Du är här

2018-08-28

AR: TEKNIKENS UTSIKTER I FOKUS VID SEMINARIUM HOS AKTIE...(OMS)

(omsänd: nytt bildformat)

STOCKHOLM (Direkt) Framtiden för så kallad Augmented Reality-teknik, förstärkt
verklighet, var i fokus vid ett seminarium anordnat av Aktiespararna på
måndagskvällen. Utöver branschspaning och paneldebatt hölls även
presentationer av tre listade svenska AR-orienterade företag: Bublar,
Crunchfish och Xmreality.

Bolagen målade överlag upp en ljus bild av AR-framtiden, samtidigt som
utvecklingen hittills har varit långsammare än vad som hade förväntats.

Foto: Bublars vd Magnus Granqvist talar vid Aktiespararnas AR-kväll.
Bildkälla: Nyhetsbyrån Direkt

Crunchfish vd Joakim Nydemark sade att AR är nästa våg av digitalisering och
att vi står inför ett paradigmskifte. Han tvingades dock medge att marknaden
inte har mognat i den takt som de flesta hade trott.

"Vi är inte de första som har missbedömt hur fort det ska gå.
Införsäljningstiden har varit längre än förväntat", sade Crunchfish-chefen
som för ett par dagar sedan presenterade ett förslag om en nyemission på
drygt 38 miljoner kronor.

Virtual Reality, VR, har åtminstone inte hittills blivit den folkprodukt som
förutspåddes.

"Hårdvaran och innehåll fanns inte på plats", sade Joakim Nydemark. Den
marknad som Crunchfish hade satsat på försvann ganska fort. Alla trodde att
VR skulle följas av AR, men det kom att bli tvärt om, noterar han.

Crunchfish har två teknologier: dels geststyrning för AR-glasögon och dels så
kallad Mobile proximity-teknologi med fokus på mobil handel. Teknologierna
ligger i separata bolag, trots att Crunchfish-chefen anser att det finns
tydliga synergier emellan dem.

"Båda delarna står inför en otroligt spännande framtid", hävdar han.

Tillväxten när det gäller AR-glasögon väntas ta fart, framförallt om något år.
Man pratar om några hundratusen enheter i år, men det kommer att gå mot
hundratals miljoner enheter inom ett antal år, är budskapet från bolaget.

"Som ett teknologileverantörsbolag är vi beroende av volymerna", konstaterade
Crunchfish-chefen.

Spelbolaget Bublars vd Magnus Granqvist hävdade vid seminariet att AR är nästa
stora våg inom konsumentteknik. Prioritet i höst för Bublar är att nå
framgångsrika produktlanseringar, däribland av AR-boxningsspelet Glowing
Gloves. Samtidigt framhöll han vikten av att vårda avtalet med Sanrio som
står bakom den populära karaktären Hello Kitty. Bublar behåller större delen
av intäkterna från licensavtalet med Sanrio, så potentialen med den kommande
Hello Kitty-satsningen är stor, uppgav han.

"Om vi bara når några procent av Pokemon Go:s utfall så blir det bra med
pengar", sade han i en jämförelse med världens hittills mest framgångsrika
AR-mobilspel som skapades av amerikanska Niantic.

Bublar har precis genomfört en nyemission som tillför omkring 20 miljoner
kronor. AR-bolaget har som mål att vara kassaflödespositiva i slutet av
första halvåret 2019. Det är inte Hello Kitty-avtalet med Sanrio som den
prognosen främst baseras på, utan andra delar av koncernen som bolaget räknar
med ska generera intäkter tidigare.

Paneldebatt vid Aktiespararnas AR-kväll. Från vänster: Eva Kindlundh (Warpin
Media), Magnus Granqvist (Bublar), Joakim Nydemark (Crunchfish), Johan
Castevall (Xmreality) och Linda Vikström (moderator). Bildkälla: Nyhetsbyrån
Direkt.

Xmreality, som erbjuder teknik för vägledning på distans (remote guidance),
anser att AR är en viktig del i den digitalisering och tjänstefiering som
pågår i industrin. Marknaden växer och konkurrenslandskapet är fragmenterat
med många mindre spelare.

"Vi är tidiga och vi är inte kassaflödespositiva, men vi har väldigt stor
potential i skalbarheten där vi blir en del i kundernas erbjudande", sade vd
Johan Castevall.

Kunderna binder sig på allt längre kontrakt och bolaget ser fler och fler
ramavtalsdiskussioner, uppgav han.

Att ha den ledande teknologin ger fortfarande en väldigt stark position,
enligt Xmreality-chefen. Att 'ta över världen' för det Linköpingsbaserade
bolaget med 23 anställda kommer samtidigt att handla om att utveckla affären
genom partners. Partnerskap kan vara viktigt för att skapa trovärdighet när
det gäller bland annat förmågan att leverera till stora kunder, resonerar
han.

"Vi växer bra enligt senaste rapporten och har mycket stor potential att
fortsätta växa", sade Johan Castevall och lyfte fram vikten av att kunderna
ska fortsätta utveckla sin serviceaffär med Xmrealitys produkt.

Prisutvecklingen är inget som oroar honom.

"Vi ser faktiskt en relativt låg prisminskning. Att jobba mot industriföretag
är ganska tacksamt när det gäller att hålla uppe priserna. Den absoluta
nyckeln är att möjliggöra för kunden att tjäna pengar. Är man en del av
företagets intäkter har man lättare att hålla uppe priserna", menar han.

I det andra kvartalet växte Xmrealitys omsättning med 56 procent jämfört med
ett år tidigare. Den försäljning som vid periodens slut inte hade
intäktsförts ökade 126 procent till 3,5 miljoner kronor (1,5).

"Vi guidar inte på framtida intäkter, men vi har ett fortsatt positivt
momentum", säger Johan Castevall.

Xmrealitys utmaningar handlar om att bolagets teknik förutsätter
förändringsarbete i stora globala koncerner.

"Det är inte vi som sätter taktpinnen i det utan vi är beroende av att kunden
förändras i den takt som vi vill", konstaterar Johan Castevall.

Xmreality och Crunchfish anser att bland annat svenska storbolag satsar för
lite på AR. Crunchfish-chefen vet inte varför det är så, men har en teori om
att det kan bero på att Sveriges ekonomi går bra nu, att man har fullt upp
och därför inte tar sig an strukturella utmaningar.

Eva Kindlundh på Warpin Media håller med om att svenska aktörer inte är lika
snabba som utländska. Som land och regering tar Sverige inte några initiativ
för att hänga med, anser hon. Många andra länder formar däremot strategier,
pekade hon på.

Även Magnus Granqvist på Bublar anser att det krävs mer engagemang och vilja
från näringsliv och politiker.

Aktierna för Crunchfish och Xmreality handlas på Nasdaq First North medan
Bublars aktie handlas på NGM Nordic MTF.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.