Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-15

ATLAS COPCO:SERVAR CA HÄLFTEN AV SÅLDA KOMPRESSORER - AO-CHEF

ANTWERPEN (Direkt) Atlas Copcos kompressoraffärsområdes drygt 4.500
servicetekniker servar för närvarande cirka hälften av de sålda
kompressorerna, och kunder ber i allt högre utsträckning om service även av
de kompressorer man köpt från konkurrenter till Atlas Copco.

Det sade Nico Delvaux, chef för Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik,
vid tisdagens kapitalmarknadsdag, som hålls intill bolagets kompressorbas
utanför Antwerpen i Belgien. En stor del av hans presentation tillägnades hur
den lönsamma serviceandelen ska ökas, bland annat med hjälp av
internetuppkopplad tillståndsövervakning.

Affärsområdet har ett "1 till 1"-mål, som innebär att man vill serva samtliga
av sina sålda kompressorer. Sedan 2008 har den nu cirka 50-procentiga andelen
stigit med någon eller ett par procentenheter per år, sade Nico Delvaux, och
lät förstå att varje procentenhets tillväxt kommer ur stora ansträngningar.

Han sade även att kunderna i allt högre utsträckning ber Atlas Copcos
servicetekniker att serva kompressorer köpta av konkurrenter. Detta
betraktades av bolaget tidigare huvudsakligen som ett problem, sade han efter
sin presentation till Direkt, men i takt med fler och fler sådana
förfrågningar är det nu en aktiv strategi.

På en analytikerfråga om det omvända gäller, att konkurrenter servar Atlas
Copcos maskiner, sade han att Atlas Copcos service har fördelen av att sedan
2008 finnas internt i bolaget i form av en därför särskilt bildad
kompressorservicedivision, medan flera konkurrenter låter olika former av
partnerbolag sköta servicen.

Förutom med andra kompressorbolag konkurrerar Atlas Copcos serviceorganisation
med kunderna, det vill säga de kunder som själva utför sin service.

Detta blir dock alltmer komplicerat för dem i takt med att kompressorerna blir
mer tekniskt sofistikerade, sade Nico Delvaux och jämförde med bilar och
deras numera avancerade elektronik som gör dem svårservade jämfört med när
det för 20 år sedan i princip bara handlade om att byta olja.

Tidigare under kapitalmarknadsdagen sammanfattade vd Ronnie Leten Atlas Copcos
försäljningstillväxt inom serviceverksamheten för närvarande som solid inom
industrin, men svagare i gruvsegmentet.

Det sistnämnda eftersom flera av Atlas Copcos gruvkunder har stängt gruvor
helt eller delvis, och därmed inte behöver köpa service och
förbrukningsartiklar.

Atlas Copcos service stod under både 2015 och hittills i år för cirka 41-42
procent av intäkterna, enligt en bild i kapitalmarknadsdagens
presentationsmaterial.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.