Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-04-19

Audi: Audi TT offroad concept premiärvisas i Peking

· Mångsidig och kompakt SUV med sportbilsegenskaper
· Kraftfull och effektiv drivning med e-tron quattro och Audi
Wireless Charging

· Prof. Dr. Ulrich Hackenberg: "En inblick i hur vi kan tänka oss en
ny framtida modell i TT-familjen".

I samband med den internationella bilmässan i Peking premiärvisar Audi
en ny konceptbil. Laddhybriden Audi TT offroad concept bjuder på ett
nytt formspråk där sportbilsegenskaper kombinerats med mångsidigheten
i en kompakt SUV. Laddhybriddrivningen med två elmotorer och en
total systemeffekt på 408 hk ger dynamiska prestanda till en
förbrukning på låga 1,9 liter per 100 km.

"Audi TT offroad concept ger en inblick i hur vi kan tänka oss en ny
framtida modell i TT-familjen", berättar Ulrich Hackenberg,
utvecklingschef för Audi AG. "Den kombinerar sportigheten hos en TT
med fördelarna hos en kompakt SUV. Laddhybriden, som också erbjuds
med induktiv laddning, är ett stort steg mot morgondagens mobilitet.
Vi har valt att premiärvisa Audi TT offroad concept i Kina som är vår
andra hemmamarknad, eftersom Audi TT offroad concept representerar
morgondagens urbana mobilitet. Den är hållbar, dynamisk, intelligent
och uppkopplad".

Laddhybrid med tre motorer

Laddhybriden levererar hela 408 hk med ett systemvridmoment på 650 Nm
och avverkar 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder. Förbrukningen ligger
trots detta på låga 1,9 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp
på 45 gram per km. Audi TT offroad concept kan köras mer än 50
kilometer i eldriftsläge och därigenom helt utsläppsfritt. Den total
räckvidden är upp till 880 km.

Förbränningsmotorn är en 2.0 TFSI som utvecklar 292 hk och ett
vridmoment på 380 Nm. Den turboladdade, fyrcylindriga tvålitersmotor
har försetts med Audis kraftfulla effektivitetsteknik. Vid dellast
kompletteras direktinsprutningen med en indirekt insprutning för ännu
lägre förbrukning. Grenröret sitter integrerat i topplocket, vilket
lägger grunden till en högeffektiv temperaturstyrning.

En koppling förbinder den tvärställda 2.0 TFSI-motorn med en elmotor
som utvecklar 40 kW och ett vridmoment på 220 Nm. Den tunna,
skivformade elmotorn sitter inbyggd i den sexstegade e-S
tronic-växellådan med dubbla kopplingar som överför drivkraften på
framhjulen. På bakaxeln har Audi TT offroad concept en andra elmotor
som är fristående och levererar en effekt på max. 85 kW och
vridmoment på 270 Nm.

Framför bakaxeln sitter ett vätskekylt litiumjonbatteri med 8 moduler.
Det bidrar till den balanserade viktfördelningen (54:46) mellan fram-
och bakaxeln och en lägre tyngdpunkt. Batteriet har en kapacitet på
12 kWh vilket räcker för en räckvidd på 50 km i eldriftsläget. En
Audi-laddbox, som är kompatibel med flera olika spänningar och
kontaktdon, används för stationär laddning av batteriet.

Induktiv laddning med Audi Wireless Charging

Audi TT offroad concept är dessutom kompatibel med det induktiva
laddningssystemet Audi Wireless Charging. En platta med en spole och
en inverter (växelströms-/likströmsomvandlare) placeras där man
brukar parkera bilen och ansluts till elnätet. Laddningen startar
automatiskt när föraren kör upp på plattan. Infrastruktursidans
alternerande magnetfält inducerar, via luften däremellan, en
växelström med en effekt på 3,3 kW i sekundärspolen som sitter
integrerad i bilen. Strömmen likriktas och matas in i elsystemet.

