Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-29

Årsstämma i Thule Group AB på Clarion Hyllie torsdagen den 28 april 2020

”Thule hoppas på staycation”

Ett fåtal aktieägare slöt upp till bolagets årsstämma. Bolaget hade ordnat med förtidsröstning och många aktieägare stannade hemma. Advokat Madeleine Rydberger vid MannheimerSwartling hälsade ägarna välkomna till stämman. Ordförande Bengt Baron deltog via telefon. Magnus Welander VD höll en mycket kort presentation och summerade 2019 med 9 % i omsättningstillväxt och svarade på frågor från stämmodeltagarna.

Thule har under året gjort ett förvärv av en tillverkare av taktält till fordon samt ett mindre förvärv av Nordamerikas ledande tillverkare av takmonterad transportutrustning för fiskespön. Thule fick under år god hjälp av den europeiska husbilsmarknaden, som utvecklades bättre än förväntat och man kunde öka försäljningen av utrustning till husbilar med 13 %. I Norden, Tyskland och Benelux kunde Thule öka försäljningen inom affärsområdet Active with kids med 15 %. I USA erbjöd den ledande konkurrenten inom joggingvagnar stora rabatter vilket gjorde att man tappade volym. Magnus Welander poängterade på stämman att Thule aldrig kommer ge sig in ett priskrig.

Magnus Welander berättade att man i november 2019 satte spaden i marken för en stor expansion i Hillerstorp, där företaget startade för 78 år sedan. Storinvesteringen är fokuserad på produktutveckling och omfattar drygt 5 000 kvm kontors- och monteringsyta för ett expanderat testcenter, prototyp- och verktygsavdelning, samt ytterligare drygt 3 000 kvm för en parkliknande testbana för produktkategorin Active with Kids.

Thule började känna av pandemin i mitten av mars när den slog hårt mot bolagets marknader i Europa och USA. Magnus Welander betonar att man räknar med en betydande effekt från pandemin i år. I Asien medförde coronautbrottet och det minskade resandet att väskkategorin vände till nedgång. Positivt att notera i Q1 var att kategorin Active with Kids växte drivet framförallt av lanseringen av den nya urbana barnvagnen Thule Spring. Omsättningen i Q1 uppgick till 1 744 Mkr, vilket var en minskning med 7,5 %. Magnus Welander var stolt över att marginalen uppgick till 18,7 % och slog fast att den långsiktiga ambitionen att nå en rörelsemarginal om minst 20 % ligger fast.

Aktiespararnas representant Victor Johansson undrade hur Thule ser på risker och möjlighet kopplade till covid-19. Magnus Welander berättade att man främst har fokuserat på säkerheten för anställda på kontor och i tillverkningen, vilket är en utmaningen när man är verksam på 140 marknader. Welander ser stora möjligheter kopplade till staycation när människor semestrar på hemmaplan och där står sig Thules produkter starka.

Victor Johansson undrade även hur Thule förhåller sig till hållbarhetsfrågan då många av Thules produkter kräver bil eller husbil. Welander menade att fordonen kommer bli mer miljövänliga och att fler kommer dela på bilar. Han tog ett exempel från Kanada där idag bilpooler växer stort och samtliga bilar är utrustade med takräcken och cykelhållare från Thule.

Victor Johansson förklarade att Aktiespararna är kritiska till att en VD även är styrelseordförande i ett annat noterat bolag och undrade om Magnus Welander hinner med sitt uppdrag, då han sedan ifjol även är styrelseordförande i Mips. Welander menade att det fungerar bra och att det finns mycket att vinna på engagemanget då Mips och Thule har liknande produkter och är verksamma på samma marknader.

Aktiespararna röstade nej till förslaget om beslut om incitamentsprogram eftersom teckningskursen endast motsvarade 118 % av den nedpressade volymvägda kursen kring månadsskiftet april/maj. Aktiespararna förordar en lägsta nivå på 10 % uppräkning per år.

Andra viktiga beslut var att ingen utdelning ska lämnas samt oförändrade styrelsearvoden.
 

Thule bedriver tillverkning och försäljning av produkter för sport- och fritidsbranschen. Företaget är mest känt för sina takboxar och här har företaget cirka 50 % av världsmarknaden. Sedan några år satsar Thule på att etablera varumärket inom sittvagnar för barn och olika sorters väskor. Under 2019 fortsatte resan med att skapa en naturlig känsla för Thule-varumärket som ett livsstilsvarumärke både för friluftsliv och i urbana miljöer. Bidra till en mer hållbar värld genom att erbjuda innovativa och högkvalitativa produkter som inspirerar människor att leva ett aktivt liv.

Bevakare: Victor Johansson

 

Författare Bolagsbevakningen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.