Du är här

2017-09-11

Audi: Frankfurtsalongen: Audi Aicon - autonomt på väg mot framtiden

· Audi vision nivå 5
· Revolutionär design
· Helt eldriven med upp till 800 kilometers räckvidd

Med designstudien Audi Aicon visar märket med de fyra ringarna upp en
autonom Audi för framtiden - utan varken ratt eller pedaler. Som
designkoncept visar den fyrsitsiga studien prov på både den exteriöra
och interiöra designen för nästa årtionden. Teknikstudien förenar
innovationer i drivlina, chassi, digitalisering och hållbarhet. Audi
Aicon är konstruerad för ren eldrift och beräknas kunna köras mellan
700 och 800 km på en enda laddning.

Som mobilitetskoncept visar Audi Aicon på en vision för morgondagen,
där känslan av lyxig förstaklass kombinerats med en transportlösning
som varken behöver ratt eller pedaler men ändå kan erbjuda all
komfort i form av modern kommunikationsteknik och utmärkt ergonomi.

Audi Aicon är den direkta motsatsen till en robottaxi, som reducerats
till ren funktion. Audi Aicon är istället en sneak peak på
morgondagens prestigebil som skall uppfylla kraven från de mest
kräsna kunderna.

Spektakulär exteriör

Audi Aicon är spektakulär från varje vinkel. Bara storleken - med en
längd på 5,444 mm, bredd på 2,100 mm och höjd på 1,506 mm - placerar
den i det övre toppsegmentet i D-klassen. Hjulbasen mäter 3,470 mm,
vilket är 240 mm mer än den långa versionen av nya Audi A8.

De stora glasytorna fram och bak liksom de konvexa sidofönstren ger en
ljus och rymlig interiör. De utställda hjulhusen understryker Audi's
quattro DNA, medan de gigantiska 26-tumshjulen bidrar till bilens
spektakulära exteriör. Liksom i Audi e-tron Sportback concept, är
fronten i Aicon en inverterad sexkantig Singleframe, en typisk design
för den kommande generationen elbilar från Audi. Den skarpt sluttande
siluetten skapar känslan av en sportbil.

LED-teknik som förmedlar information och känslor

Fram- och bakpartiet saknar vanliga strålkastare. Istället finns helt
digitala skärmytor som består av hundratals triangelformade
pixelsegment. Runt Singleframe-grillen finns stora ljusfält, i vilka
- liksom i bakpartiet - mer än 600 3D- pixlar är arrangerade. De
stora ytorna och höga pixelantalet möjliggör visuella animationer i
alla färger. Audi Aicon är därmed inte bunden till en statisk design
av dagsljusen, utan kan snarare anpassa dem till trafiksituationen
och sina passagerare. Möjligheten att skräddarsy dem är obegränsade,
t.ex.finns det element till höger och vänster om grillen som kan
utformas till ögon med pupiller som expanderas alternativt förminskas
för en aggressivare look. Om bilen upptäcker förbipasserande eller
andra fordon, tar den ögonkontakt med dem och följer dem med sina
ögon.

Audi Aicon kan även använda sig av animationer på sina skärmytor för
att varna gående eller cyklister för farliga situationer. Dessutom
kan olika körlägen som platooning, citytrafik eller körning i
gånghastighet visualiseras. Horisontella ljusränder löper från
nedifrån och uppåt när bilen accelererar och i motsatt riktning när
den bromsar, samtidigt som hastigheten ökar eller minskar
synkroniserat med bilen. Framtida bilar kommer att kunna kommunicera
ännu mer via ljus. Audi Aicon använder sig av projektormoduler för
att belysa vägen och omgivningen och projicerar signaler på marken.
Det gör det möjligt att varna och informera andra trafikanter.

