Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-07

ArcAroma AB: 200507 Delårsrapport Q1

Delårsrapport Q1 ARCAROMA ? 1 januari 2020 - 31 mars 2020

Redo för försäljningsoffensiv när marknaderna normaliseras

Sammanfattning av första kvartalet januari-mars 2020*

* Rörelsens intäkter uppgick till 3,1 (6,0) MSEK.
* EBITDA, rörelseresultat före avskrivningar, uppgick till -5,8 (-2,7)
MSEK.
* Resultatet efter skatt uppgick till -9,0 (-3,2) MSEK.
* Totalresultatet uppgick till -9,8 (-3,2) MSEK.
* Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,72
(-0,33) SEK.

 *Jämförelsesiffror inom parentes avser februari - april 2019  

Med ?Bolaget?, ?ArcAroma? avses ArcAroma AB med organisationsnummer 556586
? 1985.

Väsentliga händelser under kvartalet

* Processverifiering av oliveCEPT® hos en kund i Grekland visade på en
extraktionsökning om ca. 10% i kombination med en halverad
extraktionstid. Detta ger en fördelaktig kundnytta både i termer av
ekonomi och produktkvalité.
* ArcAroma genomförde en riktad nyemission av aktier om ca 20 MSEK.
Emissionen omfattade 1 021 448 B-aktier, motsvarande cirka 8,23
procent av kapitalet, genomfördes till en begränsad grupp investerare
med stöd av bemyndigande till styrelsen från årsstämman i oktober
2019. Teckningskursen uppgick till 19,58 SEK per aktie.
* ArcAroma stärkte kompetensen inom FoodTech genom rekrytering av
Pierluigi Decio som Business Development Director för
medelhavsområdet. Fokus framöver kommer att bli på
marknadsaktiviteter och applikationsområden inom FoodTech.
* juiceCEPT®-enheten som levererats till Kiviks musteri överträffade
den utlovade produktionsökningen genom att uppnå 4,8% ökat
produktionsutfall.
* ArcAromas första oliveCEPT®-enhet i Marocko såldes till producenten
Atlas Olive Oils, som installerade enheten i september 2019. Vid
slutet av olivoljesäsongen 2019?2020 konstaterades att oliveCEPT®
väsentligt hade förbättrat produktionsnivån hos Atlas Olive Oils.
* Mats Narfeldt har rekryterats som ny CFO till ArcAroma AB. Mats
kommer med sin breda erfarenhet att vara ett stöd i bolagets
fortsatta utveckling och tillväxt. Han kommer att bidra såväl i
optimeringen av interna processer och digitalisering som i
affärsrelaterade frågor och projekt. Mats ersatte Lars Josefsson som
gått i pension.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

* På grund av COVID-19 pandemin och dess negativa påverkan på
affärsmöjligheterna beslutade ArcAroma att från den 6 april varsla
all personal i Sverige om korttidspermittering. ArcAroma avvaktar med
nya utvecklingsprojekt tills att en kontinuerlig försäljning har
uppnåtts.
* Baserat på spridningen av COVID-19, med nuvarande läge i samhället
och bolagets ambition att så många som möjligt skall ha möjlighet att
delta på årsstämman, har ArcAromas styrelse tagit beslut att skjuta
upp årsstämman till den 17 juni 2020.
* ArcAroma lanserar #WeAreArcAroma ? en video-serie intervjuer med
medarbetarna på företaget.
* EU har preliminärt godkänt en patentansökan avseende behandling med
CEPT® före biogasproduktion. När formellt godkännande därefter
erhålls, kommer EU-patentet att valideras i de europeiska länder som
har kommersiellt intresse för denna industriella applikation.

                                                                                      

Finansiell översikt

Koncern

    Januari-mars
2020
3 mån Februari-april
2019
3 mån Maj-december
2019
8 mån
Rörelsens intäkter, MSEK   3,1   6,0 9,4
EBITDA, MSEK   -5,8 -2,7 -13,2
Resultat efter finansnetto, MSEK   -9,0 -3,2 -20,7
Totalresultat, MSEK   -9,8 -3,2 -14,6
Resultat per aktie   -0,72 -0,33 -1,82
           

Moderbolag

    Januari-mars
2020
3 mån Februari-april
2019
3 mån Maj-december
2019
8 mån
Rörelsens intäkter, MSEK   3,0   6,1 10,5
EBITDA, MSEK   -6,1 -2,1 -10,6
Resultat efter finansnetto, MSEK   -8,9 -3,5 -18,0
Totalresultat, MSEK   -8,9 -4,1 -19,9
Resultat per aktie   -0,71 -0,42 -1,75

VD har ordet

"Redo för försäljningsoffensiv när marknaderna normaliseras"

För ArcAroma inleddes året med hög aktivitet och ett betydande intresse
från kunderna inom samtliga applikationsområden för affärsområdet FoodTech.
Vi förde affärsförhandlingar med flera presumtiva kunder avseende
oliveCEPT® och juiceCEPT®. Från mitten av mars, då Corona-pandemin till
fullo slog mot våra kunders verksamheter, har investeringar låg prioritet.
Resultatet är att den potentiella orderingångens intäkter pausas och skjuts
på framtiden. Även utvecklingsprojekt för nya applikationer som Cerealiq
(havremjölk) och dynaCEPT® har påverkats.

