Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-19

ASSA ABLOY: SER NY USA-MARKNAD ÖPPNA SIG I SMARTA DÖRRLÅS - VD

STOCKHOLM (Direkt) Låsbolaget Assa Abloys förvärv av August Home, verksamt
inom digitala lås i USA, ska ses i skenet av det ökade intresset för smarta
dörrlås.

"Det är en helt ny marknad som öppnar sig i USA precis som vi har sett i Kina
och Asien och även i ett antal marknader i Europa där smarta dörrlås blir mer
och mer populära", säger Assa Abloys vd Johan Molin till Nyhetsbyrån Direkt.

August Home, som är ett startup-bolag grundat 2013, har ett produktsortiment
som innefattar bland annat några varianter på dörrlås som uppges komplettera
Assa Abloys befintliga sortiment.

Vidare har August Home en smart ringklocka som filmar personen som kommer nära
dörröppningen och kan skickas till det digitala molnet. Johan Molin uppger
att August Home är starka inom mjukvara för att bland annat kunna styra
dörren för hemleveranser med mera.

"När du tittar på sortimentet är det ingen överlappning emellan oss utan det
är en ren komplettering. Sedan har de en större närvaro än vi i
återförsäljarledet, via gör-det-själv kedjorna, medan vi har mer inom
halvprofessionella återförsäljarbutiker", säger Johan Molin.

Assa Abloy har en hel del på gång i USA inom området för smarta lås.

"Vi har tecknat kontrakt med Google för nästa år, där vi börjar sälja våra
produkter tillsammans med dem. Vi säljer de också redan i dag med Samsung och
med Amerikas största hemautomationskedja Vivint", säger Assa Abloys vd Johan
Molin.

Google marknadsför en personlig assistent under namnet Google Assistant, en
motsvarighet till Amazons kanske mer kända personliga assistent Alexa. En
tänkbar utveckling i Assa Abloys samarbete med Google skulle vara om
låsbolagets smarta dörrlås görs dem kompatibla med Google Assistant.

Ännu så länge är marknaden för digitala lås i USA relativt begränsad, men med
en stor tillväxt.

"Det är ett starkt växande segment och förväntas växa kraftigt de närmaste
åren i och med att hemleveranser kommer på modet och det här med att du får
dörröppningen i din mobiltelefon med virtuella nycklar", säger Johan Molin.

Att Assa Abloys chef hyser stora förhoppningar kring området för digitala
dörrlås råder inget tvivel om.

"Det här kommer växa väldigt mycket. De flesta bostadsbyggnader i USA, tror
vi, inom en tioårsperiod kommer att vara utrustat med ett digitalt dörrlås
som är uppkopplat med internet of things. Det här ligger väldigt väl i
tiden", säger Johan Molin och tillägger att samgåendet med August Home ger
möjlighet "att ta ett snabbare grepp på den amerikanska marknaden".

Allt har inte gått på räls för Assa Abloy inom segmentet för smarta dörrlås i
USA.

"Vi fick den första startpositionen när vi gick ihop och jobbade med AT&T för
några år sedan och fick en väldigt fin start. Sedan bestämde AT&T sig hux
flux för att gå ur marknaden och då har vi haft det lite kämpigt en kortare
tid. Nu är vi förbi det och tillsammans med August Home kommer det här att
fortsätta utvecklas", säger Johan Molin.

Assa Abloy befinner sig i en investeringsfas i marknaden för smarta digitala
lås där bolaget bygger en marknadsposition.

"Vi investerar mer än vad vi får tillbaka just nu och de är också i en fas där
de investerar mer än vad de får tillbaka", säger Johan Molin.
---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.