst
medför ett planerat intäktstapp jämfört med första kvartalet förra
året.

Plattformen integreras mot fler affärssystem. Att integrera
affärssystem och digitala tjänster i plattformen öppnar inte bara upp
oändliga möjligheter att skapa de applösningar som kunden vill ha,
utan öppnar också upp för nya målgrupper att använda Appspotr 3. Vårt
första integrationsprojekt var med Hoodins system där vi också
samarbetar kring försäljning av varandras system. Nu går vi vidare
med fler integrationer. Bl a med Zapier där vi når 3 miljoner nya
användare att bearbeta samt att våra kunder kan skapa affärslösningar
med de över 2000 affärssystem som finns integrerade i Zapier.
Integrationer med externa system i Appspotr 3 är den mest spännande
möjligheten med vår nya version av plattformen. Skalbarheten i
plattformen blir därmed en av de viktigaste affärsnyttorna att
kommunicera.

Jag som VD är mäkta stolt och nöjd att vi äntligen efter flera år är
här. Vi har en kompetent driven säljorganisation på plats genom
förvärvet av Appsales för några år sedan, vi har en färdigutvecklad
ny version av plattformen som innehåller de funktioner marknaden
efterfrågar, vi har kvittens på förmågan att både sälja och leverera
appar på plattformen. Allt är klart för att gå in i tillväxtfasen.
Säljkampanjer genomförs och vi märker av hur omständigheterna i
världen just nu gjort att low-code behovet bara ökat. Situationen
driver på digitaliseringen fortare. Vårt erbjudande kan verkligen
hjälpa många företag och organisationer där ute just nu som behöver
öka snabbheten, förenkla samt få ner kostnaderna på sin
apputveckling.

Försäljning

Användare i plattformen rekryteras nu genom att bearbeta utvalda
målgrupper med kampanjer. Detta sker via partners, direktförsäljning
och integration med affärssystem/digitala tjänster som har stora
användarvolymer.

Detta säljarbete kommer nu snabbt att ge oss säljdata på nyckeltal
såsom:

· Hur många adopterar vi som användare till plattformen i våra
rekryteringskampanjer?

· Hur många användare konverterar vi till betalande kunder?
· Vad är den genomsnittliga intäkten per kund?
Tillväxt

Tillväxttakten i bolaget skapas genom att ha ett ständigt ökat antal
av användare i plattformen ur vilka vi konverterar ett ökat antal av
betalande kunder med en ökande snittintäkt per kund och ett lågt tapp
av kunder. Denna process måste hållas igång hela tiden och är ett
arbete som tar tid och kräver dedikation.

· Driva kampanjer
· Adoptera användare
· Konvertera kunder
· Öka snittintäkt per kund
· Bibehålla lågt tapp av kunder

När vi uppnår rätt nyckeltal i denna process kommer bolaget stå i en
efterlängtad situation som vi länge väntat på - förmågan att kunna
accelerera försäljningen.

Det är då av stor vikt att bolaget investerar i ökad försäljning för
att ta position och bygga upp volym av användare och betalande
kunder. Ökat antal användare och ökande intäkter ger ett ökat
bolagsvärde.

De nyckeltal vi ser redan nu med en ökad snittintäkt per kund och
tidiga indikationer på att adoption och konvertering följer vår
målsättning gör att bolaget redan börjat förbereda sig för att med
intäkter, lån och ägarkapital investera i resurser för ökad
försäljning. Vår plattform behövs ute på marknaden nu och vi står
redo att hjälpa företag och organisationer världen över att nå sina
mål och sin publik genom funktionella och snygga appar.

Hälsningar,

Patric Bottne

VD Appspotr

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/appspotr-ab/r/delarsrapport,c3089489
https://mb.cision.com/Main/15086/3089489/1230353.pdf

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.