Vår fasta övertygelse är emellertid att detta är tillfälliga effekter och
vi ser ljust på framtiden för bolaget och bedömer att den underliggande
efterfrågan är fortsatt stark, kanske till och med ännu större nu när
Europas länder stimulerar sina ekonomier. I den mån marknaden öppnas upp
för resande under sommaren är jag  övertygad om att kassaflödespåverkande
intäkter på cirka 15 MSEK från vår orderbacklog på 23 MSEK kommer att
realiseras under 2020.

Vår taktik för att möta osäkerheten och parera effekterna av Corona-krisen
vilar på tre ben:

För det första har vi snabbt vidtagit åtgärder för att minska kostnaderna.
ArcAromas svenska medarbetare är korttidspermitterade med 60 procent men
den nivån kan snabbt växlas ned igen när våra marknader normaliseras. Vi
har även reducerat en stor del av våra externa kostnader för bl.a.
utvecklingsarbete som dock relativt snabbt kan växlas upp till normal nivå.
Sammantaget innebär besparingsåtgärder och statligt stöd att kostnadsmassan
minskas med cirka 1,7 MSEK motsvarande 55 procent per månad jämfört med det
första kvartalet. Med det sagt vill jag även påminna om att bolagets
finansiella ställning är robust. Genom den riktade nyemissionen på cirka 20
miljoner kronor som genomfördes i februari har vi säkrat bolagets
likviditetsbehov för mer än tolv månader framåt, givet ett pessimistiskt
scenario för verksamhetens intäkter.

För det andra utnyttjar vi tiden till att förbereda oss för ett normalläge
efter Corona-krisen. Vi har valt att behålla vår egen säljorganisation i
Sverige, Grekland, Italien och Kina intakt och fortsätter att underhålla
samtliga dialoger med kunder och presumtiva kunder i Europa och i Kina.
Även om vi i nuläget inte kan göra avslut på distans, beroende på att
kunderna i nuläget avvaktar med större investeringar, så har vi
erforderliga resurser och beredskap för att inleda förhandlingar och göra
avslut när marknaderna återgår till det normala.

Vi bedömer att Corona-pandemin inte nämnvärt kommer att påverka
olivoljesäsongen negativt, däremot väntas efterfrågan på oliveCEPT® bli
något lägre än vad vi tidigare bedömde. Order kommer bokas normalt i
juni-oktober och leveranser görs i augusti-november. Vi har under våren som
tredje insats förstärkt vår säljorganisation för bearbetning av
Medelhavsländerna genom att rekrytera en person med bas i Milano som har
mångårig erfarenhet av branschen. Vi har också stärkt vårt lokala nätverk i
Italien med agenter i Toscana, Puglia, Kalabrien och Sicilien - de regioner
som står för 85 procent av landets olivoljeproduktion. 

Den ökade processprestandan för oliveCEPT® har förbättrat extraktionen ur
råvaran med 8-10 procent och vi får positiva omdömen från
olivoljetillverkarna. Vi tror att EU:s stöd till innovativa investeringar i
jordbrukssektorn kan gynna vår försäljning: oliveCEPT® är en investering i
?rätt? storlek med attraktiv förräntning som också backas upp av validerade
processdata. Denna stödform rullas nu ut i Grekland medan Italien och
Spanien står på tur.

JuiceCEPT®+ är validerad av kund för förlängd hållbarhet och har tagits
mycket väl emot av premiumtillverkarna av juice. Affärerna bromsas
kortsiktigt av det faktum att premiumjuice med kort hållbarhet säljer sämre
i dessa tider. Vi ser däremot just nu en stor potential på den kinesiska
äppeljuicemarknaden. Vårt kinesiska bolag har intensifierat bearbetning av
detta kundsegment. Testerna på Kiviks musteri den gångna säsongen visade på
fem procent ökad extraktion av äpplen, vilket är ett starkt
försäljningsargument. För mer detaljerad information om bolagets
applikationer och marknader hänvisar vi till den nyligen publicerade
årsredovisningen 2019.

Sist men inte minst så gör vi vad vi kan för att skydda våra medarbetare
mot smittan. Vi ser alla fram emot en normaliserad arbetssituation.  Vi har
arbetat fram ett nytt kommunikationskoncept för sociala medier -
#WeAreArcAroma - för att skapa en bättre känsla för bolaget, såväl internt
som externt.  Vi är redo att gå på offensiven.

Johan Möllerström
VD, ArcAroma AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Möllerström, VD, johan.mollerstrom@arcaroma.com

, (+46) 768 ? 86 81 78, Peter Ahlgren, Styrelseordförande, 
peter.ahlgren@arcaroma.com

Certified Adviser

Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank AB. Kontaktuppgifter: Erik
Penser Bank AB, Box 7405, 103 91 Stockholm, tel: +46 (0)8-463 80 00,
e-mail: certifiedadviser@penser.se

.

Denna information är sådan information som ArcAroma AB (publ) är skyldigt
att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om
värdepappershandel.

Informationen lämn...

Författare Hugin Nyheter

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.