En sak som framtidens självkörande bilar definitivt inte behöver är
strålkastare med lång räckvidd. Audi Aicon's laser- och
radarsensorsystem ser tillräckligt, även i mörker och kan själv hitta
vägen och upptäcka eventuella hinder i god tid. Passagerarna kan
under tiden använda sig av tjänster från myAudi eller sluta ögonen
för ett tag. När passagerarna kliver ut bilen i mörkret, aktiveras en
mini-drönare, en följeslagare som lyser upp gångväg med en ficklampa
för ökad säkerhet.

Plats, form, funktion - interiören

Audi Aicon har dörrar som öppnar upp mot motsatt håll. Det finns ingen
B-stolpe. Den ljusa interiören förstärker det rymliga intrycket och
avsaknaden av ratt och en klassisk instrumentbräda ger en känsla av
öppenhet och bredd. Den rymliga känslan understryks ytterligare av de
stora glasytorna, det transparenta taket och den låga sidolinjen.

Audi Aicon har 2+2-säten, som är utformade för maximal komfort och
optimalt utrymme och kan skjutas upp till 50 cm bak- och framåt
mellan det främre och bakre positionerna. Sätena glider inte på
skenor utan på en plattform som kan flyttas i längsled och på vilken
passagerarna fötterna vilar. Plattformens höjd är ställbar så att den
kan användas för att vila benen. Sätena kan även ställas steglöst för
en bekväm arbets- eller viloposition. Utformningen av sätena är en
tolkning av en klassisk loungestol med klädda ytor och välvda
ryggstöd. Det finns även gott om bagageutrymme, totalt 660 liter,
tack vare den platsbesparande eldriften. Aicon har även ett stort
antal förvaringsfack.

Digital interiör

Audi Aicon är en exempel på det paradigmskiftet som det pratas om i
bilvärlden. Det räcker med ett ögonkast för att inse att alla reglage
och skärmar saknas. Varken ratt, pedaler, knappar eller instrumenten.
Istället lugna rena ytor och en mittdisplay under vindrutan. Så snart
passagerarna stiger in blir interiören levande. Den främre skärmen
lyser upp med en välkomsthälsning. PIA, den Personliga Informations
Assistenten känner igen passageraren genom dennes telefon och
aktiverar de personliga inställningarna av exempelvis
klimatanläggning, stolsinställning och infotainmentsystem.
Navigationssystemet väntar in en destinationsinställning och alla
tillgängliga kommunikationskanaler är uppkopplade.

Nytt är reglagen som kan flyttas runt i den omgivande dörrpanelen.
Beroende på stolarnas position, som kan flyttas upp till 50
centimeter, finns ergonomiskt perfekt placerade touch displayer i den
digitaliserade omgivningen. Handen hittar instinktivt de
touch-känsliga reglagen. Passagerarna kan ställa in de viktigaste
inställningarna genom att trycka med fingertopparna, utan att behöva
sätta sig upp eller luta sig framåt. PIA är ofta ett steg före
passagerarna och erbjuder tjänster innan de aktivt valts.

Det finns flera olika sätt att interagera med bilen. Vid sidan av den
haptiska och manuella finns även röststyrning och s.k. eye-tracking,
där sensorer följer vart passagerarna tittar. Helautbudet av tjänster
som erbjuds i modern kommunikation finns tillgängligt i Audi Aicon.
Resenärer kan koppla av och titta på en film eller surfa på webben.
Ett annat alternativ är videokonferenser liksom sociala media.
Beroende på sätesposition kan passagerarna använda den stora främre
skärmen, eller en virtuell head-up display som visas ovanför i
vindrutan. Soltaket i glas kan blockera solljuset om så önskas.
Graden av transparens förändras i takt med att spänningen ändras.

Audi Aicon öppnar upp för en ny värld av mobilitet för sina
passagerare. Befriad från sina uppgifter som förare kan de välja hur
de vill använda sin tid i tiden. Arbeta, kommunicera eller helt
enkelt bara koppla av eller ta en tupplur. Allt är möjligt medan
bilen hittar vägen själv och kör autonomt och säkert.

