Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-07-15

ATLAS COPCO: BILELEKTRIFIERING DEL I POSITIV ÖVERRASKNING - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den fortgående elektrifieringen av
fordonssektorn är en faktor bakom att verkstadsbolaget Atlas Copcos vd Mats
Rahmström är positivt överraskad över utvecklingen i affärsområdet
Industriteknik, trots den negativa utveckling i fordonsbranschen generellt
som har synts på senare tid.

Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt efter delårsrapporten för det andra
kvartalet som togs emot positivt av aktiemarknaden när rapportsäsongen för de
svenska verkstadsbjässarna drog i gång.

Många är särskilt nyfikna för hur det går ekonomiskt i Kinas industri. Vad är
er bild?

"Kina är den viktigaste producenten i världen på bilsidan i antal producerade
fordon. De är väldigt starka och tydliga med sin inriktning på
elektrifiering. De projekten fortgår på ett tydligt sätt. Kina har även sagt
att de ska ta en position inom halvledarindustrin och under både första och
andra kvartalet har de varit tydliga med att de tar den positionen. Sedan
tror jag att handelsdiskussionerna blir en stor osäkerhet för medelstora
företag och mer dagliga investeringar. Där har vi sett att man är mer tveksam
och att det tar mer tid innan man beställer saker, vilket faller ganska
logiskt när man inte vet vilka förutsättningar man kommer att ha framöver",
säger Mats Rahmström.

Söker kinesiska kunder icke-amerikanska leverantörer i ökad utsträckning?

"Jag har inte sett att de väljer oss av sådana skäl, men vi har en så tydlig
affär i Kina och Asien. Det är mer än 30 procent av vår verksamhet och vi har
varit där i så många år", säger Atlas Copco-chefen.

Du är p ositivt överraskad kring affärsområdet Industriteknik när det gäller
fordonssektorn - vad ligger bakom den oväntat positiva utvecklingen?

"Jag kommer fortfarande ihåg finanskrisen 2008 när jag var chef för
Industriteknik. Då blev det ett ganska dramatiskt fall i lågkonjunkturen. Nu
har antalet producerade bilar gått ned, men den effekten är inte så direkt
för oss. Vi är mer korrelerade med de större projekten. Vi får uppdrag när
man bygger en ny modell, en ny produktionslina eller gör en uppgradering. Nu
kan man dock se att den 'dagliga verksamheten' borde komma ned lite grand.
Det som kompenserar för oss är elektrifieringen och hybridprojekt. Alla
leverantörer - såväl europeiska som amerikanska och kinesiska - satsar
väldigt tydligt på att vara med på de nya produktportföljer de behöver för
framtiden. Det kompenserar nog lite för den dagliga verksamheten", säger Mats
Rahmström.

Stämmer i viss mån inte den negativa konjunkturbild av fordonssektorn som har
målats upp på
senare tid?

"Hur många bilar man har sålt är fakta på bordet och man har tagit bort vissa
subventioner i vissa länder, så det är nog inget att orda om där. Men Atlas
del i det hela är mer 'framåt'. Alla i sektorn behöver arbeta med sin
produktportfölj så att de har attraktiva produkter när de kommer ur det här,
vare sig det är bensin, diesel eller hybrider. Det kommer man inte undan om
man ska vara ett framgångsrikt företag. Någonting som är gemensamt för alla
nu är behovet av att bygga lättare karosser. Antingen bygger man det för att
få lägre koldioxidutsläpp eller så bygger man för att få mer kapacitet ur
sina batterier. Där har vi varit väldigt tidiga med att titta på
underleverantörer till de nya teknologierna, så mer och mer av verksamheten
kommer från underleverantörer till bilindustrin när den förändras. Ett
typiskt sådant exempel är batterileverantörer."

Vad är du nöjd med respektive mindre nöjd med lönsamhetsmässigt i företaget?
Var finns förbättringspotential?

"Vi ligger på en väldigt hög nivå och mitt uppdrag är inte att varje kvartal
försöka utveckla den relativa lönsamheten, utan det får bli ett resultat av
att vi gör ett än bättre jobb för våra kunder. Alla våra 21 divisioner har en
väldigt hög lönsamhet. Mycket av de strategier vi pratar om handlar om hur vi
kan hjälpa våra kunder än mer att bygga mer försäljning, både organiskt och
via företagsköp. Det finns även stora mixeffekter som man kan få
lönsamhetsmässigt beroende på olika typer av affärer och hur tillväxten ser
ut mellan olika affärsområden."

Kommer E nergiteknik , som har lägst rörelsemarginal av era affärsområden,
att fortsätta förbättra sin rörelsemarginal?

"Det är inte specifikt målet. Ligger man på 16-17 procent och arbetar mot en
byggmarknad så är det en bra nivå. Har man en avkastning på sysselsatt
kapital över 30 procent kommer volym att bli väldigt intressant för dem
också".

Vad fokuserar Atlas Copcos bolagsledning generellt mest på för tillfället?

"Vi följer de nya tekniker som kommer runt om i världen. Vi är noggranna med
att matcha upp våra interna kompetenser och att rekrytera in nya kompetenser
när vi behöver det. Sedan lägger vi mycket tid på produktportföljen och på
att se till att ha en tydlig koppling till våra kunders värdeskapande", säger
Mats Rahmström avslutningsvis.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.