Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-05-09

Audi: Audi R8 LMX - världens första serietillverkade bil med laserstrålkastare

· 0 - 100 km/h på 3,4 sekunder med 570 hk
· Laserstrålkastare för längre räckvidd och högre säkerhet
· Supersportvagn i begränsad upplaga

Audi R8 LMX bjuder på nervkittlande prestanda och banbrytande teknik.
Modellen, som tillverkas i begränsad upplaga, är den första
serietillverkade bilen i världen med laserhelljus. R8 LMX kan
beställas direkt och kommer att dyka upp på vägarna nu i sommar.

Audi har under många år drivit utvecklingen inom belysningsteknik.
2008 blev Audi R8 världens första serietillverkade bil med
LED-strålkastare. 2012 följde dynamiska blinkers med flytande ljus.
Med Matrix LED-strålkastare, som debuterade på uppdaterade A8 i fjol,
skrev Audi ett nytt kapitel belysningshistoria. Nu tar märket med de
fyra ringarna nästa steg med R8 LMX och introducerar
laserstrålkastare med betydligt längre räckvidd.

I ett nära samarbete med sina racingkollegor har Audi-ingenjörerna
arbetat för att vidareutveckla belysningstekniken. Kombinationen av
LED- och laserhelljus kommer att användas för första gången på Audi
R18 e-tron quattro vid årets upplaga av det klassiska
24-timmarsloppet på Le Mans den 14 - 15 juni. Premiumbilmärket
fortsätter därmed traditionen med att testa ny teknik i
racingsammanhang innan den sätts i serieproduktion.

"Audi har i många år dominerat det klassiska 24-timmarsloppet. Utöver
den enastående TDI-drivlinan, ger maximal belysning våra förare en
viktig fördel och speciellt vid nattlopp bidrar det till våra
framgångar på ett avgörande sätt", säger Ulrich Hackenberg,
utvecklingschef för Audi AG. "integrationen av laserstrålkastare i
Audi R8 LMX visar på vår ledande ställning inom belysningsteknik i
bilbranschen. De säkerhetsmässiga fördelar som det innebär för kunden
är ett konkret uttryck för Vorsprung durch Technik", tillägger
Hackenberg.

I det nya laserhelljuset alstrar en lasermodul i respektive
strålkastare en ljuskägla som har dubbelt så lång räckvidd som
LED-strålkastarna. Varje modul innehåller fyra
högeffekts-laserdioder. Med en diameter på endast 300 mikrometer,
genererar de en blå laserstråle som har en våglängd på 450 nanometer.
Via en fosforkonverter omvandlas den till trafikdugligt vitt ljus med
en färgtemperatur på 5.500 Kelvin - motsvarande solljus mitt på dagen
och därmed idealiskt och mindre tröttande för det mänskliga ögat som
lättare kan särskilja kontraster. Laserdioden, som är aktiv i
hastigheter fr.o.m. 60 km/h och uppåt, kompletterar LED-helljuset på
R8 LMX och förbättrar både sikten och säkerheten avsevärt. Ett
intelligent, kamerabaserat sensorsystem används för att upptäcka
andra trafikanter och för att aktivt reglera ljusbilden så att de
inte bländas.

Audi R8 är starkt kopplad till racingvärlden med sin högvarviga
mittmonterade motor, hjulupphängning med dubbla bärarmar och
aluminiumkaross i Audi Space Frame-teknik. Audi R8 LMX finns som
coupé i en begränsad serie på 99 exemplar. Med en effekt på 570 hk
och ett vridmoment på 540 Nm accelererar den 5,2 liter stora V10:an
upp bilen från 0 till 100 km/h på endast 3,4 sekunder.
Topphastigheten är 320 km/h och snittförbrukningen ligger på 12,9
liter per 100 kilometer (299 gram CO2 per kilometer). En kompakt,
7-stegad S tronic-växellåda förmedlar motorkraften vidare till
quattro permanent fyrhjulsdrift. 19"-fälgarna kombineras med
kolfiberarmerade keramiska bromsskivor som har en diameter på 380 mm
fram. Bakom de exklusiva designerfälgarna skymtar rödeloxerade
bromsok. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 235/35 R 19 fram
och 305/30 R 19 bak.

Även rent utseendemässigt sticker den nya toppmodellen ut med sin
individuella arablå Audi exclusive-lackering med kristalleffekt. En
fastmonterad bakspoiler skapar mer downforce på bakaxeln. Liksom
splittern i frontspoilern, luftintagen på sidorna, motorhuven,
backspegelkåporna, sidoblades, bakvingen och diffusorn, är den
tillverkad av kolfiberarmerad plast (CFRP) och har en matt finish.
Single frame-grillen, luftintagsgallren fram och gallret bak går alla
i titangrått. Sportavgassystemet mynnar ut i svarta, högglanspolerade
ändrör.

De dynamiska linjerna går igen även i den svarta interiören med blå
dekordetaljer. De skålade, fällbara sätena är klädda i finnappa med
ett rutmönster i sepangblått och arablå baksidor. Sepangblå sömmar
går igen i bl.a. handbromshandtaget, mittkonsolen, ratten och
instrumentkåpan. Ett sepangblå rutmönster pryder även det svarta
innertaket i alcantara och de svarta dörrpanelerna i finnappa.

Fler detaljer vittnar om att detta är en unik bil. Kolfiber med matt
finish används på mittkonsol och handbromshandtag, liksom i inläggen
i dörrarna och runt förarplatsen. Belysta aluminiumdetaljer, märkta
med det unika numret i den begränsade serien, har integrerats i
instegslisterna av CFRP. Växelväljaren till S tronic-växellådan är
liksom knästödet dekorerad med finnappa och golvmattorna har svarta
bårder och sepangblå sömmar.

Audi R8 LMX dyker upp på vägarna nu i sommar. Priset i Tyskland
startar på ca. 210.000 Euro.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene
Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538
65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och
sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9
miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i
världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra
marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och
Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland,
Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i
Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi
att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och
hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A,
sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro
GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i
Volkswagen Group Sverige AB.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/audi/r/audi-r8-lmx---varldens-forsta-serietill...
http://mb.cision.com/Main/222/9582671/243006.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.