Drivlina och chassi optimerat för längre sträckor

Redan formgivningen av Audi Aicon avslöjar att det är en bil för
framtiden. Detsamma gäller tekniken i bilen. Den utgår från en
trafiksituation där autonoma bilar är självklara på alla gator.
Trafikanterna är uppkopplade till varandra och der omgivning. Det
betyder också att trafiken kommer att bli mindre stressig och flyta
mer effektivt än vi kan föreställa oss. Olyckor tillhör det förflutna
tack vare de mycket avancerade sensorsystemen och uppkoppling.
Passagerarna kommer därför inte längre behöva ett klassiskt
bältessystem. De kommer även att uppleva ett en fysisk känsla av
frihet under sin resa som 2017 fortfarande upplevs som visionär.

Drivlinan och hela bilen är anpassad för den nya mobiliteten. Effektiv
eldrift garanterar en dynamiska upplevelse. Totalt fyra elmotorer är
placerade fram och bak, med solida batterier som kan lagra betydligt
mer energi än litium-jon batterier. De fyra elmotorerna levererar
totalt 260 kW och 550 newtonmeter och driver var sitt hjul, vilket
möjliggör elektroniskt styrd variabel quattro fyrhjulsdrift. Maximal
acceleration spelar mindre roll än maximal effektivitet och därmed
även räckvidd. Lättviktskonstruktionen i multimaterial och optimerat
luftmotstånd hjälper även till så att Audi Aicon når en räckvidd på
mer än 80 mil på en laddning.

Även laddtiden har förkortats till ett minimum. Tack vare
högvoltssystem med 800 volt, kan batteriet i Aicon laddas till 80
procent på mindre än 30 minuter. Bilen är även utrustad med en enhet
för induktiv trådlös laddning. Aicon klarar att hantera laddningen
utan förare. Inom en AI Zone, kan den själv köra fram till en
laddstation och ladda sitt batteri utan mänsklig inblandning.

Som en äkta quattro, kan Aicon köra autonomt och nå fram till sin
slutdestination säkert och oberoende av väder eller vägförhållanden.
Hjulupphängningen är konstruerad för maximal komfort. Luftfjädring
och dämparreglering jämnar ut alla ojämnheter i vägen. Eldrivna
ställdon på alla fyra hjulen motverkar aktivt karosskrängning, vare
sig det gäller vid kurvtagning, acceleration eller inbromsning. Som
fullt aktivt fjädringssystem optimerar det även kvaliteterna i den
adaptiva luftfjädringen. Audi Aicon bokstavligen glider över större
potthål.

Aicon bromsar primärt genom energiåtervinning och laddar därmed
batterierna. Bromsskivorna är flyttade från hjulen till en plats nära
drivlinan. Det förbättrar aerodynamiken i hjulen eftersom de inte
längre behövs någon luftkylning, vilket alltid är förenat med
turbulens. En annan effekt är sänkningen av den ofjädrade massan.

Axlarna och drivenheterna i Audi Aicon är symmetriska, dvs identiska
fram och bak. Mekaniska delar så som ratthydraulik har tagits bort.
Bilen är därför utrustad med ett komplett fyrhjulsstyrningssystem
utan att kompromissa med den tillgängliga ytan och passagerarnas
utrymme. En positiv praktisk effekt i Audi Aicon: Trots dess långa
hjulbas på nära 3,47 meter, är bilen extremt agil tack vare sina två
styrande axlar - vändradien är bara 8,50 meter vilket gör Audi Aicon
passande för citytrafik. .

Audi Aicon är väl förberedd för sin primära uppgift: att erbjuda
maximal komfort, kommunikation och frihet för passagerarna under en
längre resa. Den kombinerar autonom körning i urban trafik och på
motorvägen med en helt ny räckvidd för en eldriven bil.

Läs här
(https://www.audi-mediacenter.com/en/presskits/67th-international-motor-s...)
för mer information.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/audi/r/frankfurtsalongen--audi-aicon---autonom...
http://mb.cision.com/Main/222/2344404/721026.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.