Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-07-17

Audi: Audi satsar på eldrift till 25-årsjubilerande TDI

Audi firar ett speciellt jubileum i år. Det är 25 år sedan den första
TDI-motorn presenterades i Audi 100 2.5 TDI. Den direktinsprutade
dieselmotorn har sedan dess visat sig vara en av de mest
framgångsrika och bränslebesparande teknikerna både för landsväg och
racingbanan. Efter mer än 7,5 miljoner sålda bilar och åtta vinster i
24h Le Mans är det ett koncept som Audi fortsätter att utveckla. Nu
tas nästa steg genom elektrifiering av drivlinan och utveckling av
biobränslet e-diesel.

"TDI är en banbrytande innovation där vi har medverkat till att göra
miljontals bilar mer bränsleeffektiva, säger Rupert Stadler, chef
AUDI AG. Mer kraft till lägre förbrukning och lägre utsläpp är den
bärande iden som medfört att TDI är en så stor framgång hos våra
kunder, en teknik som vi ständigt utvecklar".

Med dagens TDI clean diesel har Audi minskat utsläppen med 98 procent
sedan 1989. Under samma period har effekten och vridmomentet
dubblerats i förhållande till cylindervolym. Sedan 2000 har den
genomsnittliga bränsleförbrukningen i Audis TDI-flotta minskat med ca
en tredjedel.

"25 år med TDI innebär ett kvarts sekel med imponerade tekniska
framsteg" säger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, utvecklingschef AUDI AG.
"Vi ser tillbaka på den här perioden med stolthet. TDI har bidragit
till Audis utveckling till premiummärke. Idag tar vi nästa stora steg
i utvecklingen när vi börjar med elektrifiering."

Med den eldrivna biturbon gör Audi dieseltekniken ännu sportigare till
karaktär och känsla. Konceptstudien Audi RS 5 TDI är den första
prestandamodellen i RS-serien som drivs av en dieselmotor. Tack vare
kombinationen av en V6 TDI Biturbo och en eldriven turboladdare får
RS 5 koncept en effekt på 385 hk och upp till 750 Nm i vridmoment.
Den elektriska turboladdaren utvecklar effekten snabbt och jämnt även
vid låga varv. Energin som krävs för detta är till största delen
förbrukningsneutral tack vare rekuperation .

Med en ny generation av 3.0 TDI har Audi nått en annan milstolpe i
effektivitet. Motorn, som kommer att debutera i uppdaterade A7
Sportback som lanseras under hösten, har fått ökad effekt till 272 hk
samtidigt som bränsleekonomin förbättrats med 13 procent jämfört med
föregångaren. TDI clean diesel spelar även en viktig roll i Audis
ultramodeller, dvs de mest bränsleeffektiva i varje modellserie..
Snålast är Audi A3 Sportback ultra som endast förbrukar 3.3 liter per
100 km, motsvarande ett utläpp på 88 gram per kilometer.

Parallellt med att optimera motortekniken fortsätter Audi att driva på
utvecklingen av alternativa bränslen. I partnerskap med det
USA-baserade företaget Joule tar Audi ett steg närmare framtidens
dieselbränsle. Bioteknikföretaget arbetar med att framställa
syntetiska bränslen som Audi e-diesel med hjälp av mikroorganismer.
Audi e-diesel är praktiskt taget klimatneutral, eftersom den endast
avger så mycket CO2 under förbränning som bundits vid produktionen.

TDI-modellerna är en av anledningarna till att märket har lyckats
reducera de genomsnittliga CO2 utsläppen i den europeiska
nybilsflottan . Av de 156 TDI-versionerna som för närvarande finns i
Audi programmet står 2.0 TDI för den största andelen och antalet
högeffektiva ultramodeller kommer snabbt att utökas. I de mindre
modeller kommer även en trecylindring 1.4 TDI-motor att lanseras.

Audi planerar att reducera utsläppen för hela fordonsflottan till ett
genomsnitt på 95 gram CO2 per kilometer till 2020. Forskare och
utvecklare arbetar därför intensivt inte bara med hybridisering och
alternativa bränslen utan även inom de klassiska teknikområdena. Det
inkluderar friktionsreduktion, värmestyrning och själva
förbränningsprocessen med bränsleinsprutning och laddning. Audi har
valt att fokusera på rightsizing, dvs rätt motorstorlek för rätt
storlek på bil snarare än downsizing. Sex och åttacylindriga
TDI-motorerna har t.ex. i praktiken visat sig vara högeffektiva
eftersom de går så smidigt vid extremt låga varv.

Med den eldrivna biturbon påbörjar Audi nu även elektrifieringen av
TDI-motorn. I framtiden kommer det att finnas skräddarsydda lösningar
för varje kund och behov inklusive TDI med plug-in hybridteknik.

Racing är en del av Audi's DNA och racingbanan det tuffaste
testlaboratoriet för ny teknik . Audi var den första tillverkaren som
debuterade med TDI-motorer i 24-timmars Le Mans 2006. Sedan dess har
märket med de fyra ringarna gått i mål som totalvinnare åtta gånger
på nio starter. Vinnarbilen 2014 , hybridbilen R18 e-tron quattro,
förbrukade 22 procent mindre bränsle än föregångaren 2013. I princip
gäller samma krav på racerbanan som i produktionen - målet är att
alltid få ut mer av varje droppe bränsle.

Läs mer om Audis framgångsrika historia och spännande framtid i den
digitala pressfoldern:
http://digital.audi-presskit.de/en/tdi_workshop_2014

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene
Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538
65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och
sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9
miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i
världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra
marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och
Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland,
Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i
Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi
att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och
hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A,
sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro
GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i
Volkswagen Group Sverige AB.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/audi/r/audi-satsar-pa-eldrift-till-25-arsjubil...
http://mb.cision.com/Main/222/9618337/268031.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.