Laddningen avbryts automatiskt när batteriet är fulladdat. Det hela
tar ungefär lika lång tid som vid laddning via en kabel och föraren
kan när som helst avbryta laddningsprocessen. Audi Wireless
Charging-tekniken har en verkningsgrad på över 90% och påverkas inte
av väderförhållanden som regn, snö eller is. Det alternerande
magnetfältet alstras endast när bilen står parkerad på plattan och är
inte skadligt varken för människor eller djur.

Det intelligenta laddhybridkonceptet i Audi TT offroad concept gör
bilen lika effektiv som den är sportig. Via Audi drive select kan
föraren välja mellan tre körlägen. Eldriftsläget ("EV") prioriterar
eldrift. Den främre drivenheten är då inaktiv medan den
vridmomentstarka elmotorn på bakaxeln snabbt kan accelerera bilen
till en hastighet på 130 km/h. I hybridläget samarbetar alla tre
drivkällorna på olika sätt efter behov. I många situationer fungerar
den främre elmotorn som generator och laddar batteriet vilket gör att
bilens effektiva räckvidd på eldrift förlängs. I Sportläget har
föraren tillgång till den fulla systemeffekten. Vid snabb
acceleration samarbetar den bakre elmotorn med 2.0 TFSI-motorn, s.k.
"boosting". Likadant fungerar det då hybriddrivningens reglersystem
anser det lämpligt med fyrhjulsdrift. I sådana situationer, som t.ex.
på hala vägar eller i lättare terräng, gör detta Audi TT offroad
concept till en e-tron quattro.

Så snart föraren lyfter foten från gaspedalen, aktiveras
frihjulsläget. Energiåtervinning sker här i låga hastigheter och vid
inbromsning. Föraren kan använda funktionerna "Hold" och "Charge" i
MMI-systemet för att påverka batteriets laddning, t.ex. öka lagringen
av elenergi så att den kan användas de sista kilometrarna fram till
resmålet.

Chassi

Audi TT offroad concept visar sin kompetens på flera typer av
underlag. På asfalt uppträder den sportigt och samlat, och lättare
terräng klaras av tack vare den höga markfrigången, korta överhänget
och e-tron quattro fyrhjulsdrift. 21"-fälgarna är skodda med däck av
dimensionen 255/40. Många av komponenterna i den främre
MacPherson-upphängningen är tillverkade i aluminium. Den fyrlänkade
bakaxeln tar hand om de längs- resp. tvärgående krafterna
individuellt. Utväxlingsförhållandet för den progressiva styrningen
varierar med rattutslaget. Med systemet Audi drive select kan föraren
modifiera karakteristiken i flera steg.

Korsningsassistent och Trafikljusinfo online - snart i
serietillverkning

Audi TT offroad concept är utrustad med två förarassistanssystem från
Audi som snart är klara för serietillverkning: korsningsassistenten
och trafikljusinfo online. Korsningsassistenten bidrar till att
förhindra sidokollisioner, eller minska effekterna av sådana, i
korsningar och där körfält strålar samman. Radarsensorer och en
videokamera med vidvinkelobjektiv skannar av områdena framför och på
sidorna av bilen. Om systemet upptäcker att ett fordon närmar sig
från sidan och bedömer situationen som kritisk, startar det en
flerstegad varningssekvens på den digitala instrumentskärmen.

Trafikljusinfo online ansluter Audi TT offroad concept via mobilnätet
till det centrala trafiksystemet som reglerar stadens trafikljus.
Baserat på information från detta visar den digitala
instrumentskärmen vilken hastighet föraren ska hålla för att nå nästa
trafikljus när det visar grönt. Genom inte behöva stanna sparas
bränsle vilket sänker utsläppsnivåerna avsevärt. Måste man stanna vid
ett rödljus visar systemet hur lång tid det tar innan det slår om
till grönt.

Audi Space Frame -kaross

Audi TT offroad concept baseras på den mångsidiga, modulära
MQB-plattformen. Liksom i Audi TT är karossen byggd med
hybridkonstruktionstekniken Audi Space Frame (ASF) med komponenter
både av stål och aluminium. I kombination med laddhybriddrivningens
batteripaket ger det en låg tyngdpunkt som är förutsättningen för de
sportiga köregenskaperna.

