Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-08-25

Audi: Ännu mer effektiv och kraftfull eldrift med 48-voltsteknik från Audi

Audi kommer att ersätta delar av dagens 12-volts elsystem med 48 volt.
Skiftet, som är ett led i Audis elektrifieringsstrategi, gör det
möjligt att integrera ny teknik i bilarna samtidigt som både
prestanda och effektivitet ökar.

"Vi använder oss av alla möljigheter till elektrifiering i vår
drivlinestrategi. Elsystemet med 48 volt spelar en central roll"
säger Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg. "Det gör det möjligt
att överföra mer energi och skapar förutsättningar för ny teknik, så
att vi kan göra våra bilar ännu sportigare, komfortabla och
effektiva".

Audi visade nyligen på möjligheterna med 48-voltssystemet i
konceptstudierna Audi A6 TDI och RS 5 TDI concept. Båda modellerna är
utrustade med en eldriven kompressor som arbetar oberoende av
motorbelastning och ökar accelerationsprestandan avsevärt.
48-voltssystemet är dessutom idealisk för komfortsystem för t.ex.
dynamisk chassireglering.

Med nuvarande tekniknivå har 12-voltssystemet nått sin gräns.
Speciellt vid låga temperaturer kan de statiska förbrukarna dra all
den energi som alstras av generatorn. Batterikapaciteten är inte
längre tillräcklig för att möta kraven från nya dynamiska förbrukare
som högpresterande elkompressorer.

Lösningen är ett sekundärt elsystem på 48 volt som kompletterar
12-voltssystemet. Den högre spänningen ger ett lättare kablage med
mindre effektförluster. 48-volt elssystemet använder sig av ny
lagringsteknik och levererar betydligt högre effekt än
12-voltssystemet med blybatterier. Det gör det till en viktig del i
Audi strategi med elektrifieriering av olika led i drivlinan.

I utvecklingsstadie finns även ett litium-jon batteri med 48 volt som
energikälla när motorn är avstängd och en DC/DC omvandlare som
ansluter till 12-voltssystem. Litium-jon batteriet arbetar
tillsammans med en generator som gör drivlinan till en mildhybrid.
Inom konceptet finns en rad möjligheter att starta, styra och
deaktivera förbränningsmotorn. Den kraftfulla generatorn alstrar hela
10 kW återvunnen energi, långt mer än vad som hittills varit möjligt.
Det innebär en besparing på upp till 10 gram CO2 per kilometer,
motsvarande ca. 0,4 liter bränsle på 100 kilometer.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene
Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538
65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och
sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9
miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i
världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra
marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och
Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland,
Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i
Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi
att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och
hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A,
sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro
GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i
Volkswagen Group Sverige AB.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/audi/r/annu-mer-effektiv-och-kraftfull-eldrift...
http://mb.cision.com/Main/222/9632715/278152.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.