Kraftfull exteriör design och sparsmakad interiör

Med en längd på 439 cm, 185 cm i bredd och en hjulbas på 263 cm
påminner måtten om Audi Q3. Konceptbilen är dock 8 cm lägre, 153 cm
hög, vilket gör den sportiga karaktären tydlig redan vid ett första
ögonkast. Den Sonora-gula karossen ser ut att ha mejslats fram ur ett
enda stycke, samspelet mellan de skarpa linjerna och de muskulösa
ytorna ger en kraftfull design. Formspråket är detsamma som för Audi
TT, men de ingående detaljerna sätts i en ny kontext.

Horisontella linjer dominerar fronten. Den breda single frame-grillen,
som pryds av de fyra ringarna, ligger skulpturalt inbäddad i
karossen. Smala lameller bildar en struktur som är typisk för Audi
e-tron-modellerna. De stora luftintagen under
Matrix-LED-strålkastarna inramas av skarpa konturer. Ett tredje
luftintag under grillen, binder dem samman och har konstruerats för
att öka downforce på framaxeln.

Från sidan framgår släktskapet mellan konceptbilen och Audi TT ännu
tydligare. Överhängen är korta, fönsterpartiet lågt och följer den
sportiga coupelinjen. Hjulhusens halvcirklar blir till separata
geometriska element som framhäver fälgarna. Hjulhusens innandöme är
lackerade i en kontrasterande grå färg. Tillsammans med trösklarnas
nederdel, som också de är grålackerad, får de karossen att verka
lättare samtidigt som de framhäver hur robust bilen är. Prydd av en
quattro-logo bildar tröskeln själv en ljusbrytande kant. Bakifrån
förstärker de horizontala linjerna det breda och sportiga intrycket.
De runda, dubbla avgasrören sticker fram genom stötfångaren och en
list med quattro-logo binder samman dem för att förstärka bredden.

Kupén i Audi TT offroad concept erbjuder plats för fyra. I baksätet
kan två vuxna sitta bekvämt. De slanka sportstolarna med sina
integrerade nackskydd säkerställer bra sidostöd. Designidéerna bakom
nya TT har tjänat som inspiration även för konceptbilen. Den övre
delen av instrumentpanelen är utformad som en vinge med fokus på
föraren. De runda luftinsläppen påminner om jetmotorer där reglagen
till klimatanläggningen integrerats. Förutom detaljer från TT, hämtas
många drag från Q-familjen, som t.ex. det robusta mittkonsolen.

Digital instrumenttavla med nytt intuitivt användargränssnitt

De flesta funktioner kan styras via multifunktionsratten eller
MMI-enheten. Menystrukturen liknar den hos en smartphone och alla
huvudfunktioner är enkla att nå. Med multitouch rörelser på
MMI-ratten kan föraren zooma och skrolla i listor och på kartor. Alla
övriga funktioner kan enkelt styras via multifunktionsratten - utan
att man behöver ta blicken från vägen.

Den digitala instrumenttavlan är placerade direkt i siktlinjen. Den
12,3 tum stora TFT-skärmen visar 3D-grafik med hög kvalitet. Med en
enkel knapptryckning kan föraren anpassa instrumenten efter eget
önskemål. Den klassiska vyn domineras av hastighetsmätaren och
kraftmätaren för hybriddriften. I infotainmentvyn ligger fokus på
t.ex. navigationskartor eller trafikljusinfo online. Här visas även
detaljerad information om induktiv laddstatus med Audi Wireless
Charging.

Mittkonsolen, som är genomgående till baksätet, har flera mugghållare
och förvaringsfack. Ett av detta är reserverat för Audi phone box som
länkar förarens mobiltelefon till bilens elektronik och laddar den på
induktiv väg när så behövs.

Ventilationssystem innehåller också en jonisator (en uppdaterad
version av det system som används i A6 och A8). Genom joniseringen
förbättras luftkvalitén i kupén avsevärt. De standardmonterade
kupéfilt...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.